|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Noen som er med på å boikotte palmeolje?Dette er litt gammelt nytt, men det er viktig, så derfor vil jeg prøve å gjøre noe med det. Les artikkelen her: Alt for mye farlig palmeolje
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perspektivutvider
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?Altså, hva er det som er farlig med palmeolje? At den er mettet? Nettopp det gjør at den tåler varmebehandling bedre en andre oljer som brukes i feridgmat. Og ikke danner transfett slik de umettede oljene gjør under varmebahandling. I følge min ernæringsfysiolog (som er "ekspert" på fett) er palmeolje å foretrekke i ferdigmat, framfor varmebehandlet umettet olje. Det er transfett det er om å gjøre å unngå, slik jeg har lært det.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?
I artikkelen som er henvist til i hovedinnlegget står dette: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
En som trener
|
Enig i at man skal unngå transfett, men det dannes IKKE ved vanlig varmebehandling (f.eks.) av umettede fettsyrer. Det som skjer da er oksidering eller harskning av fettsyrene. Transfettsyrer dannes ved industriell herding - eller hydrogenering, samt i kuas mage. Hvis venninnen din har sagt noe annet, kan du be henne finne fram lærebøkene fra ernæringsstudiet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perspektivutvider
![]() ![]() ![]() |
Ja, men det sier ikke så mye. Det er mange meninger om hva som påvirker kolesterolet hvordan.
![]() |
#7 |
En som trener
|
Signerer, jeg prøver (og har prøvd lenge) så godt jeg kan å ikke kjøpe mat med palmeolje. Men det er klart det glipper innimellom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
En som trener
|
Ok, takk for svar. Enda en god grunn til å unngå svineriet da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kjernesnill
|
Jeg også har prøvd en stund.
![]() |
#10 |
Kjernesnill
|
Dette med drøying av osten er en styggedom, det var en eller annen ferdigpose med revet ost som viste seg å nesten ikke inneholde ost. Den var bare billig.
![]() |
#11 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?Jeg har iallefall ikke kjøpt pizza på Dolly Dimpels etter at de ga blanke i hvordan produktene de kjøpte inn påvirker miljøet.
![]() |
#13 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?Jeg er gjerne med på an palmeoljeboikott - av miljøhensyn. Det hadde vært kjekt med en oversikt over hva det er palmeolje i - finnes det noe slikt noe sted?
![]() |
#14 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?Her fant jeg info om verdens største palmeoljeprodusent: http://www.regnskog.no/html/482.htm
![]() |
#15 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?Jeg er også med -av helsemessige OG miljømessige hensyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?Jeg er med! Palmeolje er noe usunt søl som de putter i maten bare for å tjene mer penger. Provoserende!
![]() |
#17 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Samme her. Har forsøkt å unngå palmeolje lenge, og tror jeg lykkes ganske bra.
![]() |
#18 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?Jeg hadde ett glass med palmeolje i bagasjen min en gang. Det gjør jeg aldri igjen, for å si det slik... :avsporer:
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Noen som er med på å boikotte palmeolje?Jeg kjenner at får en blandet følelse av engasjement og latskap. Jeg har droppet Dolly fordi jeg vet om palmeoljen i oster deres. Kan dere ikke komme med noen eksempler? Det står vel ikke akkurat palmeolje i varedeklarasjonen?
![]() |
|
|