|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Vi får besøk av venner fra Europa i slutten av juli. De kommer til Oslo med danskebåten kl 10 om morgenen, så har vi hele dagen sammen og skal overnatte (overnatting er bestilt), og kjører videre neste morgen. Så vi har en hel dag å slå ihjel i Oslo, og det er altså da en søndag, så shopping utgår (heldigvis). Så hva gjør vi?
|
|
|
#2 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Hvis du går runden du skisserer, gå langs fjorden mellom AF og operaen og spise på Vippa. Så Karl Johan tilbake via Storting og slottet. Det har vi gjort med utenlandske venner. Derfra evt trikken til Frognerparken. Det kan man spise på Anne på Landet eller den andre ved siden av som hjernen min ikke husker navnet på. Evt spise på Festningen med utsikt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Musk
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Ungdommen kan bade både ved Munch og AF hvis de ikke vil se museet. Mye is på Aker Brygge |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Jeg ble imponert av Munch-museet. 17-åringen min også (men hun tar kunstfag på vgs og er kanskje ikke helt mainstream på sånt?
|
|
|
|
#5 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Hvis det skulle bli veldig varmt eller dere får lyst: Båt til en av øyene? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Kidding, right?
|
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Kom til å tenke på den der Viking Planet-greia? Digitalt eller interaktivt museum om vikinger? Ikke vært der, så hverken en an- eller avbefaling, mest en tanke. Siden de er turister lixom.
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?
Viking Planet er det absolutt verste museet jeg har vært på. Det er svindyrt og man har sett alt på 2 minutter. Det er også skikkelig dårlig historisk håndtverk. Til og med daværende 9-åring synes det var krisedårlig. Sterk avbefaling fra oss, med andre ord. Se heller VÍKINGR på Historisk museum om man er interessert i vikinger. Den er veldig fin.
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Et godt forslag den runden du beskriver der Liefje!
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 07-07-22 kl 21:32. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?jeg hadde faktisk tenkt å anbefale Vikingskipsmuseet på Bygdøy (heter det det?), men det er stengt fram til 2025, minst, så det utgår uansett. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Tatt på
|
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Er det helt i slutten av juli er det også Norway Cup, så muligens er det litt ekstra mye fotballfolk rundt omkring.
|
|
|
#11 |
|
Semiaktiv
Det er uka etter (dvs dagen etter) Dana Cup i alle fall, så det stemmer kanskje. Men det går nok bra.
|
|
|
#12 |
|
I mål
|
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Jeg tenker at om det er fint vær, er det absolutt ikke nødvendig (i mitt hode) å oppsøke noe museum. Jeg ville gått på operataket og på Deichman, ruslet i Bjørvika, badet et sted, gjerne spist på Vippa ja, men Vippa mister sin sjarm om man må sitte inne synes jeg. Om man kan sitte ute, er det helt supert. Hva med å leie en badstubåt hvis de liker sånt? Det kan være moro med litt større barn (ikke at jeg har gjort det selv). |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Semiaktiv
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Takk for gode innspill Apan! Jeg har også tenkt på muligheten rusletur på Løkka, Akerselva, Mathallen, Telthusbakken ... Tror nok ett museumsbesøk er nødvendig, eller i det minste ønsket, av typen kunst, gjerne moderne. Stilig arkitektur er et pluss. Men vi trenger ikke overdrive, kan se an været. Men greit å kjenne til mulighetene.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-07-22 kl 00:05. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
guru advisor
|
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Jeg synes Roseslottet var utrolig flott. Mye viktig historie, også info på engelsk. Kan rekke forbi det viktigste på 1time 1,5 med tanke på ungdommene. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Vi har sett Roseslottet tidligere, så jeg tror ikke vi gidder å dra dit igjen. Men ellers bra forslag!
|
|
|
#16 |
|
*_*
|
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Hvis dere skal holde dere langs fjorden mellom Munch og AF, anbefaler jeg middag på Skur 33 eller Solsiden. De ligger rett ved hverandre, nedenfor festningen (vis a vis Aker Brygge). Skur 33 har italiensk mat og både inne- og uteservering, Solsiden har sjømat og lokaler som er åpne og luftige ut mot vannet.
|
|
|
|
#17 |
|
Musk
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Enig om Lille Herbern på en solskinnsdag. Bussen til Bygdøy er effektiv. Men Så vidt jeg husker ikke mulig å reservere, så det er lurt å komme når de åpner. Og sjekke på forhånd om de har åpent. Jeg opplevde det motsatte, altså stengt, da jeg kom dit med min mor på nesten 80. Det var kjempekjipt. Det sto på nettsiden at de var åpne, men de hadde annonsert at de var stengt akkurat den dagen bare på Instagram |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
#19 |
|
Semiaktiv
Sv: En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?Greit å vite hva vi ikke bør gidde å bruke tid på også.
|
![]() |
|
|