Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Eggehvite på flaske

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-22, 14:48   #1
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eggehvite på flaske

Man skulle jo tro at dette var et totalt unødvendig produkt, men såvidt jeg har skjønt så brukes egg som ikke går gjennom størrelse- og skjønnhetskonkurransen for å komme i ordinært salg. (Korriger meg gjerne på det.)

Uansett. Jeg skal bake makroner i mengder og jeg har helst ikke lyst til å dra på meg ekstraarbeid med å lage curd (annet enn det jeg trenger til å fylle lime-makronene med), pannekaker, is og alt mulig annet jeg kan bruke eggeplommene til. Ikke har jeg lyst å fylle fryseren med eggeplommer heller. (Må jeg så må jeg, men jeg vil altså gjerne unngå det.) Sånn, da tror jeg kanskje det er ryddet og forklart nok til at jeg kan få svar på kun det jeg lurer på:

Er flaskehviter gode å bake med? Til marengs/makroner? Jeg skjønner at teorien er soleklar og fin her, men har noen gjort seg erfaringer? Tilbakemeldinger betales i makroner og kaffe til de som møter på døra.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-22, 18:24   #2
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Har ikkje prøvd ut produktet, men har tenkt at det er eit greit produkt til for eksempel marengs eller liknande, der ein ikkje treng både kvita og plomma.

Eg såg for øvrig ein kritikk av produktet frå "Spis opp maten din"-bloggen. Her argumenterte Nortura med at eggekvite er eit svinnprodukt, fordi veldig mange storkjøkken og industrielle bakerier har stort forbruk av eggeplommer til vaniljekrem ol. Det har eg ingen problem med å kjøpe, dersom ein ser på mengda dagsferske skole- og wienerbrød i ein gjennomsnitteleg dagligvarebutikk.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-22, 19:58   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Jeg må slå meg sammen med Nortura, for her brukes det flest eggehviter.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-22, 20:22   #4
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Jeg skal selv teste det ut i en kake om et par uker, men ikke prøvd ut enda.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-22, 20:30   #5
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg skal selv teste det ut i en kake om et par uker, men ikke prøvd ut enda.

Jeg blir trolig å teste ut om noen dager, i alle fall hvis uka mi går som jeg har planlagt. Skal rapportere her.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 07:27   #6
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.020
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Jeg har ikke brukt det norske produktet ennå. Jeg har derimot brukt svenske eggehviter på flaske tidligere og de var fantastiske til marengs - bedre enn egg man har skilt selv.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 08:40   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Jeg tar til meg at Nortura mener at dette er et overskuddsprodukt, og kommer til å kjøpe dette neste gang jeg skal lage marengs.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 08:55   #8
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Ja, jeg skjønte ikke helt skjønnhets- eller størrelsesargumentet, men argumentet om balanse i eggeplomme versus -hvite er hakket mer forståelig. Men jeg er fortsatt skeptisk til produkter i plast som klarer seg utmerket godt uten.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 09:52   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Det er jo mange egg som ikke blir solgt fordi de er for små. Det er jo en del som går som billige i butikkens eget merke, eller som for eksempel bunnpris sine "snåle egg". Men alle unge høner lager jo små egg så er nok en del som ikke blir solgt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 09:57   #10
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det er jo mange egg som ikke blir solgt fordi de er for små. Det er jo en del som går som billige i butikkens eget merke, eller som for eksempel bunnpris sine "snåle egg". Men alle unge høner lager jo små egg så er nok en del som ikke blir solgt.

Fra et miljøperspektiv må det jo være bedre å selge de små eggene til lavere pris, evt. legge om til kg-pris på alt av egg, i stedet for å legge til prosesser ved å kakke, separere og legge hver sin del i plastemballasje. Mener nå jeg.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 10:31   #11
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Fra et miljøperspektiv må det jo være bedre å selge de små eggene til lavere pris, evt. legge om til kg-pris på alt av egg, i stedet for å legge til prosesser ved å kakke, separere og legge hver sin del i plastemballasje. Mener nå jeg.

https://www.norgesgruppen.no/presse/...ende-gardsegg/

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 10:32   #12
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Ja, jeg skjønte ikke helt skjønnhets- eller størrelsesargumentet, men argumentet om balanse i eggeplomme versus -hvite er hakket mer forståelig. Men jeg er fortsatt skeptisk til produkter i plast som klarer seg utmerket godt uten.

Det var nok ikke eggehvitene, men eggeblandingen, jeg tenkte på har jeg funnet ut nå.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 10:33   #13
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg har ikke brukt det norske produktet ennå. Jeg har derimot brukt svenske eggehviter på flaske tidligere og de var fantastiske til marengs - bedre enn egg man har skilt selv.

Takk, det høres lovende ut.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 10:39   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Jøss, så dette er altså lurt å kjøpe? Jeg har alltid ledd av dette når jeg har sett det i andre land…

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 12:18   #15
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Opprinnelig lagt inn av Norgesgruppen

Eldorado flytende gårdsegg er lansert først og fremst fordi vi ønsker å bidra til økt konsum av egg og en utvidelse av bruksområdene. Samtidig er dette et produkt som møter kundenes ønske og behov for enklere løsninger. Flytende egg kan være praktisk å ta med seg ut på tur for å lage eggerøre på primusen, hytteturer/reiser hvor det er upraktisk med knusbare egg, eller for dem som har et høyt forbruk av egg og for eksempel mindre tilgjengelig plass i kjøleskapet.

Det er også viktig å understreke at flytende egg først og fremst produseres av industriegg, altså egg som i utgangspunktet ikke går til vanlig konsum og salg i butikk. Dermed bidrar produktet til bedre utnyttelse av den totale produksjonen av egg og bidrar til redusert matsvinn. Eggeskallet som blir til overs i produksjonen håndteres også på en spesiell måte og brukes blant annet som dyrefôr.

Vi ser at noen reagerer på at egg har naturlig emballasje, og at det derfor er unødvendig med flytende egg på plastflasker. Da er det greit å ta med i vurderingen at vanlige egg også pakkes inn i ekstra emballasje i form av kartonger.

Men hva er da et industriegg? Det finner jeg ikke noen god forklaring på.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 12:22   #16
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Men hva er da et industriegg? Det finner jeg ikke noen god forklaring på.

Sannsynligvis egg som ikke har rett størrelse eller klinkegg.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 12:47   #17
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Jeg så det tilfeldig 1.april og trodde det var aprilspøk og la ut link på FB med masse tøyseord.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 13:13   #18
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Jeg spiser/bruker langt mer eggehviter enn plommer, og hadde en sånn flaske fra Sverige en gang. Det var uhyre praktisk, og jeg innbiller meg at marengsen ble langt fortere stiv. Jeg leste også et sted at man kunne be om å få eggehviter fra restaurantkjøkken og den slags, for de får mye til overs. Det er jo logisk at eggehvite er et overskuddsprodukt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 13:15   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Men hva er da et industriegg? Det finner jeg ikke noen god forklaring på.


Sitat:

§ 3.Definisjoner

I denne forskrift forstås ved:
1.Egg: hønseegg i skall, egnet til direkte inntak av mennesker eller til bruk i næringsmiddelindustri, unntatt brukne egg, rugede egg og kokte egg.
2.Industriegg: hønseegg i skall, unntatt de som omfattes av nr. 1, herunder brukne egg og rugede egg, men ikke kokte egg.
3.Brukne egg: egg der både skall og membran ikke er intakt slik at egget er åpent.
4.Små pakninger: pakninger eller emballerte brett som inneholder inntil 36 egg.
5.Store pakninger: pakninger, åpne kasser eller beholdere som inneholder over 36 egg.

https://lovdata.no/dokument/SFO/fors...999-12-22-1544

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 13:21   #20
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eggehvite på flaske

Nå har jeg kjøpt en flaske i alle fall og senere i uka blir det baking.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no