|
Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpVi kjøpte brukt Nissan Leaf fra merkeverksted for 11 mnd siden. En 2018-modell som hadde gått drøye 50.000. Vi har kjørt 7400, så den nå står på 57.500.
![]() |
![]() |
#2 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpJeg fikk også beskjed om at jeg måtte bytte på EU-kontroll hos NAF, rundt et år etter siste bytte. Det var pappa som var inne med bilen, og de hos NAF sa at det var relativt vanlig å måtte bytte ofte, særlig hvis man kjører på veier som saltes og/eller hvis bilen kjøres litt lite. Det oppstår visstnok fortere rust når den står i ro en del. Jeg bruker bilen min lite, så det ville i så fall være ei plausibel forklaring for meg.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøper det ikke noe med at på elbiler så bremser man ikke så mye, det går mer i regenerering, og derfor slipes" ikke rust på bremseskivene bort i så stor grad som på andre biler, sånn at man bør ta en runde med skikkelig BREMSING i ny og ne for å forebygge det?
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpDet høres ut som bare fjas, og da ville jeg bedt om å få utlevert bremseklossene etterpå så dere kan se på dem selv. Da pleier det gjerne å på magisk vis ikke være behov for å bytte allikevel, eller de har "forlagt bremseklossene", og da er det på tide å bytte verksted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gjer så godt eg kan
|
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøp
Dette. Vi kjøpte splitter ny el-bil og måtte skifte bremseskiver etter eit år. Det var ikkje noko å lure på, vi merka det godt og høyrde det på lyden. No prøvar vi å ta eit par kraftige brems kvar gong bilen er i bruk, og det har hittil fungert bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpJa, det som Malama og Olvina sier: Elbiler bremser mye på bremsekraft/regenerering, så de brukes mindre enn andre biler. - Det kan være at de da skulle blitt mindre slitt, men det er i allefall kjent problem med elbil.
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøp
![]() |
#8 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpNå skulle det komme nye regler som tillater mer rust på bremsene, vet ikke om det er trådt i kraft. Synes det er dårlig av verkstedet å ikke la bremsene inngå i avtalen, sikkert solgt tipp topp stand. Min 2018 er gått 38000 km, har ikke byttet skiver. Samboer er flink til å bråbremse for å skrape av litt rust, det kommer varsellys for at det er på tide med hard bremsing.
06 & 08 ![]() Sist redigert av Lavender : 27-04-22 kl 16:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpDet med å bruke bremsene kraftig fikk vi beskjed om å være bevisst på. Ellers sliter man ikke bort rusten. Det var et krav til hvor mye rust det kan være før klossene må skiftes. Dere kan ha vært uheldige ved kjøp og ikke vært så langt unna, men godt innenfor det tillatte. Hvis dere feks ikke har bremset så mye i løpet av den tiden dere har hatt bilen kan det nbok ruste til.
![]() |
#10 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpElbiler skifter oftere klosser og skiver enn vanlige biler i alle fall. Mange elbileiere er ikke klar over ekstrakostnaden som kommer der. Så 11 måneder er nok ikke noe unormalt. Du kommer nok ingen vei med å klage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpNormalt problem med elbiler, ja. Leste om det senest i går, igjen.
05 og 08 Sist redigert av millact : 27-04-22 kl 19:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpJeg vet ikke om jeg vil kalle det et problem. Det handler jo om å skjønne hva slags bil man kjører og ta forhåndsregler ut fra det. Det inkluderer kraftige oppbremsinger jevnlig og å følge bilens serviceprogram. På min bil betyr det årlig service (eller hyppigere hvis du kjører mye). Bremsene skal ettersees, renses og smøres med jevnlige intervaller. Det blir jo litt som at man må skifte dieselfilter regelmessig når man kjører dieselbil osv. Det er rett og slett en del av normalt vedlikehold. Følger man dette, skal bremseskiver holde relativt lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpJeg spurte om det samme tidligere i vinter. Konklusjonen var vel at sånt må man regne med...
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpTakk for påminnelsen! Jeg gjør sånne bråbremser med elbilen når jeg leser om denne problemstillingen på FP. Men jeg glemmer det jo etter en stund.
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpJeg glemmer det, og så syns jeg det er veldig ubehagelig å bråbremse.
![]() |
#16 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpJeg ble oppringt sist gang hybridbilen var på service, med beskjed om at jeg burde bytte ut bremseskivene. Da jeg spurte hvor mange km de antok jeg hadde igjen på de eksisterende anslo de rundt 10 000 km. Det er mye mer enn jeg kjører på ett år med den bilen, så de fikk lov å bli værende på. Veldig glad jeg stilte det kontrollspørsmålet.
![]() |
#17 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpJeg har en Leaf 2015 som jeg har hatt siden 2017 og har byttet bremseklosser en gang (høsten 2021). Det er den eneste bilen i husholdningen så den brukes jo og jeg forsøker å bråbremse litt nå og da. Så ja, bremseklosser er noe man må regne med å bytte med jevne mellomrom på elbiler, men jeg synes nå mine har holdt ganske bra. (Fikk ikke lov til å kjøre bilen min hjem da den var på NAF-kontroll og de oppdaget problemet, så det hadde nok gått litt for langt...)
![]() |
#18 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpRustne bremser er ikke kun et problem for elbiler. Det gjelder for diesel/bensinbiler også dersom disse har motorbrems. Mange som er gode på å "kjøre på gira" + motorbrems opplever at bremser ruster. Kjøringen er i prinsippet veldig likt regenerering på elbiler.
![]() |
#19 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpFP altså
![]() |
![]() |
#20 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Elbil: Bytte av bremseskiver/-klosser på bruktbil under ett år etter kjøpMen selv om du bremser, så bremses det ikke på hjula så lenge det ikke er bråbremsing.
![]() |
|
|