Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Påkjørsel av dyr

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Ville du bare kjørt videre, om du kjørte ned et dyr?
Nei 41 77,36%
Ja 1 1,89%
Det kommer an på. (Spesifiser i tråden) 11 20,75%
Deltakere: 53. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-07, 12:51   #1
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Påkjørsel av dyr

Jeg og en venninne var ute og kjørte i går, og kjørte forbi et område hvor jeg vet det er mye sauer og lam i veibanen. Dermed holdt jeg lav fart, og min venninne lurte på hvorfor jeg kjørte så sakte. Jeg forklarte at jeg var redd for å kjøre på en av sauene, blant annet fordi det fort blir dyrt om man kjører ned et par sauer. Ellers er det jo selvsagt ikke hyggelig å kjøre på dyr uansett.

Min venninne kunne da fortelle at hun tidligere hadde kjørt på et lam, men bare gått ut av bilen og dratt det ut av veibanen før hun kjørte videre. Jeg reagerte med vantro, og sa at slikt gjør man jo bare ikke. Hun mente på at dette er noe alle gjør fordi ingen orker en ekstrautgift på 4000-6000 kr på grunn av at en sau renner ut i veibanen.

Jeg føler meg helt overbevist om at uansett hva slags dyr jeg hadde kjørt ned hadde min første impuls vært å ringe politi, eller eier, om jeg visste hvem det var. Man gjør jo det selv om det kanskje er sure penger? Gjør man ikke?

Gammel 10-08-07, 12:55   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påkjørsel av dyr

Om jeg hadde kjørt på et dyr, så hadde jeg selvsagt stoppet. Hadde det vært kjæledyr, så hadde jeg gjort en del for å kontakte eier. Var dyret i live så hadde jeg selvsagt brakt det til veterinær e.l.

Gammel 10-08-07, 12:56   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det ikke noe særlig lam og sauer rundt her jeg bor, men jeg kjørte på et rådyr på motorveien samme dagen jeg fikk lappen og ringte selvsagt politiet og ga besked.

Jeg hadde gjort det samme med sau også. Hvis dyret er skadet og ikke dødt er det jo en helt forferdelig handling å forlate det uten å gi beskjed til noen. Jeg visste ikke at man fikk bot for å kjøre på sau, men det forandrer ikke saken for meg. Sånt sier man i fra om.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 12:58   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forresten helt idiotisk å bli straffet for påkjørsel av dyr. De løper jo ut i veien støtt og stadig og står de bak trær/busker, så ser man de jo ikke før de bykser ut i veien.

Gammel 10-08-07, 12:58   #5
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Dessuten er man vel pliktig til å ringe viltnemda om det er et vilt dyr som blir påkjørt.

Selv om det kanskje er sure penger, så er det jo normalt å sjekke om dyret er i live eller ikke, og om det er skadet samtidig som en ringer eier, politi eller viltnemda. Er det skadet, så vil man jo ikke at det skal ligge der å pines.

Gammel 10-08-07, 13:00   #6
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Er det virkelig slik at hvis en saueeier ikke gjerder inn dyra godt nok, og jeg kjører ned et av dyra hans som har kommet seg ut på veien, så må jeg erstatte det? Da tror jeg at jeg bare ville sjekket at dyret virkelig var dødt, også kjørt videre, for dette høres veldig urettferdig ut.

Om dyret levde enda ville jeg naturligvis kontaktet eieren, for dyrets skyld.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 13:03   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sauer på sommerbeite er veldig ofte ikke gjerdet inn i det hele tatt og man skal kjøre forsiktig der hvor det går sau. Hvis man er skyld i å kjøre på noe annet (for eksempel en bil) som tilhører andre, så får man også oftest erstatningsansvar. Jeg syns det er helt rimelig at den boten finnes.

Gammel 10-08-07, 13:05   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på...

Hadde jeg truffet et ekorn eller en fugl mens jeg lå i 100 + på motorveien, ville jeg vært temmelig sikker i min sak på at dyret var dødt, og jeg ville kjørt videre.

Dersom jeg hadde truffet en fugl av mindre art mens jeg kjørte på mindre veier, ville jeg nokså sannsynlig ha kjørt videre, da jeg også ville antatt den var død.

Ved påkjørsel av større dyr ville jeg nok ha stoppet uansett.

Håper jeg slipperšå oppleve noe slikt.

Gammel 10-08-07, 13:12   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Vi er juridisk og moralsk forpliktet til å hjelpe dyr i nød. Min første innskytelse ville vært å forsikre meg om at dyret var dødt og å få avlivet det hvis det var skadet og hadde smerter.

Jeg har viltnemda innlagt på mobilen. Hvis ikke viltnemda hadde vært rett sted å ringe (sauer kvalifiserer antakelig ikke) så ville jeg ringt politiet.

Gammel 10-08-07, 13:13   #10
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Her jeg bor gresser sauene over hele fjellet mellom oss og byen. Ingen av dem er gjerdet inn, og de ligger ofte midt i veien. Skilt er satt opp slik at man er klar over dette og kan kjøre deretter. Jeg synes det er selvsagt at man skal erstatte om man skader andres eiendom.

Gammel 10-08-07, 13:17   #11
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Standard

Forøvrig har jeg smelt skikkelig i en liten fugl engang. Den kom under hjulet, og da jeg bremset ned og sjekket speilet så jeg at den lå helt paddeflat i veibanen. Da stoppet jeg ikke.

Jeg tenkte egentlig ikke på småfugler og slikt da jeg laget undersøkelsen. Tenkte på større dyr som sau, hjort, elg, katt, hund, hare og svaner.

Gammel 10-08-07, 13:18   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eria, her.

Jeg føler meg helt overbevist om at uansett hva slags dyr jeg hadde kjørt ned hadde min første impuls vært å ringe politi, eller eier, om jeg visste hvem det var.

Hadde du det? Uansett dyr? Altså, ikke meningen å være frekk eller noe, jeg bare ser for meg en litt stresset Eria som ringer politiet for å angi seg selv etter å ha kjørt ihjel en gråspurv eller noe tilsvarende kjempesmått på motorveien. Synes det var litt søtt å tenke på jeg.

Gammel 10-08-07, 13:19   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

..og der hadde du svart i mellomtiden.

Gammel 10-08-07, 13:20   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

OK, hvis jeg hadde kjørt på en frosk, da ville jeg latt det passere.

Gammel 10-08-07, 13:24   #15
Left
Passiv

Standard

Jeg krysset av for at jeg ville stoppet og varslet, men jeg er litt usikker når jeg tenker meg om. På steder hvor det er veldig mye sau, og de nærmest bor i veibanen, ville jeg opplevd det som blodig urettferdig at jeg skulle vært nødt til å erstatte om jeg kverka en.

Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 13:32   #16
Alioli
Fullverdig medlem

Alioli sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
Alioli er litt kul
Standard

Jeg har egentlig ventet på å svare til jeg har en som er på "min side". Jeg syntes det er veldig tåpelig at bønder lar sauene sine gå fritt rundt på en vei hvor biler oftest kjører i 60-80 km i timen. Jeg vet om et par steder i nærheten der det ikke er skiltet med sau, og fartsgrensen er satt til 80 km/t. Skulle jeg da treffe på en sau, så kan jeg ikke garantere at jeg hadde stoppet opp og sagt i fra. Og skulle jeg da sagt i fra, hadde det vært for å ta bonden og be om erstatning for at hans dumme dyr ødela min bil.

Er ikke noe glad i sau jeg..!! Kunne likesågodt ha vært utryddet spør du meg. Ingenting jeg hadde savnet hvis vi ikke hadde hatt sau, spesielt ikke bitre sauebonder som løper rundt og dreper bjørner og ulv fordi de lyster.. men dette skal ikke handle om det..!!

Når det gjelder kjæledyr er saken en helt annen. Jeg har ei søster med katte, og vet hvor lei seg hun hadde vært hvis katta hadde blitt påkjørt, spesielt da hun var litt yngre enn nå. Og det hadde vært tanken som hadde gnaget meg maksimalt. Tenk om det er ei lita jente som står og roper på katta si nå, men den kommer ikke tilbake. Det er alltid godt å vite med sikkerhet, enn å gå og tro i lang stund.

Så svaret mitt ville nok blitt:
Sau: Nei
Annet dyr (rådyr, elg osv): Ja
Kjæledyr: Definitivt!!

Gammel 10-08-07, 13:36   #17
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Standard

Nå er vel sau hakket mer nyttige enn katter om man skal se helt nykternt på det?

Gammel 10-08-07, 13:40   #18
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Standard

Men, altså: Det skal være merket at det er sau i veibanen, om ikke har man ikke erstatningsansvar, og da kan man i hvertfall trygt ringe politiet og melde.

Gammel 10-08-07, 13:40   #19
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Sauer på sommerbeite er veldig ofte ikke gjerdet inn i det hele tatt og man skal kjøre forsiktig der hvor det går sau. Hvis man er skyld i å kjøre på noe annet (for eksempel en bil) som tilhører andre, så får man også oftest erstatningsansvar. Jeg syns det er helt rimelig at den boten finnes.

Jeg ser det poenget. Jeg snakket vel egentlig om sauer her på landet hvor vi bor, som (i teorien) går bak gjerder som knapt er vedlikeholdt de siste 20 åra. Vi snakker om bebygde områder, med jevn biltrafikk. Jeg synes det er helt urimelig at jeg skal holdes til ansvar hvis en sau popper ut i veien fordi gjerdene er elendige.

Opprinnelig lagt inn av Eria, her.

Men, altså: Det skal være merket at det er sau i veibanen, om ikke har man ikke erstatningsansvar, og da kan man i hvertfall trygt ringe politiet og melde.

Er det sånn? Nyttig å vite.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 13:43   #20
Alioli
Fullverdig medlem

Alioli sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
Alioli er litt kul
Standard

For meg er ikke sau noe særlig nyttig . Ullklær bruker jeg ikke, fårikål spiser jeg ikke.. men jeg hadde vel syntes litt synd på fruen, som er mer avhengig av ullklær, da hun er ti ganger kaldere enn meg, spesielt på vinterstid

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.