|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Åpent for reiser til utlandetNå som det er åpnet for reiser til utlandet samtidig som myndigheten oppfordrer folk til å ikke reise, leser jeg i nyhetene at folk som har reist til Spania synes det er slitsomt med kritiske spørsmål de forteller at de møter på daglig basis.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 17-07-20 kl 13:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetJeg hadde trodd at vi kom til å ville reise så fort det ble mulig, men vi ombestemte oss. Det er deilig og (nesten) smittefritt i Norge, så vi tar ferien her. Jeg synes ikke det er verdt det å ta noen risiko nå og synes heller ikke at ferie i utlandet med maske og masse tiltak er en ferie jeg ønsker. Mange av tingene jeg liker å gjøre på ferie, kan ikke gjøres nå - i alle fall ikke på samme måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetJeg tenker at det er helt ok at noen velger å reise ettersom myndighetene har åpnet for det. Krysser fingrene for at de forholder seg til smittevernregler og forholdsregler der de ferdes. Samtidig skjønner jeg at enkelte reagerer, jeg ville ha kanskje en prat med folk i nær omgangskrets/familie dersom de reiste på harrytur eller party-ferie. Men de mer perifere vennene som plutselig poster fra Spania eller Roma lar jeg være i fred for kommentarer fra meg. Men jeg skal tilstå at jeg tenker litt inni meg, og kanskje kommer med et hjertesukk fra mannen.
![]() |
#4 |
By the Sea
|
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetDet jeg reagerer negativt på, er at myndighetene åpner grensene og samtidig anbefaler folk å ikke reise. Det er uklart hvordan der tenker - hvem/hva åpner de for, hvem bør reise (folk med familie i utlandet? Viktige jobboppdrag?), hvem anbefaler de ikke å reise? (De som bare skal på ferietur? Er det forskjell på hvor i Europa turen går?). Det er nok en retningslinje som overlates til folks skjønn og som skaper ganske alvorlig splid mellom mennesker.
![]() |
#6 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetDet er også noen som har bedre grunner for å reise enn andre (eks ikke sett familien på mange mnd), hvor det å reise har såpass mange positive konsekvenser at det kanskje er verdt den økte risikoen. Og det at det jo blir annerledes enn vanlig, med maskebruk og tiltak. Så derfor synes jeg det er ok å reise hvis man kommer til å få det mye bedre av den reisen. Men vi som ikke har det sånn,, vi er frarådet å reise, jeg tenker det er greit for meg at de som absolutt må (utfra egen vurdering av sine behov, det er umulig for andre å vurdere egentlig), så kan vi som egentlig ikke trenger være i Norge i år.
![]() |
#7 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetJeg har ikke tenkt å reise til utlandet. Hva andre gjør blir opp til dem.
![]() |
#8 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetVi vurderte lenge hva vi skulle gjøre. Vi hadde flybilletter til Spania (bestilt lenge før man hadde hørt om Covid) samt fergebilletter til Danmark. Da det sist fredag ble åpnet for å reise til andre europeiske land, valgte vi å dra til Spania der vi har egen leilighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetJeg kjenner ingen som drar utenlands i år. Er også overrasket over at man kan dra til såpass mange land. Nå øker smitten rundt Barcelona og det oppfordres til å holde seg inne. Hvor gøy er det da å dra dit?
![]() |
#10 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetVi skulle reist til Frankrike, men valgte å bli hjemme. Jeg kjenner ingen som skal til utlandet i år, ikke en gang til Danmark. Jeg kjenner jeg blir rimelig sur om det at mange ikke klarer å la være å reise på utenlandsferie dette ene året fører til oppbluss i smitte og strengere tiltak fra høsten.
![]() |
#11 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetJeg har ikke planer om å reise utenlands. Det eneste måtte vært for å besøke svigers i England. Svigermor har ALS, og vi vet ikke hvor lenge hun har igjen. Men på nåværende tidspunkt har jeg altså ingen planer da det av ulike grunner er litt vanskelig å få til.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetVi skal til Tyskland siste uka før skolestart dersom smitten ikke øker veldig der. Vi har hele vår familie der og har ikke sett de siden jul. Vi skal feire besteforeldrenes gullbryllup (lite, men viktig familieselskap) og ellers være i ro hos besteforeldre på et lite sted på landsbygda i et område med lite smitte. Vi kjører egen bil og minimerer risiko så godt vi kan. Av og til er andre hensyn også viktige, og denne gangen valgte vi å etterkomme gamle besteforeldres ønske om å ha oss der ved gullbryllupsfeiringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
By the Sea
|
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetJa, det ble overraskende raskt mange sterke følelser og mye fordømmelse generelt i denne koronasituasjonen. Det er ikke rart det utløser sterke følelser, men alle moralske pekefingrene og fordømmelsen fører ikke noe godt med seg.
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetJeg synes at den måten det er åpnet på nå er helt logisk. Det er mulig å reise, men bra om så få som mulig gjør det. Vi, som skulle til Spania bare fordi det er et hyggelig feriested, lar være og tenker at det kan vi gjøre et annet år. Lih-My og andre som har gode grunner og familieanledninger reiser. Begge deler er helt logisk sånn situasjonen er nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetDet er bare å kryssefingrene for at de fleste holder seg hjemme i Norge denne sommeren, for det er veldig lite smitte her sammenlignet med de flesteland det er åpnet fra.
![]() |
#16 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetEnig med Blå. Også synes jeg det er heltgreit at folk får lov til å si hva de mener om å reise nå. Folk får tåle å høre både at andre er uenige med avgjørelsene deres og at det er ulike meninger om hva en slikåpning betyr. Jeg kjenner mye helsepersonell, Og jobber selv med helsetjenester og -politikk, og vetikke om noen som vurderer utlandet nå, det farger selvsagt min oppfatning av dette.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
By the Sea
|
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandet
Det som er logisk for en er ikke nødvendigvis logisk for en annen, og mange vil tenke og handle på en annen måte enn deg. I praksis vil det si at folk som gjør nødvendige reiser i sykebesøk får en tilleggsbelastning av å måtte høre på andres kritikk.
![]() |
#18 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetVi holder oss i Norge, og har bare fått med meg en Danmarkstur i min krets. Det er utover det forståelig at man vil treffe familien sin som bor i utlandet. det er også mer forståelig å reise til egen leilighet enn på charter, selv om munnbind ikke høres fristende ut for min del.
![]() |
#20 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Åpent for reiser til utlandetJeg tenker også at det er forskjell på å reise for å besøke familie og fordi man vil ha sol/bare vil oppleve noe annet.
![]() |
|
|