|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Absolute Beginner
|
Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?Da mener jeg ikke for oss nordmenn, men for barn med engelsk som hovedmål. Er det vanskeligere for engelske barn å lære å lese og skrive enn det er for norske barn? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?Jeg vet ikke hva som er svaret, men jeg ble veldig nysgjerrig på hvorfor svigermoren din mener det?
|
|
|
#3 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?Jeg kan tenke meg at rettskriving er hakket vanskeligere for engelske barn enn for norske, siden det engelske skriftspråket avviker så mye fra uttalen og (hvis jeg husker rett) har langt flere grammatikalske unntak enn det norske. Jeg kan ikke for mitt bare liv tro at det engelske alfabetet er vanskeligere å lære, all den tid det er det samme som det norske – minus tre bokstaver. Sist redigert av Teofelia : 02-08-07 kl 02:22. Årsak: Stavefeil. (Bidrar til teorien om at det ikke er mulig å skrive et innlegg om rettskriving uten å få med minst én stavefeil.) |
|
|
|
|
|
#7 |
|
kamerat
|
Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?Engelsk rettskrivning er betydelig vanskeligere enn norsk. Engelsk skrives jo omtrent som det ble uttalt på 1500-tallet, og slett ikke som det uttales nå. Norsk skrives relativt lydrett (men slett ikke helt, tenk f.eks. på stumme d-er). Dette kan sikkert gjøre starten på innlæringen litt verre på engelsk, men jeg tror ikke det gjør så stor forskjell i det lange løp for ikke-dyslektikere, siden man ganske snart slutter med å skrive lyd for lyd, og heller leser hvert skrevne ord som en enhet. Hvert skrevne ord lagres i hjernen som et "bilde", og da spiller det egentlig ikke så stor rolle om det er lydrett eller ei. Så vidt jeg kan se, finnes det i hvert fall noen kilder som hevder at lese- og skrivevansker er vanligere i språk som har komplisert rettskrivning enn i språk som har et enklere system, men det kan jo være at det bare synes litt bedre f.eks. i engelsk. Så vidt jeg skjønner, er det vel nettopp det med å se ordene som bilder mange dyslektikere har problemer med. Så et vanskelig skriftsystem gjør det vanskeligere for dyslektikere, men jeg vil tro at det ikke skaper flere av dem.
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?Det er jo forresten også et sosialt aspekt her – jo vanskeligere rettskrivningen er, jo vanskeligere er det å stave riktig for den som leser lite. På norsk kommer man ganske langt med å skrive lydrett, på engelsk kommer man veldig kort.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?Selve alfabetet tror jeg ikke er vanskeligere enn det norske, men norsk er et forholdsvis lydrett skriftspråk i motsentning til engelsk. Derfor vil det muligens være vanskeligere å lære seg å lese engelsk enn norsk. Barna lærer seg først lydene til bokstavene og så setter de bokstavene sammen til ord. Dette er enklest med lydrette ord. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
villende
|
Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?Jeg lærte å skrive engelsk før jeg lærte å skrive norsk, og jeg har hatt større problemer med norsk enn med engelsk rettskriving. Men det er like enkelt å lære å skrive bokstavene på begge språkene. Og jeg lærte å lese engelsk og norsk parallelt. Det ene var like lett som det andre. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?Fniser litt av Gaias Ghoti...
|
|
|
#12 |
|
Har fått nytt nick
|
Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?Engelsk rettskriving er utvilsomt vanskeligere enn norsk, men dette er, så vidt jeg skjønner snakk om relativt små barn som uansett ikke har gitt seg i kast med særlig avansert rettskriving. Forholdsvis enkle ord og setnnger har vel ikke vesentlig høyere vanskelighetsgrad på det ene eller andre språket? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?På engelsk opererer man med 5 vokaler og en halvvokal, og det finnes 52 måter å uttrykke disse 5 vokalene på. Så ja, det er vanskelig å lære engelsk rettskriving, og å være dyslektiker på engelsk er en stor utfordring - jobbet i 6 måneder i England på en skole for barn med lærevansker.
|
|
|
#14 |
|
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det engelske alfabetet vanskeligere å lære enn det norske?Nei, det tror jeg ikke. Jeg gikk førskole California og leste meg å lese og skrive på engelsk samtidig som jeg lærte å lese og skrive norsk. Jeg synes begge deler gikk helt greit, men husker jeg stusset på hvorfor nordmenn trengte flere bokstaver.
|
![]() |
|
|