Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-21, 19:46   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?

Vi har begynt Operasjon gjør tenåringen til godt partneremne, og skal utvide middagsrepertoaret hans litt.

Han er veldig glad i vanlig tradisjonsmat; tomatsuppe (der har han en god oppskrift allerede), lapskaus, kjøttkaker, fiskeboller i hvit saus, fiskegrateng osv. og det hadde vært fint å innarbeide noen raske, hverdagsmatretter. Siden det er mammutsalg ser jeg på disse to:

Familiekokeboka og Hverdagsmat.

Er det noen av dere som har dem og kan si noe om de kan passe?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-21, 20:06   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken av disse kokebøkene til tenåring som skal lage middag?

Nei, kjenner ikke disse bøkene.

Men lykke til med «operasjonen». Vi startet et lignende middagsprosjekt for halvannet år siden. De ukene vi ikke har matkasse, så må ungene lage en middag hver. Snuppa har alltid kunnet lage mat, men knerten har hatt en voldsom utvikling. Han kunne virkelig INGENTING da vi startet, men nå blir det bedre og, ikke minst, går fortere. For ham er det viktig å lage noe han selv har tro på at han liker.

Hans høydare er Sloppy joes. Det hadde han virkelig ikke klart for halvannet år siden.

Snuppa finner nye oppskrifter på TikTok, men Hiawatha er kanskje ikke så aktiv der?

Gammel 03-03-21, 20:14   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, Hiawata boikotter sosiale medier. Hva med Knerten, hvor finner han repertoaret sitt? Jeg tenker at Hiawata skal få velge hva han skal lage, men det hjelper veldig å ha noe å velge fra. Tomatsuppa hans er fra Matstart, men utover den føler han at han har vokst fra den siden.

Gammel 03-03-21, 20:16   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke det du spør om ( ), men vi har en bok som jeg tror rett og slett heter Hellstrøm Junior. Det er ikke en typisk barnekokebok, jeg har brukt den selv et par ganger, og likte den godt. Dette er noen år siden, men jeg tror den fortsatt er i salg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-21, 20:18   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Den har vi, den hadde jeg glemt litt. Kan ta en ekstra titt i den. Ellers tar jeg gjerne i mot tips om andre bøker også, altså!

(Må le litt av Hellstrøm Jr. Første oppskrift i kapitlet "Etter skoletid" er dampede blåskjell. Not happening. )

Gammel 03-03-21, 20:20   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knerten boikotter også sosiale medier. Så han holder seg mest til ting jeg har lagd før. Men han jobber etter oppskrift, ikke mine instruksjoner. (Å lese oppskrift er en del av øvelsen.) Vi googler oss frem til en oppskrift som stemmer overens med min teknikk.

Men knerten må jeg være tilgjengelig for spørsmål, men snuppa klarer seg egentlig best uten meg i nærheten. (Hun gjør ting i ekstremt snodig rekkefølge og ofte blir deler av måltidet blir kaldt før andre deler kan serveres, men jeg gjør best i å ikke poengtere det underveis.Hun skjønner det jo selv til slutt og neste gang gjør hun ikke samme feil med samme rett.)

Gammel 03-03-21, 20:28   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Poenget her er også at han skal jobbe etter oppskrift. Han har laget en del mat, men det er gjerne i forbindelse med ulike skoleoppgaver, og er ikke nødvendigvis mat han liker. Så han trenger å lære seg et lite repertoar som han kan ha med seg. Ikke nødvendigvis utenat, men noe han føler er hans greie er fint.

Gammel 03-03-21, 21:55   #8
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Har dere sett på matstart? Der er det mange oppskrifter som ikke er for avanserte, men ok middagsoppskrifter med god beskrivelse.

Gammel 03-03-21, 22:07   #9
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Familiekokeboka er veldig ålreit, synes jeg. Allsidig, ikke jålete og variert mat, men det er ikke så lett å vurdere egnetheten fra tenåringsståsted.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-21, 22:31   #10
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skulle inn og anbefale Alfsen, men det var jo begge bøkene dine. Vi har Familiekokeboka, den spenner fra tradisjonskost til mere tidstypiske retter. Gode gjennomarbeidede oppskrifter. Så ja, kjør på!

Gammel 03-03-21, 22:44   #11
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi har Hverdagsmat og liker den godt, det er flere kjappe og gode fiskeretter der vi ofte bruker, blant annet! Torsk med brokkolisalat, ørret med sellerirotmos med mer. Det er både mer tradisjonelle og litt mer spennende smaker, og nesten alle rettene har tips til hvordan man kan endre litt på retten eller hvordan man kan bruke restene, i egne små avsnitt nederst.

Gammel 03-03-21, 22:48   #12
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Vi har Kokebok for alle - fra boller til burritos. Det er vel ment som en skolekjøkkenbok, har fått den en annen vei. Dette er ofte min go-to-bok. Siden den er beregnet for skolekjøkken, er det «små» porsjoner som passer til 1-2 personer, alternativt kan man doble dem. Dvs passer fint til etter skolen-mat og sånn.

Står på nettsiden til boka at elever skal ha tilgang til den gjennom Feide-pålogging eller noe sånt.

Ellers liker jeg Matprat og Trines matblogg. Synes de er gjennomarbeidet og enkle.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-21, 22:49   #13
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Frøkna brukte ei kokebok de fikk utdelt i mat og helse. Da hun ble mer dreven, laget hun oppskriftene i mstkassen vår. Nå er hun kjempeflink, og lager mye som hun komponerer selv.

Gammel 04-03-21, 00:03   #14
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Her er vi fremdeles på Mikke Mus kokebok.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 08:19   #15
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva med denne? Jeg kjøpte den til våre barn, men har visst ikke tatt den i bruk enda. Den må jeg finne frem igjen. Det er en tilrettelagt bok, og det skal visst være veldig lett å følge oppskriftene, som ser fristende ut.

Så godt!

Gammel 04-03-21, 08:28   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Her er vi fremdeles på Mikke Mus kokebok.

Denne hadde jeg som barn og jeg virkelig ELSKET den. (Tror dog jeg var ca halvparten av Hiawathas alder.) Men det er jo ikke egentlig noen god kokebok.

Gammel 04-03-21, 08:46   #17
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

(Må le litt av Hellstrøm Jr. Første oppskrift i kapitlet "Etter skoletid" er dampede blåskjell. Not happening. )

Dette her har jeg helt glemt! De trauste ungene mine har vært mer på toast og denslags etter skolen gitt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-21, 08:46   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har jo en ganske velfylt bokhylle. Så i går fant vi fram Fra boller til burritos (den er faktisk veldig god på basisoppskrifter), Oppgaveheftet han fikk selv på skolen, Hellstrøm Jr. og en Donald Duck-kokebok han fikk som barn (etter at jeg prøvde å finne den Mikke Mus-kokeboka, jeg drømmer fortsatt om de pannekakene! Jeg og venninna mi lagde alltid det etter svømmetimen). Så Hiawata fant ut at han ville lage lapskaus fra Boller til Burritos.

Også bestilte jeg like godt begge bøkene i HI.

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Dette her har jeg helt glemt! De trauste ungene mine har vært mer på toast og denslags etter skolen gitt.

Ikke sant? Toast og nudler her i gården.

Gammel 04-03-21, 08:58   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Bare så det er sagt - Knerten ble skrekkelig overveldet da han fikk beskjed om at han hadde ansvar for middagen en gang annenhver uke. Men dette er en oppgave han virkelig har vokst på, og han har funnet ut at han egentlig liker matlaging. Det tar fremdeles utrolig lang tid, og han er svært forsiktig med både kniver og varme ting, men resultatet blir bra. Og han kjenner på at han får til.

Gammel 04-03-21, 09:10   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, jeg ser at jeg må jobbe med meg selv her. Jeg er det største hinderet, fordi jeg lager middag mer effektivt enn alle andre i familien. Og liker dårlig ineffektivitet. Men jeg vil jo ikke at han skal bli en hjelpesløs mann uten middagsrepertoar.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.