Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-20, 10:51   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.439
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Spørsmål

Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Vi skal kjøre nordover i sommer, og er på jakt etter de fine opplevelsene for hele familien. Særlig på strekningen Steinkjer - Bodø/Narvik.

Foreløpig står Trollhatten og Saltstraumen på lista, men hva annet kan vi gjøre, som også ungene på 7 og 11 vil like? De kan fint gå fjellturer, men jeg tror de frykter at det eneste vi skal gjøre i sommer er å gå opp og ned av fjell.

Jeg blir glad både for tips om fine fjellturer OG andre aktiviteter som vi bør få med oss!

Og har noen tips til hvor vi kan bo med ok standard uten å blakke oss helt, så hadde det også vært topp!

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-06-20, 10:54   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Mine unger var veldig mye mindre da vi var der, men vi opplevde Namsskogan familiepark som et godt avbrekk på veien.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-20, 13:20   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Svartisen. Ta båten fra Holandsfjorden. Det er kafé der, de har elg som man bruker å kunne kysse, hvis man vil kan man gå fra kafeen til bretunga på en liten time (men hold trygg avstand, den kalver).

I Bodø: Flymuseet/Newton Flight Academy og Nordlandsbadet er nok det mest familievennlige. Anbefaler også Jektefartsmuseet siden begge ungene mine jobber der. Kjerringøy er også verdt et besøk, men der kan man ikke bare stikke innom hvis man har én dag i byen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-20, 18:22   #4
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Hvis topptur på en av de Syv søstre blir litt ambisiøst for barna, så er Vetfjellet rett ved Breitind et fint alternativ. 40-45 min opp og utsikten er fantastisk!

Vegatrappa står på min ønskeliste. Anbefaler også ferje fra Søvik til Herøy og Dønna. Rett før du kommer til Søvik kan du besøke Petter Dass-museet på Alstahaug

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-20, 22:29   #5
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Jektefartmuseet i Bodø. Deilig mat, spennende historier om jektefart og nydelig natur rundt.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-20, 09:29   #6
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Skal dere utover til kysten? Isåfall anbefaler jeg Til Elise fra Marius (tilelise.com) og Helgeland havhus på Tomma (havhus.com). Til Elise ligger i Utskarpen, like utenfor Mo i Rana og har nydelig mat(!) + overnatting. Havhusene har jeg ikke bodd i, men de er veldig populære (og mulig også fullbooket). Skolo har jeg også tro på (skolo.no), det ligger på Herøy. Der er forøvrig også en superfin blomsterbutikk verdt et besøk!

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-20, 10:06   #7
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.802
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Mine unger var veldig mye mindre da vi var der, men vi opplevde Namsskogan familiepark som et godt avbrekk på veien.

Vi var i Namsskogan i helga, med unger på 3, 8 og 10, overnattet i gamme inni parken og var med på fjellrevmating. Stor suksess!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-20, 12:35   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.439
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Takk for gode tips!

Jeg fikk kysset elg og kjørt mye ferje langs kysten. Helgelandskysten var virkelig utrolig vakker! Anbefaler den turen til alle!

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-07-20, 20:39   #9
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.910
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Jeg så tråden for sent og jeg som ville sjekke notatene mine fra vår tur for noen veldig få år siden. (=2013).

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 13:28   #10
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg så tråden for sent og jeg som ville sjekke notatene mine fra vår tur for noen veldig få år siden. (=2013).

Du må gjerne skrive inn tips så kan andre bruke de.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 09:01   #11
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Vega står på verdensarvlista og er verdt et besøk synes jeg

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 19:34   #12
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.439
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva må vi få med oss langs Helgelandskysten?

Jeg kan jo skrive hva vi gjorde i tilfelle noen søker opp tråden for å få inspirasjon.

Vi kjørte Kystriksveien fra Brønnøysund til Bodø. Vi valgte å ta E6 opp til Snåsa, men vi kunne også kjørt via Namsos om vi hadde bedre tid.

  • Vi bodde to dager i Brønnøysund, og besøkte Havbrukssenteret og gikk på Torghatten i tillegg til å rusle litt i byen.

    Vi var på Vega og besøkte verdensarvmuseet. Jeg hadde også et ønske om å gå Vegatrappa, men pga ferjekaos så ble det dessverre et kort besøk.

    Så kjørte vi langs fjorden og forbi De sju søstre ved Sandnessjøen.
    Vi spiste nydelig mat på restaurant Aurora i Nesna. Og vi passerte Polarsirkelen mens vi var på en ferje fra Kolboghamn til Jektvik.

    Deretter tok vi båten over Holandsfjorden og gikk inn til Brestua med super utsikt til Svartisen.

    Et par mil sør for Bodø kom vi rett på Saltstraumen. Vi var heldige og fikk oppleve Saltstraumen i høy hastighet på vei ut av sundet.

    I Bodø gikk vi opp på Keiservarden og nøt fantastisk utsikt i alle retninger. Vi la også inn et besøk på Nordlandsbadet og fikk happy unger i retur.

Helgelandskysten anbefales absolutt! Både nydelig natur, lærerike opplevelser og ikke minst er det fint å bli bedre kjent i vårt eget land!

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no