|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Vi har begynt Operasjon gjør tenåringen til godt partneremne, og skal utvide middagsrepertoaret hans litt.
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Nei, kjenner ikke disse bøkene.
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Nei, Hiawata boikotter sosiale medier. Hva med Knerten, hvor finner han repertoaret sitt? Jeg tenker at Hiawata skal få velge hva han skal lage, men det hjelper veldig å ha noe å velge fra. Tomatsuppa hans er fra Matstart, men utover den føler han at han har vokst fra den siden.
![]() |
#4 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Ikke det du spør om ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Den har vi, den hadde jeg glemt litt. Kan ta en ekstra titt i den. Ellers tar jeg gjerne i mot tips om andre bøker også, altså!
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Knerten boikotter også sosiale medier.
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Poenget her er også at han skal jobbe etter oppskrift. Han har laget en del mat, men det er gjerne i forbindelse med ulike skoleoppgaver, og er ikke nødvendigvis mat han liker. Så han trenger å lære seg et lite repertoar som han kan ha med seg. Ikke nødvendigvis utenat, men noe han føler er hans greie er fint.
![]() |
#9 |
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Familiekokeboka er veldig ålreit, synes jeg. Allsidig, ikke jålete og variert mat, men det er ikke så lett å vurdere egnetheten fra tenåringsståsted.
![]() |
#10 |
Trøtt
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Jeg skulle inn og anbefale Alfsen, men det var jo begge bøkene dine. Vi har Familiekokeboka, den spenner fra tradisjonskost til mere tidstypiske retter. Gode gjennomarbeidede oppskrifter. Så ja, kjør på!
![]() |
#11 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Vi har Hverdagsmat og liker den godt, det er flere kjappe og gode fiskeretter der vi ofte bruker, blant annet! Torsk med brokkolisalat, ørret med sellerirotmos med mer. Det er både mer tradisjonelle og litt mer spennende smaker, og nesten alle rettene har tips til hvordan man kan endre litt på retten eller hvordan man kan bruke restene, i egne små avsnitt nederst.
![]() |
![]() |
#12 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Vi har Kokebok for alle - fra boller til burritos. Det er vel ment som en skolekjøkkenbok, har fått den en annen vei. Dette er ofte min go-to-bok. Siden den er beregnet for skolekjøkken, er det «små» porsjoner som passer til 1-2 personer, alternativt kan man doble dem. Dvs passer fint til etter skolen-mat og sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Frøkna brukte ei kokebok de fikk utdelt i mat og helse. Da hun ble mer dreven, laget hun oppskriftene i mstkassen vår. Nå er hun kjempeflink, og lager mye som hun komponerer selv.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Her er vi fremdeles på Mikke Mus kokebok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Hva med denne? Jeg kjøpte den til våre barn, men har visst ikke tatt den i bruk enda. Den må jeg finne frem igjen. Det er en tilrettelagt bok, og det skal visst være veldig lett å følge oppskriftene, som ser fristende ut.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?
![]() |
![]() |
#17 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Jeg har jo en ganske velfylt bokhylle.
Ikke sant? Toast og nudler her i gården.
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Bare så det er sagt - Knerten ble skrekkelig overveldet da han fikk beskjed om at han hadde ansvar for middagen en gang annenhver uke. Men dette er en oppgave han virkelig har vokst på, og han har funnet ut at han egentlig liker matlaging. Det tar fremdeles utrolig lang tid, og han er svært forsiktig med både kniver og varme ting, men resultatet blir bra. Og han kjenner på at han får til.
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?Ja, jeg ser at jeg må jobbe med meg selv her. Jeg er det største hinderet, fordi jeg lager middag mer effektivt enn alle andre i familien. Og liker dårlig ineffektivitet. Men jeg vil jo ikke at han skal bli en hjelpesløs mann uten middagsrepertoar.
![]() |
|
|