|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Innser at Hiawatas konfirmasjonsgave nok blir 18-årsgave, og at vi mest sannsynlig heller ikke i sommer får reist til Asia. Så jeg har behov for å parallellplanlegge en ny Norgesferie. Både for opparbeide egen entusiasme og for greie å engasjere resten av familien.
I fjor kjørte vi til Stavanger via Rjukan, Haukeli og Energihotellet, og hjem via kysten og opp Oslofjorden. + på denne turen var Rjukan, Energihotellet, Preikestolen, Lindesnes og Helleren. - var lange og kronglete kjørestrekk, litt lite å finne på i Stavanger. Året før kjørte vi til Ålesund via Rondane og ned igjen over Geiranger og Stryn. + Turen opp til Rondane i nydelig vær, flotte stoppesteder underveis, moskussafari, Trollstigen (hvertfall for de 2/3 av familien som lo av den siste 1/3 som skrek hele veien), Lepsøya, Snøskavlene på gamle Strynefjell. - Litt vanskelig vær i Ålesund som gjorde sightseeing litt meh, litt lange kjørestrekk uten alt for mye å se på veien hjem. Så hvor skal vi til sommeren? Jeg lurer litt på Trondheim, men hva gjør vi i såfall underveis? Hvilken rute tar vi? Et alternativ er Ålesundtraktene igjen, der er jeg relativt godt kjent og jeg vet om flere ting vi kan finne på. Kanskje ta turen opp til Molde. Innspill? Andre steder vi heller skal legge turen?
|
|
|
#2 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Jeg har lyst på en Trondheims-tur med familien etterhvert. Vi har jo kjørt nordover noen ganger, men da blir det mye kjøring og lite opplevelser underveis. Den gyldne omvei står også på ønskelista, med småprodusenter av både is, mat og drikkevarer.
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Det er innmari fint i Lofoten og Vesterålen, hvis dere vil fly opp og leie bil der fremfor å kjøre hele veien. Forslag til ting dere kan gjøre:
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?De fire dagene vi hadde i Lofoten i fjor slår nesten tre uker i Australia. Det var altså så fantastisk. Vi bodde i Reine, men kjørte gjennom hele Lofoten for å komme oss dit. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Hvis dere vil enda lenger nord, kan dere jo fly til Alta eller Tromsø og kjøre videre. Hvis naturopplevelser holder, kan jeg anbefale Sørøya. Like vakkert som Lofoten, så godt som ingen turisme. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?
Vi vurderte dette i sommer, men kom fram til at det blir for lange kjørestrekk og for lite å gjøre på hvert sted. Vil absolutt til Finnmark, men tror det blir best i noen kortere turer, ikle en to ukers sommerferie. Men selvsagt mulig vi kan dele opp ferien i flere kortere turer.
Sist redigert av Tallulah : 19-12-21 kl 12:40. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Klar
|
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Jeg anbefaler også Lofoten, hvis dere klarer å styre unna høysesong. Sist redigert av Timar : 19-12-21 kl 13:42. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Vi kjørte hele veien, neste gang tar vi fly til Bodø eller Harstad. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Eg anbefaler Bremanger. Det er Lofoten i mini-format! Og større sjanse for ok badetemperatur.
|
|
|
#10 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Enig med Bremanger! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Neste år skal jeg rett og slett til utlandet hvis ingen lenker meg fast. Det er tydeligvis sånn at det er om vinteren vi får høyere smitte og restriksjoner, og da skal jeg jammen meg reise på den sommerferien som jeg ikke har fått reist på de to siste årene. Dog holder jeg meg i Europa, men det er jo der vi har pleid å dra til om sommeren uansett. Så dropper jeg alle ønsker om tur til sydlige strøk nå i vinter. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Nå har vi billetter til Malaga og leilighet der i Juli. Hvis ikke kunne det blitt bil til Trondheim om Dønfoss eller Trollheimen, Trondheim by, mulig sette igjen bilen og ta nattog til Bodø, leie bil eller reise kollektivt til Reine og reise videre til Narvik.
|
|
|
|
#13 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?I fjor var vi i Lofoten + Bergen og Geilo, og året før i Geiranger og området rundt der på vei fra Trondheim til Bergen. + Geilo. Kanskje Sogn i år? Eller Sør-Vestlandet ... + Bergen og tada ... Geilo.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Vi tenker på Bergen eller Trondheim, men kanskje Bremanger hadde vært bedre.
|
|
|
#15 |
|
Tatt på
|
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Høres ut som vi kan ta et FP treff i Trondheim eller Bergen i løpet av sommeren.
|
|
|
#16 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Jeg kan tenke meg å vandre litt rundt i Rondane i sommer. Og så gå noen lokale - dvs i Hardanger - topper pluss et gjensyn med nydelige Dronningstien. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Skal rømme
|
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Jeg lurer på om det går an å reise til Paris og eurodisney i sommer jeg. Hvis ikke er det Sørlandet som står for tur. Vi tok nord-vestlandet i 2020, nord-Norge i 2021. Bor på Østlandet og har tidligere bodd i Bergen, og vi har hytte på fjellet. Så da blir det isåfall sør. Hva kan man finne på med to ungdommer der tro. Kristiansand dyrepark er nok litt meh for dem nå.
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Sommerferien 2022: Norgesferie igjen? I så fall: hvor skal ferden gå?Vi har også hatt magisk Lofoten-ferie, så jeg slenger meg på anbefalingene der, samt Helgelandskysten.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 20-12-21 kl 17:10. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Dere kan overnatte på fyr. Lurt å bestille tidlig.
|
|
|
#20 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Vi var på Sørlandet i fjor. For mine ungdommer holdt det masse med bare bading på ulike strender, både i salt- og ferskvann, både sand og svaberg, rusling og sightsseing i små byer, mat og litt shopping. Var ikke behov for dyrepark eller lignende. Hadde vi hatt flere dager hadde det trolig blitt noen båtturer i skjærgården, og tur til Lindesnes fyr.
|
![]() |
|
|