Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-21, 11:42   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Jeg har fått med meg at nu til dags er det mattest mulig maling som brukes. Men gjelder det også panelvegger og paneltak? Og hvorfor er det matt som er greia? Lister og dører - er det fortsatt halvblank som gjelder der?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 12:07   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Jeg skal ikke uttale meg om hva som gjelder, men jeg malte med matt maling på panelet i yttergangen min, og jeg angrer på det. Det blir veldig fort merker i den, og vi må nok male om nå snart, allerede etter 3 år.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 12:20   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Matt maling er mer tilgivende, ujevnheter viser ikke så godt. På panel så skal det jo ikke være helt flatt uansett.

Glatt er lettere å rengjøre enn matt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 13:49   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Panelmaling er normalt høyere glansgrad enn akryl. Glansgrad 15 er vanlig for panelvegg. Det gir et ganske matt inntrykk og er lett å legge pent. Lady Supreme finish 15 fungerer fint.

For lister er det vanlig å bruke 40 (halvblank) til 80 (helblank). For min del foretrekker jeg 40, som er mye mer tilgivende enn helblank.

Til dør brukes vanligvis samme som for list, men det går sikkert bra å male med panelmaling også, hvis man vil ha mattere finish.


Sist redigert av Teofelia : 16-07-21 kl 13:55.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 13:51   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Det viktigste er å bruke maling til det underlaget den er ment for: alltid oljemaling (klassisk eller vanntynnet oljemaling) til treverk. Akryl brukes på plater, gips og tapet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 14:45   #6
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det viktigste er å bruke maling til det underlaget den er ment for: alltid oljemaling (klassisk eller vanntynnet oljemaling) til treverk. Akryl brukes på plater, gips og tapet.

Jeg trodde oljemaling var helt faset ut nå?

Tusen takk for gode innspill!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 14:54   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Vi har nettopp malt tak, vegger, vinduskarmer og dører med helt matt maling. Ikke samme maling på alt det, malingen er beregnet for underlaget. Men alt er matt. Det er kjempefint! Og veldig, veldig tilgivende. Underlaget er ikke optimalt alle steder.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 15:42   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg trodde oljemaling var helt faset ut nå?

Det er i stor grad erstattet av vanntynnbar oljemaling. Som er det man bør bruke på alt treverk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 16:25   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Vi er mest fornøyd med helt matt maling. Det er som andre sier veldig tilgivende med tanke på ujevnheter. Jeg er enig i at det fort blir merker når man kommer borti med ting så ville kanskje ikke valgt det i et trangt rom med mye aktivitet (som en gang) eller på et barnerom, men samtidig har jeg ennå ikke opplevd at merkene ikke lar seg tørke bort lett med en klut så jeg synes det fungerer veldig bra.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 17:12   #10
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er i stor grad erstattet av vanntynnbar oljemaling. Som er det man bør bruke på alt treverk.

Ah, nettopp. Da er jeg med.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 17:13   #11
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Jeg endte med en 0,5 matt maling for paneltak og panelvegger. Fingers crossed!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-21, 15:38   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matt maling, blank maling, fordeler og ulemper

Er du fornøyd er jo bare det bra.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no