|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Amerikansk politikkGood call.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Amerikansk politikkJeg skriver i vei uten egentlig å ha ekstrem peiling:
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Amerikansk politikkOg jeg lurer på mer:
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Amerikansk politikk
![]() |
![]() |
#8 |
Fjellpiper
|
USA har i likhet med Storbritannia et valgsystem basert på first-past-the-post, altså at representanter fordeles basert på hvem som får mest stemmer i hver enkelt valgkrets. Da er det vanskelig for mindre partier å få representanter, fordi det som regel kun vil være to eller maks tre partier som er store nok til å kunne vinne hele kretser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tror de er redde for begrepet. De amerikanerne jeg kjenner som synes sosialisme er verre enn døden, ser det ikke i sammenheng med det Norge de helt faktisk kjenner - med rimelig barnahage, universale helsetjenester og (tilnærmet) gratis utdanning.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 08-01-21 kl 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Amerikansk politikkDe jeg vet som har høyere utdanning i USA, synes ofte at den skandinaviske modellen er god. Men jeg ser jo at det er mange med høyere utdanning som slett ikke vil dit, så det er noe med folk jeg treffer, så klart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Amerikansk politikkOm man kunne unngå begrepet sosialisme, og benytte et mindre "skummelt " ord, som bedre beskriver den modellen vi har i Norge f.eks, selv om det jo ER en sosialisme, så er det ikek sovjet.sosialisme liksom.... rett og slett løsrive seg fra den arven det ordet har, og kalle det noe annet....
![]() |
#13 |
|
Dette er vel dessverre udiskutabelt, og det har virkelig skutt fart det siste årene. Jeg synes det er så utrolig grusomt, jeg virkelig hater det.
![]() |
![]() |
#14 |
![]() Sv: Amerikansk politikkGlad vi har råd til det, ettersom det kuttes ned på en del ting som rammer oss, barnebriller og regulering f.eks, men vi er ikke av dem som rammes av pleiepenger, arbeidsavklaring etc, så det går bra.
![]() |
#15 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Den sørste trusselen mot USAs sikkerhet i "manns minne", som den jevne amerikaner relaterer seg til, er vel Sovjetnionen og kommunismen. Ordet sosialisme assosieres trolig med dette. Det blir på samme måte som vår skepsis til alt som begynner med "nasjonal-". Selv om noen skulle peke på et land som fungerer brillefint basert på nasjonalistisk eller nasjonalsosialistisk ideologi, så skal det nok mye til før den jevne nordmann åpner opp for innføre det samme her, uansett hva som gjøres i praksis. Begrepet i seg selv vil nok fortsette framkalle grøsninger i enda noen generasjoner. I USA ser det ut til at de er veldig glad i uttrykket "patriotisk", men heller ikke det gir noen god klang her i Norge. Det er alt for nært beslektet med nasjonalistisk.
![]() |
#16 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Amerikansk politikkDerfor er det mye bedre å snakke om sosialdemokratiske styringsmodeller, ikke sosialisme.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Helt klart, selv om det beste for amerikanere nok vil være å fjerne sosial- fullt og helt. Velferdsdemokrati?
![]() |
#18 |
Panzerekstremfeminist
|
Velferdstater? Min godt utdannede lærervenninne skrev om barnehagene i Norden i sin master i sin tid, hun kaller dem "The Nordic welfare states".
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Velferdsdemokrati var slett ikke dumt.
![]() |
#20 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Amerikansk politikkMen wellfare har også litt tvetydig klang for amerikanere. Det er ikke en bra ting å være på wellfare - det er omtrent som å være på sosialen.
![]() |
![]() |
![]() |
|
|