|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
~~~~~~~
|
![]() Overvintring av stauderMine fingre heller mer mot brunt enn grønt, så den nye hagen er bygget opp etter "make-it-simple"-prinsippet.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 19-09-20 kl 01:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Overvintring av stauderBilde ?
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Overvintring av stauderDu skal ikke ta inn stauder, nei. La alt være. Klipp ned det du synes er stygt. Noen stauder vil gjerne ha næringen visne blader gir roten, så mange venter til bladene er helt visne. Det gjør ikke jeg, jeg klipper bort alt jeg ikke liker når jeg ikke synes det er pent å se på lenger/ når det passer meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Overvintring av stauderJeg har stauder i dype verandakasser. Gjør ingenting om høsten, bare tar dem bli gule og brune og etterhvert visne. Synes liksom det er fint å ha "ekte høstnatur" i kassene da. Så klipper jeg av på våren når jeg ser at det begynner å spire igjen. Det er utrolig gøy med stauder, å se alt våkne til liv igjen på våren. Jeg har flere ganger trodd at noe har dødd, men jammen meg kommer ikke plantene tilbake. Liksom litt magisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Overvintring av stauderStauder er planter som skal tåle å overvintre ute. Jeg gjør ingenting med dem, og klipper ned om våren. Det eneste som kan være en fare, er at du har stauder som ikke tåler vintertemperaturen i sonen du bor i, det er noe som heter herdighetssoner som du kan sjekke til neste gang du skal handle.
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Overvintring av stauderEnig i at det kan stå, men her på Vestlandet er det ofte så vått at alt råtner. Det er ikke like pent og «høstlig», altså. Grå, råtne blader på for eksempel hosta er dritstygt. Jeg fjerner det. Andre planter er penere om høsten, men ofte er mye ødelagt av fukt og regn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Overvintring av stauderStauder overlever vinteren helt av seg selv. (Og hvis de ikke gjør det, så velger man noen andre - hvis man er en sånn hageeier som liker det enkle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Overvintring av stauderEneste du må tenke på er at stauder som står i kasser er mindre isolert enn dem som står i jorda. Så kommer det en kald vinter kan noen av dem stryke med. Peoner liker ikke å bli flytta på. Lavendel er av og til vinterherdig, av og til ikke.
![]() |
#11 |
søt
![]() Sv: Overvintring av stauderJa bare la alt være. Hvis jeg skulle dekket med noe så var det f.eks granbar eller striesekker. Men naturen pleier ordne opp.
![]() |
|
|