Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Stikkelsbær, noen forslag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-07, 14:08   #1
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Stikkelsbær, noen forslag?

Jeg har plukket stikkelsbær i dag, rensket og vasket de.
Lurte på om jeg kanskje skulle lage noe dessert av de, men har ingen aning om hva eller hvordan.

Noen som har tips eller oppskrifter?

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 22:47   #2
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stikkelsbær, noen forslag?

Hva med pai? Smuldrepai eller annen pai? Har du søkt noe på nettet?

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 22:48   #3
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.718
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stikkelsbær, noen forslag?

Min kjære gamle avdøde mormor laget alltid stikkelsbærkompott og stikkelsbærsyltetøy.

Åhhh som jeg savner henne og kunstene hennes på kjøkkenet.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 11:33   #4
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stikkelsbær, noen forslag?

Jeg visste jeg nettopp hadde sett oppskrifter med stikkelsbær. I siste nummer av "Spis Bedre".

Smuldrepai, stikkelsbærsorbet og Stikkelsbærsmør (til scones, vafler o.l.).

Gidder ikke skrive alle oppskriftene om du ikke er interessert (lat i dag), men send meg en PM om du vil ha de så skal jeg skrive de ned til deg da. :blunk:

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 12:02   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.440
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stikkelsbær, noen forslag?

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Jeg visste jeg nettopp hadde sett oppskrifter med stikkelsbær. I siste nummer av "Spis Bedre".

Smuldrepai, stikkelsbærsorbet og Stikkelsbærsmør (til scones, vafler o.l.).

Gidder ikke skrive alle oppskriftene om du ikke er interessert (lat i dag), men send meg en PM om du vil ha de så skal jeg skrive de ned til deg da. :blunk:

Jeg vil veldig gjerne ha oppskrifter!

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 11:29   #6
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stikkelsbær, noen forslag?

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Jeg visste jeg nettopp hadde sett oppskrifter med stikkelsbær. I siste nummer av "Spis Bedre".

Smuldrepai, stikkelsbærsorbet og Stikkelsbærsmør (til scones, vafler o.l.).

Gidder ikke skrive alle oppskriftene om du ikke er interessert (lat i dag), men send meg en PM om du vil ha de så skal jeg skrive de ned til deg da. :blunk:

Å ja takk gjærne, spesielt de to første.
sender PM...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 12:23   #7
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.829
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stikkelsbær, noen forslag?

Litt sen, men tips til en annen gang:

Frys de hele, kjør de i blender med sukker til en sorbet. Kjempegod til f.eks vaniljeis.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 12:51   #8
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stikkelsbær, noen forslag?

Likør og vin hihi

Det lagte bestandig svigerfar, stikkelsbær likør

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 11:39   #9
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stikkelsbær, noen forslag?

Jeg skriver de gjerne ned om noen vil teste dem.

Smuldrepai med stikkelsbær
Arbeidstid: 15 min
Steketid: 30 minutter
Antall personer: 6

- 900g rensede stikkelsbær
- 2dl sukker
- 1 stor sitron, finrevet skall

Topping:
- 2,5dl hvetemel
- 100g kaldt smør i terninger
- 1dl sukker
- 50g cashewnøtter, grovhakket
- 1ss sukker til pynt
- 2dl kremfløte til servering

1. Sett ovnen på 200 grader. Smør 6 porsjonsformer av 2 1/2 dl med smør (kan sikkert bruke i en stor form også). Bland sammen stikkelsbær, sukker og revet sitronskall, og fordel blandingen i formene.

2. Topping; kjør sammen mel og smør i food prosessor. Tilsett sukkeret og kjør maskinen til du har en msuldret masse. Rør i nøttene og fordel blandingen over bærene.

3. Stek minipaiene midt i ovnen i 30 minutter eller til toppingen er gyldenbrun i fargen. Dryss over litt ekstra sukker og server med en skjefull vispet krem.


Stikkelsbærsorbé
Arbeidstid: 50 minutter
Tid i fryseren: 1-2 timer
Antall personer: 6
(det står man trenger en iskremmaskin til sorbeen, men mulig man kan fryse den uten og bare røre godt i den flere ganger under frysing )


- 1 plate gelatin
- 1 liter stikkelsbær, helst røde for å få fin farge, godt modne (ca 600g)
- 1 dl vann
- 1 dl sukker


Servering: mandelbiskvier eller kransekakebiter

1. bløtlegg gelatinplaten i 5 min. Kok stikkelsbær og vann i en kjele til bærene har kokt i stykker. Tilsett sukkeret og kok videre i noen minutter til sukkeret er oppløst.
2. Ta kjelen av platen, og rør gelatinen i stikkelsbærene. Press bærene gjennom en finmasket sil, og avkjøl.
3. Kjør bærene i en iskremmaskin i ca 30 min. Hell over i en rørebolle og frys den. Sett sorbeen i kjøleskapet ca 30 minutter før servering. Server sorbeen med biskvier eller kransekake.

Stikkelsbærsmør
Tid: 60 minutter
Mengde: ca 4 dl

- 450g stikkelsbær, renset
- 2,5 dl kaldt vann
- 2 store egg
- 50 g usaltet smør i terninger
- 2,5 dl sukker

1. La stikkelsbærene småkoke i vannet i ca 20 minutter under lokk, eller til de er myke. Press stikkelsbærene gjennom en sil over i en ildfast skål. Dekk til skålen og avkjøl.
2. Visp eggene, og bland dem godt med bærmosen. Tilsett sukkeret og smørterningene
3. Ha bærblandingen over i en kjele, og plasser over et kokende vannbad. Visp med en håndmikser til blandingen tykner, ca 30-35 minutter. I mellomtiden varmes et glass ved 100 grader. Ha over smøret i glasset og sett på lokk.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-07, 12:03   #10
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stikkelsbær, noen forslag?

Min mor og bestemor lager/lagde stikkelsbærgrøt. Har desverre ikke oppskrift, men fant en her: http://www.matoppskrift.no/sider/opp...2118967720.asp

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no