|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Karakterer og inntakskravDet ble en lang, men interessant diskusjon om karakterer og inntakskrav i gruffetråden. Jeg synes temaet fortjener en egen tråd.
![]() |
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Karakterer og inntakskravPersonlig synes jeg inntakskravene til en del studier har blitt helt absurde. I den ideelle verden, så hadde man satt et «godt nok»-krav og så hadde alle som ville og hadde karakterer over kravet fått plass. Særlig innen yrker hvor vi har behov for mer kompentanse som leger, psykologer og ingeniører. Men jeg skjønner jo at det vil være ekstremt utfordrende for studiestedene.
![]() |
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Karakterer og inntakskravJeg synes det er maks tøysete å kaste bort flere år på å file på videregåendekarakterene. Hvis de absolutt må, får de heller gi ekstrapoeng for relevant høyere utdanning (typ kjemi for medisin osv.), så lærer de i det minste noe nytt.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Karakterer og inntakskravSynes delvis at diskusjonen om inntakskrav "skygger" for andre problemer. Jeg kjenner ikke jusutdanningen, men for lege er det i alle fall ressursmangel på utdanning innenfor helsefortakene som er utfordringen. Universitenee har jo knebedt om å få utdanne flere. Grunnen til de høye karakterene skyldes i stor grad få plasser (<- personlig påstand)
![]() |
#5 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Karakterer og inntakskrav
Akkurat det er ikke helt sant. Jeg har ikke aktuelle regler i hodet, men har jobbet med veldig mange leger som har utdannelse fra andre land, både nordmenn som har studert i utlandet (via og ikke via samordna opptak), og utenlandske statsborgere som har studert i eget land.
![]() |
#6 |
Søt og rar
|
Det er jeg helt enig i.
![]() |
#7 |
Leser
|
Hmm, ja ok, rotet nok her
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Karakterer og inntakskravJeg tok generell studiekompetanse som privatist for noen år siden, og nesten alle jeg gikk sammen med, tok eksamen etter eksamen, og det spilte egentlig ingen rolle om de ikke fikk en 6'er, for de kom uansett ikke til å kunne komme inn på ønsket studie før de hadde nok alderspoeng i tillegg. Så de jobbet, leste litt, tok en eksamen, fikk 5, jobbet litt, tok eksamen på nytt.... Fikk de en 6'er, kunne de stryke faget av lista, men det endret jo ikke på at de uansett ikke kom inn.
![]() |
#9 |
Søt og rar
|
Om ikke sånne blir silt ut, så synker nok realitetene inn rimelig kjapt.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Karakterer og inntakskravJeg er spent på når et evt nytt system vil innføres siden jeg har en som starter VG2 i august og ønsker seg inn på profesjonsstudiet i psykologi. Håper inderlig at hun finner seg noe annet dersom hun ikke kommer inn enn å ta opp fag og vente. Men, det får henne i alle fall til å være særdeles motivert nå og jobbe hardt, så noe positivt er det på en måte.
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
Hvis han får sekserne og alderspoengene, så er det ingenting annet som siler ham ut, nei. Det er jo litt av problemet, at det ikke nødvendigvis er de som får de ALLER beste karakterene som vil bli de beste legene (eller psykologene). Men i dag er dette det eneste utvelgelseskriteriet.
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
Det tar lang tid å endre et slikt system, så vi trenger ikke tenke på det engang. Verken for våre eldste eller de yngste, tror jeg.
![]() |
![]() |
#13 |
Søt og rar
|
Det blir i hvert fall ikke lettere på medisinstudiet, så det er ikke akkurat det dummeste utvelgelseskriteriet heller.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
Vi er nok enige. Jeg er helt enig i at man bør ha gode karakterer, men jeg synes det er en overdrivelse at man nå nesten utelukkende må ha 6’ere. En og annen 5’er burde trolig være tilfredsstillende.
![]() |
![]() |
#15 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Karakterer og inntakskravJeg kom inn med mitt snitt på 5,4 og det gjør man fremdeles i Bergen og Tromsø, og i utlandet på andre måter, så det er uansett ikke riktig at man må ha bare 6'ere for å få lov til å bli lege.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
Ok. Da har jeg ikke lest godt nok. Jeg trodde det var krav om over 60 poeng på alle legestudier også på førstegangsvitnemål.
![]() |
![]() |
#17 |
Det trodde jeg også? Mener da jeg leste at Trondheim nå hadde aller høyest snitt på medisin.
![]() |
#18 |
Det stemmer ikke, Appelsin.
![]() |
#19 |
UIA har faktisk ledige plasser på flere av ingeniørlinjene. Det skjer normalt ikke.
![]() |
#20 |
Søt og rar
|
Jeg har tatt en runde her og ser at tilleggspoengene i skolepoengene er blitt forandret, så jeg tok feil i det jeg skrev over. Man kommer inn i Bergen med snitt på 5,7. Siden inntakskravet ligger på rundt 61 poeng og man kan ha 4 realfagspoeng.
![]() |
|
|