Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-22, 13:13   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Er det noen som har råd til meg i denne saken? Jente (15) befinner seg på Sørvestlandet. Hun og ei venninne tok Haukeliekspressen vestover og ferierer nå hos venninnas besteforeldre. Vi har bestilt flybillett for jenta hjem fra Haugesund i morgen ettermiddag, og det viser seg å være legitimasjonskrav også på innenlandsflygninger. Passet hennes ligger hjemme. (Hun er selvsagt den eneste i familien som ikke har ID-kort, ettersom hun fortsatt hadde gyldig pass da vi andre fornyet i vår. ) Ungen kommer til å få panikk når det går opp for henne at hun ikke har alt på stell.

Har snakket med både flyselskapet (80 minutter i telefonkø ) og Avinor. Rådet fra sistnevnte er "man må bare prøve". Jeg tenkte å skanne passet hennes, evt. stemple med "rett kopi" (som om det skulle hjelpe) og maile henne det, men det hjelper neppe stort. Han nevnte til og med fødselsattest, men den er jo også hjemme. Er det noe annet lurt vi kan finne på? Lurer jo litt på om vi må sende passet over fjellet med bud.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 13:17   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Vi sendte passet på e-post for legitimasjon på jernbane, det funket fint. Har hun Pocket-ID?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 13:17   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Har ikke måttet legitimere meg på innenlandsflyginger på årevis, så dette tror jeg er en sovende regel.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 13:19   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Har ikke måttet legitimere meg på innenlandsflyginger på årevis, så dette tror jeg er en sovende regel.

Ja, det har vært mitt inntrykk også.

Pocket-ID har jeg ikke hørt om, annemede.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 13:37   #5
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

De er ganske streng på legitimasjon når man reiser på ungdomsbilett opplever jeg. Jeg vil likevel tro at kopi av pass vil bli akseptert. Det er jo primært for å sjekke ta de er innenfor aldersspennet billettene er gyldige for, og at de ikke reiser under andres navn.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 13:42   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

De er ganske streng på legitimasjon når man reiser på ungdomsbilett opplever jeg. Jeg vil likevel tro at kopi av pass vil bli akseptert. Det er jo primært for å sjekke ta de er innenfor aldersspennet billettene er gyldige for, og at de ikke reiser under andres navn.

Det er ikke ungdomsbillett, for det fantes ikke på denne datoen. Vanlig voksenbillett.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 13:52   #7
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Jeg har aldri vist legitimasjon på innenlandsflygninger. Selv om de vel har sagt at det må man kunne vise frem. Har de strammet inn i det siste slik at dette i praksis praktiseres? Jeg syned ikke det høres alt for riskikablet ut å ta sjansen, egentlig.

Jeg skjønner at det er noe annet med en 15-åring som ikke har kjente rundt seg. Bankkortet har selvfølgelig ikke bilde lenger det heller.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 13:57   #8
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.894
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Har ikke måttet legitimere meg på innenlandsflyginger på årevis, så dette tror jeg er en sovende regel.

Tror aldri noengang jeg har måttet legitimere meg på en innenlandsflyvning.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 13:57   #9
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Med tanke på at flyet plutselig kan bli kansellert, i disse dager, hadde det vært like greit at hun tar buss tilbake igjen også?

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 13:59   #10
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Hm. Min 17-åring er på tur nå og har ikke vist noen form for leg meg bekjent. Flydd til Alts forrige onsdag og er på tur hjem i dag. Jeg har heller aldri vist noe på fly. Han har ikke med seg annet enn bankkort, passet er igjen hjemme.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 14:01   #11
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Mine to måtte ikke legitimere seg i april. En på voksen billett og 1 på barnebillett. De reiste alene.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 14:08   #12
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Med tanke på at flyet plutselig kan bli kansellert, i disse dager, hadde det vært like greit at hun tar buss tilbake igjen også?

Ikke så lenge flybillett er kjøpt i dyre dommer, i alle fall. Og hun vil gjerne hjem akkurat til dette tidspunktet. (Men det er klart jeg ser for meg at det kan ende slik, i disse tider.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 14:09   #13
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Går det buss Oslo-Haugesund?
Jeg pleier å sende jule- og bursdagsgaver til familien med Vestlandsekspressen, de frakter pakker mot minstebetaling på rundt 150,-

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 14:14   #14
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Går det buss Oslo-Haugesund?
Jeg pleier å sende jule- og bursdagsgaver til familien med Vestlandsekspressen, de frakter pakker mot minstebetaling på rundt 150,-

Det er en mulighet jeg har tenkt på, ja. De tok buss til Haukeli - framme klokka 6 om morgenen. Kanskje det går buss direkte til Haugesund også - tror jentene skal tilbringe mesteparten av morgendagen der. På den annen side føles det litt risky å sende et pass på den måten også, og særlig når vi skal utenlands om få dager. Et annet aber er at jeg ikke har lyst til å kommandere venninnas besteforeldre til å kjøre hit og dit.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 15:33   #15
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Haukeliekspressen går fra Haugesund til Oslo
10:15 → 18:20
Reisetid 8t 5min
Pris barnebillett (6-17år) 699 kr

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 15:46   #16
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Jeg har ikke opplevd å måtte identifisere meg på innenlands på lenge. I utgangspunktet kan man jo sjekke inn, sende bagasje og gå igjennom gaten uten å ha snakket med en eneste ansatt.

Det jeg har opplevd når jeg har reist widerøe er at de ber reisende med ungdomsbillett komme til skranken ved gaten for å identifisere seg. Men ellers aldri noe.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 15:51   #17
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Tror aldri noengang jeg har måttet legitimere meg på en innenlandsflyvning.

Det var en periode etter 9-11 at alle måtte legitimere seg. Innført samtidig med utvida sikkerhetskontroll og begrensninger for væske i håndbagasjen. Men det må være MINST 10 år siden de slutta å sjekke leg på alle.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 16:24   #18
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det er ikke ungdomsbillett, for det fantes ikke på denne datoen. Vanlig voksenbillett.

Da tror jeg ikke at hun vil bli spurt om legitimasjon, men helt sikker er det jo vanskelig å være. Jeg tror kopi av pass vil være godt nok med mindre man treffer på en som vender vrangsiden til.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 17:10   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Min datter og jeg viste ikke noe da vi dro for noen år siden. Skulle egentlig tatt tog, men hun ble plutselig så fryktelig bilsyk den ene veien, så jeg orket ikke en tilsvarende retur og bestilte flybillett. Hadde ikke med noe legitimasjon til henne, men hadde et helfokort med. Ble aldri spurt om noe.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-22, 17:24   #20
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.777
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legitimasjonskrav på innenlandsflygninger - tips?

Ville sendt henne MMS av passet og satser på at de ikke krever det, tror jeg. Har ikke måtte vise på evigheter og vi flyr en del.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no