Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Festkake i mai - med eplesmør?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-19, 10:03   #1
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.740
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Festkake i mai - med eplesmør?

Har eplesmør - dvs. langtidskokt eplemos med krydder som er kokt så lenge at den er karamellisert. Det smaker veldig godt, og har spart til en spesiell anledning.

Det er lett å finne oppskrifter på eplesmør, langt vanskeligere å finne kaker hvor eplesmør brukes. Trenger tips til hvordan eplesmør kan brukes i en kake som skal festpyntes, og gjerne tåle transport uten for stor risiko. Som utgangspunkt tenker jeg vanlig pisket krem er det mest "opplagte", men lurer på om det er dumt med tanke på transport. Smørkrem? Det kan ikke være ostekake, er spesifikt sagt av mottaker. Finner amerikanske oppskrifter på nett, men de er ganske kjedelige, utseendemessig.

Hva passer eplesmaken til?

Min paradegren er egentlig sjokoladekake, så mulig jeg tar meg vann over hodet ved å gå utenfor stien. Da appellerer man til FP.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-19, 10:20   #2
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.142
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

Lag en ostekake, og ha litt kanel i bunnen. Less på med noen friske, spiselige blomster og noen pikekyss eller makroner,, og gjerne litt sølv, eller gullkuler så blir det festpyntet.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-19, 10:22   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.740
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

De vil ikke ha ostekake, det har de sagt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-19, 10:31   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.142
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

Sorry, jeg leste at de ville ha ostekake.

Da ville jeg lagd en nøttebunn med valnøtter og litt kanel i, lagt på eplesmør, så et lag med krem, og pyntet som jeg foreslo over her.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-19, 10:38   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.850
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

Ingen gode innspill, men eplesmør høres skikkelig godt ut.

Jeg tenker at FP-klassikeren vaniljekake kunne gjøre seg som tilbehør, men den ser kjedelig ut.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-19, 10:58   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.740
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

Høres bra ut. Sølv og gull som pynt var lurt, det blir fort en lysebrun kake. Makroner og sånn overload har jeg lurt litt på. Det er veldig trendy å pynte kake med kake, det kan bli gøy, og er ikke så krevende i siste liten, tror jeg. Burde nok ha med pønten i en boks, eller no'. Blomster ser jo veldig fint ut, men er ikke helt trygg på det der med spiselig og hvor man får tak i det, har bare pinseliljer i hagen.

Har de økologiske blomster?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-19, 11:10   #7
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.142
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Høres bra ut. Sølv og gull som pynt var lurt, det blir fort en lysebrun kake. Makroner og sånn overload har jeg lurt litt på. Det er veldig trendy å pynte kake med kake, det kan bli gøy, og er ikke så krevende i siste liten, tror jeg. Burde nok ha med pønten i en boks, eller no'. Blomster ser jo veldig fint ut, men er ikke helt trygg på det der med spiselig og hvor man får tak i det, har bare pinseliljer i hagen.

Har de økologiske blomster?

Ja, legg pynten på rett før servering.

Det tryggeste er å plukke blomster selv, gå til en nabo eller i marka om du ikke har selv. De man kjøper er ofte sprøytet, men det fins litt økologsik og usprøyet.
Lett tilgjengelig nå burde være blomster fra frukttrær,, fioler, syrin.
Om du ikke finner tak i er rause mengder sitronmelisse veldig pent i lag med annet dilldall av pynt.

__________________
I'm happy, hope you're happy too

Sist redigert av Nextlife : 26-04-19 kl 11:23. Årsak: Fjernet avbefalt blomst.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-19, 11:12   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.963
Blogginnlegg: 37
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

Pynte kake med hvitveis

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-19, 11:13   #9
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.740
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

EDIT: sjekket pga Syrinx, står at hvitveis har irriterende plantesaft.

Men frukttrær har vi!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-19, 11:21   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.142
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

Gudoggudoggud, sorry. Jeg redigerer det bort

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-19, 19:02   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

Hvor i landet er du? Var på cacas i går og de hadde tørkede spiselige blomster. Både hele rødkløver, og ulike mixer med kronblader i forskjellige farger.

Jeg lurer litt på det samme. Har Prosjekt tøm fryser, og to bokser med eplemos dukket opp. Har kakeanledning i morgen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-19, 19:46   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

Aner ikke om det passer i men kan det passe å bruke det i wienerbrød/eplepai?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-19, 23:09   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

Jeg fant nettopp en oppskrift på pavlova med epler og karamell. Kanskje du kan bruke eplesmør i stedet, litt sånn som man bruker lemon curd på pavlova av og til. Marengs, eplesmør, krem og kanskje noe litt syrlig, avhengig av hvor mye syre det er i eplesmøret. https://krem.no/hjem/pavlova-med-epler-og-karamellsaus/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-19, 02:25   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.897
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Festkake i mai - med eplesmør?

Eplesmør vil nok passe ypperlig til vaniljekaken (du finner oppskriften her inne et sted). Jeg baker den i hvert fall ofte med epler. Men kaken er jo ikke veldig spennende i seg selv utseendemessig altså, så da må du tenke kreativt. Jeg har brukt den som basiskake til så mangt og pyntet den både med smørkrem og fondant.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no