Rett til å bruke egenmelding?
Regelverket sier at man kan ha 4 egenmeldinger i en 12-måneders periode (ikke IA-bedrift).
Er denne 12-måneders perioden løpende?
Eksempelvis om jeg har en egenmelding i oktober, en i november, en i februar og en i juli, da har jeg jo brukt opp mine 4 og kan ikke ha flere før i oktober igjen. Men da da, om jeg har en egenmelding i oktober - da er jo kvoten full igjen og jeg må vente til november før jeg kan bruke det igjen - og så er den full igjen og jeg har ikke lov til å bruke ny før i januar? Kan det være sånn?
Og dersom bedriften skal sende varsel om tap av rett til å bruke egenmeldinger; hvordan kan det settes en dato for når ansatt igjen kan bruke egenmelding? Må man ha en egen kalender for å følge opp at ingen har mer enn 4 de siste 12 måneder, og så sende varsel hver gang noen har brukt 4? I mitt eksempel over blir det jo da fryktelig mangle varsler?
Eller kan man følge kalenderåret? Eller telle fra første egenmelding og så si at det er fylt opp med 4 nye allerede i oktober - og så starte på nytt år fra første egenmelding som kommer etter det?
Jeg tror kanskje jeg overkompliserer dette ...