Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Strøm, hvilket produkt?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-07, 00:29   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Strøm, hvilket produkt?

Jeg har Hafslund som strømleverandør. Jeg har hørt at det er gunstig å ha avtale om spotpris på strøm. Har flere denne erfaringen? og i tilfelle, hvilken variant av spotpris har du (spotpris med påslag eller innkjøpspris?)

Del gjerne med deg erfaringer - for det er masse penger å spare på å velge riktig strømprodukt....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 00:34   #2
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strøm-hvilket produkt?

Jeg har valgt det som het SEA før. De har akkurat byttet navn, husker ikke hva. Men de ligger godt an på pris, har vært billigst. Vet ikke helt akkurat nå (ulempen er at de er litt rotete ift at de sender/sendte ut fakturaer i stort monn (forhåndsfakturering) - viktig å følge med.

Skal se om jeg finner ut hva de heter nå

  Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 00:37   #3
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strøm-hvilket produkt?

Vitel A/S c/o Invoicia Norge
(det siste er muligens bare faktureringsfirma)

HER
kan du sammenligne priser

  Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 09:07   #4
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strøm-hvilket produkt?

Vi har Norges Energi, med topp 5 garanti. Sjekk ut fagforeningen hvis du er medlem av noen. De har ofte gunstige avtaler med strømleverandører.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 14:33   #5
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Strøm, hvilket produkt?

Skjæringspunktet på hva som lønner seg av spot kontra innkjøpspris ligger på ett ca. forbruk på 15.000 kWh. Bruker du over 15.000 kWh i året kan det lønne seg å gå for innkjøpspris.

SEA ville jeg absolutt IKKE valgt pga. skjulte påslag og høye årlige fastbeløp, og at de kjører a-kontofaktura. Sjekk også om du har Hafslund strøm eller Hafslund direkte. Det er to forskjellige leverandører og den ene er dyrere enn den andre. Men jeg husker ikke hvem som er hvem. Sjekk også at du har bestilt deg en kraftleverandør. Selv om du har Hafslund, er det ikke sikkert at det er Hafslund strøm du har, men Hafslund nett, og der er det ventetariff til skyhøye priser. Jupp.

Mer du lurer på?

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 15:19   #6
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strøm, hvilket produkt?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Sjekk også at du har bestilt deg en kraftleverandør. Selv om du har Hafslund, er det ikke sikkert at det er Hafslund strøm du har, men Hafslund nett, og der er det ventetariff til skyhøye priser. Jupp.

Mer du lurer på?

Jammen godt du svarte for jeg har ikke peiling på om det er Hafslund strøm eller Hafslund nett. Jeg har flyttet inn i en splitter ny enebolig på et nytt boligfelt og jeg vet jo at både snekkerne og vi har strøm i huset pr. i dag (flytter inn i månedsskiftet aug/sep). Hvordan finner jeg ut hvem som pr. i dag leverer strømmen til meg?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 15:40   #7
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strøm, hvilket produkt?

De som leverer nettet, er nettleverandør, du bestemmer jo selv hvem som skal levere forbruket ditt. Om ikke du gjør noe med det, leverer nettleverandøren strømmen din i første omgang. Ønsker du å bytte leverandør, vil det ta opptil 3-4 uker før du får bytter over.

Jeg anbefaler markedspris/spotpris, men kun om økonomien din tåler oppgang og nedgang i strømprisen. I det lange løp kan du spare mye her.

I tillegg bør du høre om det er fordyrende årsgebyr der du ønsker å kjøpe strøm fra, noe du absolutt bør unngå. Dette er med på å "lure" deg mht. til strømprisen.

Jeg kan dessverre ikke anbefale deg en leverandør, da vi har en strømleverandør som kun leverer lokalt her jeg bor.

Men en ting kan jeg si, jeg har opplevd mye rart mht. Hafslund og Norgesenergi, så der hadde jeg holdt meg langt unna.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 10:10   #8
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Strøm, hvilket produkt?

Ring Hafslund nett og hør hvem som er din kraftleverandør pr. i dag. Dette har de full oversikt over som netteier. Har du ventetariff bør du få bestilt deg en kraftleverandør så fort som f.....

Som Busymum sier bør du også sjekke om en kraftleverandør har skjulte årlige fastbeløp. Noen har "innmeldingsavgift", andre har ett fast årlig beløp pr. målerpunkt, og atter andre har bare rett og slett ett årlig fastbeløp. Men fastbeløpene varierer veldig. Ja, og så er det noen som også har månedsbeløp. Greit å sjekke hvor mye månedsbeløpene utgjør pr. år. En leverandør har vel 75 kr. mnd. tror jeg det var, i tillegg til kraftprisen, og det utgjør jo 900 kr. pr. år. Og ved ett forbruk på 20 000 kWh i året utgjør dette 4,5 øre/kWh i tillegg til vanlig kWh-pris.

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 21:33   #9
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strøm, hvilket produkt?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Som Busymum sier bør du også sjekke om en kraftleverandør har skjulte årlige fastbeløp. Noen har "innmeldingsavgift", andre har ett fast årlig beløp pr. målerpunkt, og atter andre har bare rett og slett ett årlig fastbeløp. Men fastbeløpene varierer veldig. Ja, og så er det noen som også har månedsbeløp. Greit å sjekke hvor mye månedsbeløpene utgjør pr. år. En leverandør har vel 75 kr. mnd. tror jeg det var, i tillegg til kraftprisen, og det utgjør jo 900 kr. pr. år. Og ved ett forbruk på 20 000 kWh i året utgjør dette 4,5 øre/kWh i tillegg til vanlig kWh-pris.

så hvilken strømleverandør kan du anbefale?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 21:35   #10
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strøm, hvilket produkt?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

En leverandør har vel 75 kr. mnd. tror jeg det var, i tillegg til kraftprisen, og det utgjør jo 900 kr. pr. år. Og ved ett forbruk på 20 000 kWh i året utgjør dette 4,5 øre/kWh i tillegg til vanlig kWh-pris.

-

Hafslund har 49,- pr. måned for den ene typen spot-pris og 75,- pr. mnd. for den andre typen spot-pris. Etter hva jeg forstår er spot-avtale ganske gunstig stort sett.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 11:37   #11
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Strøm, hvilket produkt?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Skjæringspunktet på hva som lønner seg av spot kontra innkjøpspris ligger på ett ca. forbruk på 15.000 kWh. Bruker du over 15.000 kWh i året kan det lønne seg å gå for innkjøpspris.

SEA ville jeg absolutt IKKE valgt pga. skjulte påslag og høye årlige fastbeløp, og at de kjører a-kontofaktura.

Bumper litt i tråden da vi skal flytte og derfor bytte strømleverandør. Hvorfor er a-kontofaktura galt? Ser på konkurransetilsynet sine sider at der er mange som kjører på dette . Uansett fant jeg denne her:

Den ser vel grei og snill ut?

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no