|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva legger du i det å være arrogant?Mannen og jeg hadde en diskusjon om dette i bilen på vei hjem fra et besøk. Sist redigert av Hyacinth : 05-08-22 kl 20:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Jeg lærte en gang at folk som er arrogante er ekstremt usikre på seg selv og situasjonen samt sjenert . Dette er mange år siden så jeg husker ikke hva og hvordan. Bare at jeg i etterkant sa til en annen person at xx var utrolig arrogante. Og fikk da dette til svar. Så når jeg møter på arrogante folk nå tenker jeg det. Om det er riktig, vet ikke.
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Ja, det gir mening. Men de jeg kjenner virker så utrolig selvsikre. «Kule», har stor omgangskrets etc. Selvsagt kan de være usikre likevel. Men jeg fatter det bare ikke helt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Klare sjøl
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Noen folk er jo bare ovenfra og ned mennesker uansett om du skjønner hva jeg mener.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Jeg tenker ikke at alle de jeg oppfatter som arrogante er usikre nei. Men at de til dels er klønete sosialt med en ganske stor blindsone kan stemme. Jeg tror også at noen som selv er usikker og sjenert gjerne kan oppfatte andre som arrogante raskere enn de som er trygge på seg selv. Men holder fast på at noen rett og slett ER arrogante altså. Som gjerne ikke snakker med de under sin rang og gjerne kommer med nedlatende uttalelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?
Ja, skjønner hva du mener. Men jeg lurer på hva som får enkelte mennesker til å ha behov for å oppføre seg sånn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva jeg selv mener om hva arrogant er. Umiddelbart tenker jeg en som ikke gidder høre på andre, som i avfeier andre uten reell vurdering verken av innhold eller kilde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Jeg tror at man kan virke arrogant dersom man er sjenert eller usikker og/eller veldig selvgod. Dette kan være vanskelig å skille på uten å bli kjent med personen. Jeg tror også at mennesker som er kjente også kan virke arrogante fordi de sikkert har så mange som kjenner dem, skal hilse på dem, snakke med dem etc at de muligens er der at de ikke vil snakkes til og kan virke arrogante i slike situasjoner. Jeg tenker at det er deres problem og lar meg sjelden påvirke.
![]() |
#9 |
Slim på hovednerven
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Jeg tror ikke jeg kjenner noen jeg oppfatter som arrogante, og i begrepet legger jeg at personen oppfører seg nedlatende mot andre, uttrykker bedrevitenhet og viser arroganse verbalt og non verbalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Det er en person jeg kjenner veldig godt, som jeg oppfatter som arrogant.
![]() |
#11 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Det er vel ofte sånn at slike mennesker har en "fanskare". Ikke virkelige og nære venner, men mest folk som vil sole seg i glansen, blir blendet, er usikre selv og derfor vil henge med selvsikre mennesker som kan ta dem litt under vingene sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Interessant tråd! Jeg tror det oftest ligger forklaringer under når folk oppfattes som arrogante. En god venninne for eksempel, ser ganske dårlig, og går ofte forbi folk hun kjenner på gaten uten å hilse. Fordi hun ikke har sett dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Jeg tror også det ligger forklaringer bak. Derav tråden, egentlig. I dag skal jeg i selskap med denne kvinnen som jeg kun har møtt én gang. Jeg er litt spent på hvordan kommunikasjonen vil gå. En slags menneskeanalyse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
søt
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Jeg blir litt fascinert jeg, over folks evne til å være noe annerledes enn de er, hvis dere skjønner. Jeg er liksom bare en utgave av meg selv, og syns det er vanskelig å ta en annen væremåte eller gå inn for å være arrogant. Jeg er nok en enkel sjel… Men kanskje noen bare er slik naturlig også, og så kan man sikkert forveksle usikkerhet, dårlig syn osv med arroganse.
![]() |
#15 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Som jeg skulle sagt det selv. Når jeg bruker begrepet arrogant, så er det på mennesker som viser aktivt negative trekk. Er man sjenert og tilbaketrukket, så er man det og ikke arrogant. Man kan fint være aktiv og høflig i en samtale uten å si så mye, så hvis man er sjenert eller introvert så er man liksom ikke automatisk arrogant? En arrogant utviser, i mine øyne, en nedlatende holdning og er lite interessert i å endre standpunkt, høre på andres argumenter eller validere andres synspunkt. I mange tilfeller også frekk vil jeg si. Borderline i hvert fall.
![]() |
![]() |
#16 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat sånn! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Kontrollfrik
Enig i det, og jeg synes ikke uten videre at rolige og tilbakeholdne folk virker arrogante. Det er de som ikke svarer deg når du spør, de som er direkte nedlatende og ignorante når man selv prøver å være imøtekommende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?For meg ligger hele forskjellen i blikket. En som møter blikket mitt og fremdeles har en «ovenfra og ned»- oppførsel er arrogant. Folk som unngår blikkontakt (noe jeg svært ofte gjør selv når jeg ikke er komfortabel i settingen) oppfatter jeg ikke som arrogante. Det er rett og slett noe med holdningen som avgjør hvordan jeg kategoriserer sånt.
![]() |
#19 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Det er mange som oppfører seg på en måte som andre kan være ukomfortable med på grunn av at de selv er sjenerte, sosialt utilpass, ser eller hører dårlig, har sosial angst, har ymse utviklingsforstyrrelser, har dårlig selvtillit etc. Men det finnes da vitterlig også folk som faktisk er usympatiske. Jeg tror ikke i det hele tatt på at alle som er arrogante "egentlig" er sjenerte (og jeg tror heller ikke på at alle som mobber og plager andre gjør det fordi de føler seg mindre verdt, selv om det helt klart er tilfelle for mange). Noen folk er faktisk ikke særlig hyggelige.
![]() |
#20 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hva legger du i det å være arrogant?Arrogant eller ikke, jeg har ved et par anledninger opplevd at min verdi som medmenneske/kollega har blitt nedvurdert etter hvert som den andre har funnet nye og andre mer interessante folk å være med og å vie sin oppmerksomhet. Karismatiske folk som har gitt mye overskudd og glede når man er innenfor radius, og hvor det er veldig tydelig når man faller utenfor denne radiusen for interesse og oppmerksomhet. Det er klart at det er litt sårt, og man føler seg litt lurt når det viser seg at "bare jeg" ikke var nok. Dette er en av de sjeldne tilfellene da jeg gror på meg en kald skulder.
![]() |
|
|