|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
finner ut av mye
|
![]() Mat barn kan lage selvJeg synes jeg bruker så mye tid på matlaging når barna er her. Jeg er sikkert litt urutinert av å bare meg selv å tenke på store deler av tiden. Men jeg lager også all mat når de sikkert kunne gjort en del selv.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mat barn kan lage selvVår lager også bananpannekaler og makaroni og ost. Også må de hakke til taco.
![]() |
![]() |
#4 |
Klar
|
![]() Sv: Mat barn kan lage selvFrokostblanding. Det spiser vi hele tiden. Musli, som er sånn ok sunn. Lettvint, godt og metter lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Mat barn kan lage selvMatstart har vært populært her. Ungene lager ofte ting med egg, som omelett eller stekt egg. Eller arme riddere. Mac and cheese fra pappboks er også populært. Ellers er airfryeren mye brukt til å varme opp pizzaboller eller vårruller fra fryseren. Eller til chips og pølser når vi har det tilgjengelig. Jeg syns airfryer er fantastisk til unger som skal lage mat selv, det går raskt og den skrur seg av av seg selv når tiden er ute. Og fin til å varme opp middagsrester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Mat barn kan lage selvVi er nok kjedelige. Kornblanding, yoghurt, toast, nudler og brødskiver er det vi driver med. Da barna var 10 laget de ingenting selv. Tror knapt de tok en banan.
![]() |
#7 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mat barn kan lage selvJeg anbefaler matstart.no.
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Mat barn kan lage selvMatstart er en veldig god side for barn på alder med dine. Disse oppskriftene er svært godt beskrevet. Du/dere kan også legge inn hva de klarer å betjene - kniver, stekeovn, kjøkkenmaskin osv.
![]() |
![]() |
#9 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Mat barn kan lage selvMatstart er tinge altså.
![]() |
#10 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Mat barn kan lage selvToast, havregrøt, eggerøre og speilegg er det som lages mest etter skoletid her. Yngste på 9 er den som lager mest faktisk, guttene gidder sjelden (men de kan).
![]() |
#11 |
I mål
|
![]() Sv: Mat barn kan lage selvVi har ganske store begrensninger på hva det er greit å lage seg til kvelds og etter skolen, så der er vi på steke egg-nivået, og toast innimellom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Mat barn kan lage selvYngstejenta her har vært glad i å lage stekt ris, når vi har hatt rester. De har en ok oppskrift på det også, på matstart.no. Jenta mi kutter da opp skinke, paprika og purreløk, rasper gulrot, og steker det i smør sammen med rester av kokt ris. Kakker oppi et egg og rører rundt, og krydrer med aromat- eller grillkrydder.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-03-22 kl 12:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Mat barn kan lage selvJeg kan anbefale å abonnere på feks godt levert eller Hello Fresh, og så lage maten sammen. Etter hvert kan nok ungene lage ting alene også - mine gjorde der, tror ikke Poden var mye over 10 år første gangen han mekker middag alene #alenemor.
![]() |
#14 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Mat barn kan lage selvEllers må jeg reklamere for en lokal grunder, bekjent som har startet egen bedrift. Mulig det er ment for dem som er hakket yngre, men det er jo andre her med mindre barn.
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Mat barn kan lage selvKnerten fikk ansvar for å lage middag en dag annenhver uke fra han var 10. I starten ble det svært enkelt, men det har så definitivt vært god progresjon. De må bare få prøve seg.
![]() |
![]() |
#16 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Mat barn kan lage selvMinsten min koker pasta og steker grillpølser, lager pannekakerøre av 2 egg og steker pannekaker. Ellers går det aller mest i toast.
![]() |
#17 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Mat barn kan lage selvHer har 2012-eren hatt Mat og helse i 4., og gjort nokre sjumilssteg med tanke på selvstendighet på kjøkkenet. Eg må vere tilgjengelig og kunne hjelpe til, men han synes det er veldig stas å koke havregrøt, lage pannekaker og liknande. Har planer om å utfordre på middagslaging, når han ikkje har AKS/SFO lenger i 5., men nå er middagslagingstida leksetid for han.
![]() |
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Mat barn kan lage selvHos oss har ellers fredags-taco alltid vært et sosialt fellesprosjekt, der alle må delta, med å kutte opp og sette fram diverse ingredienser. Opp i en viss alder begynte ungene å bli lei av å delta, og prøvde å snike seg unna, da kom det en regel om at bare den som hjelper til med å lage/dekke får lov til å snacke litt av nachos-chipsene underveis.
![]() |
#20 |
Trøtt
|
![]() Sv: Mat barn kan lage selv
Taco er et fint fellesprosjekt her også. Ellers lager mine 2012-jenter omelett, pannekaker, toast, smoothie og frokostblanding. De hjelper til med middagslaging, enten med å dekke bord eller skjære opp ting og tang.
![]() |
|
|