Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva kan man lage av rabarbra

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-22, 16:26   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hva kan man lage av rabarbra

Gi meg din beste oppskrift med rabarbra.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-22, 16:30   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.028
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Bruker ikke oppskrift, men:

Rabarbrasuppe, spises varm med is eller kald alene.

For oppbevaring: rabarbrasirup som brukes som saft eller i drinker.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-22, 17:34   #3
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Jeg har oppskriften et lurt sted. Fritt fra hukommelsen: Lag en paibunn og press den i en smurt paiform. Strø over rabarbrabiter i passe tykt lag. Strø over med sukker og ev kanel. Tøm litt vaniljesaus over. Har du paibunndeig igjen har du det i strimler over fyllet. Stek i ovnen på ca 220 °C i 35-60 minutter. Hvor lenge avhenger av diameteren på paien og høyden. Serveres lunken med is eller sorbet eller noe annet publikum liker.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-22, 17:40   #4
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Har du plass i fryseren kan du hakke rabarbra i passe biter, f.x. 1 cm tykke, og fryse dem i halvliters poser eller isbokser. Når du vil ha kompott eller rørt rabarbra som tilbehør eller noe sånt, tar du opp en passe mengde og rører med sukker, kanel, kardemomme eller annet og serverer til en kraftig gryterett. Rabarbra er også godt å røre sammen med søte bær og ha på knekkebrød, rundstykke eller hva som helst egentlig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-22, 18:22   #5
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.816
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Jeg laget rabarbra og jordbærsyltetøy.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-22, 18:26   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Smuldrepai med havregryn og litt nøtter er godt. Rabarbra blir da fyllet. Spises med vaniljeis, krem, kesam, vaniljesaus eller lignende.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-22, 20:57   #7
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.553
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Bringebær- og rabarbrasaft. Ingen oppskrift, bare koker opp i saftkoker med sukker oppi og har over på rene flasker og putter i fryseren.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-22, 23:02   #8
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Rabarbrasuppe med vanilje. Har ikke oppskrift, men ikke vanskelig.

Smuldrepai er godt. Jeg googler eller lager på slump.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-22, 08:40   #9
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.434
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Min favoritt https://trinesmatblogg.no/recipe/smu...a-og-jordbaer/

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-22, 08:57   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.776
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Jeg plukker 10 stengler, vasker, skjærer i små biter, legger i plastpose, fryser. Det er ikke veldig tjukke stengler, men blir sånn ca 500-600 g, g er en porsjon til smuldrepai. Høster slik regelmessig. Da har vi smuldrepai mange ganger ut over høst og vinter.

Har også sursyltet rabarbra, det er godt til grillmat og annen middagsmat det kan være godt med sursyltet til.

Høster, vasker, og skær staver som passer i glasset du skal bruke. Jeg måler på glasset, og bruker den første jeg skjærer som «mal» for resten. Stapp glasset fullt med «stående» staver. Stapp godt med rabarbrastaver nedi, de kommer til å «krympe», så det kan du gjerne.

Hell over med kokt syltelake som du liker, eller bruk f.eks. denne

https://www.nrk.no/mat/syltet-rabarbra-1.13542496

Jeg er glad i stjerneanis, nellikspiker osv som krydder i laken, men det er ikke strengt nødvendig.

Syltetøy - kok gjerne syltetøy av rabarbra og jordbær sammen. Første gang jeg hørte om det syntes jeg det hørtes ut som et husmortriks for å drøye de dyre jordbærene, men det blir veldig godt, det passer godt sammen.

Har fått tips om at rabarbrachutney er godt, men har ikke fått prøvd det ennå.

https://trinesmatblogg.no/recipe/rabarbrachutney/

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-22, 09:55   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Takk for masse hode tips. Jeg høstet nesten 800 g i går, og det blir nok mer etterhvert så det blir å fryse en del.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-23, 16:47   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Har dere flere oppskrifter? Rabarbraen vokser som bare det, og jeg har fortsatt mye i fryseren, så jeg må visdt begynne å bruke den.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-23, 19:04   #13
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.816
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Vi er i samme båt, frukt. Har i fryseren, og årets rabarbra stortrives i hagen.
Men gitt navnet ditt, så burde jo du ha mange oppskrifter .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-23, 19:05   #14
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Rabarbra er faktisk en grønnsak, og det er ikke jeg.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-23, 19:06   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Men jeg har funnet en kakeoppskrift jeg har tenkt å prøvr.
https://www.detsoteliv.no/oppskrift/...og-smuldretopp

Og denne saften.
https://www.nrk.no/mat/rabarbrasaft-1.13759641

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-23, 19:20   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Abonnerer.

Fikk en rabarbrarot av en kollega i fjor, som jeg gravde ned i hagen (roten altså, ikke kollegaen ) og den kommer som ei kule! mange stilker med store blad allerede, og flere på vei. Så nå må jeg finne noe å bruke det til.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 22-05-23 kl 12:36.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-23, 20:36   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra


I dag lærte jeg at man skal bare dra stilkene av, ikke skjære sånn som jeg har pleid å gjøre.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-23, 20:45   #18
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Denne er veldig god, litt som gulrotkake. Har du rabarbrasaft, ha det gjerne i ostekremen istf sitronsaft.
https://krem.no/hjem/saftig-rabarbrakake-i-langpanne/

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-23, 20:47   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Den skal jeg lage, så får jeg brukt posen med ostekremblanding som har gått ut på dato. Tåler ostekrem å fryses forresten?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-23, 20:52   #20
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan man lage av rabarbra

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Den skal jeg lage, så får jeg brukt posen med ostekremblanding som har gått ut på dato. Tåler ostekrem å fryses forresten?

Ja, den tåler frysing veldig bra. Er den frosset i boks e.l, altså uten å være på kake kan du kanskje oppleve at den kan skille seg litt. Da er det bare å piske den kjapt opp (den bør være kald), så blir den som ny.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no