Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-07, 22:51   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.461
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Jeg må øke jernlageret mitt, og har fått beskjed av legen min om å spise jernrik kost. Men hva er det egentlig?

Noen som kan hjelpe meg med hvilke matvarer jeg bør velge, triks og tips for å jernberike vanlig mat og gjerne oppskrifter på jernrike middagsretter?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 22:53   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Grønne grønnsaker som f.eks brokkoli. Lever, leverpostei etc. Appelsinjuice hjelper på opptak, melk hemmer.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 22:54   #3
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Ta vitamin C for å bedre opptaket av jern.
F.eks. drikke appelsinjuice til leverposteiskiven.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 22:55   #4
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Grønne grønnsaker som f.eks brokkoli. Lever, leverpostei etc. Appelsinjuice hjelper på opptak, melk hemmer.

Ja, også er det viktig å få i seg cvitaminene i samme måltid som jernet for best mulig opptak av jernet. (Feks dessert eller et glass apelsinjuice som Sitron skriver. Kjøtt har jern og grønne grønnsaker.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 22:56   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Sitat:

I følge informasjon fra ”Utviklingen i norsk kosthold 2005” (Forbruksundersøkelsene 2001-2003), bidrar matvarer med jern i følgende rekkefølge; kornvarer, kjøtt, blod og innmat (disse tre som en gruppe), grønnsaker, frukt, bær, poteter og egg.


Grove korn- og brødvarer og grønne bladgrønnsaker inneholder mye jern pr. 100 g vare.


Vitamin C øker jernopptaket, mens te og kaffe hemmer det. Appelsinjuice til brødskiven er derfor bra for jernopptak, mens det er fint å holde te og kaffe unna måltidene dersom man har mistanke om at kroppen har for lite jern.

http://matportalen.no/Saker/1136982683.66

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 23:12   #6
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Jeg har også lavt jernlager og får det ikke opp bare ved hjelp av kosten.
Jeg tar 6 tbl Hemofer om dagen i perioder.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 23:39   #7
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Gode råd her!
Bare pass på at du ikke drikker kaffe sammen med jerntabletter eller jernrik kost, det hemmer opptaket av jern.

Jeg har gått på jerntabletter av og på siden jenta mi var liten (Duroferon Duretter), og har blitt rådet til å ta tablettene om kvelden

Lave jernlagere er ikke godt, man blir usigelig slapp og trøtt av det. Håper du får det opp fort!

  Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 08:02   #8
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Det er hauger og lass med c-vitaminer i paprika, så wok med grønne grønnsaker og paprika er supert!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 08:06   #9
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Da jeg slet med å få opp jernlageret fikk jeg tips om å gå tilbake til å lage mat i støpjernsgryte og støpjernsstekepanne. Og ellers følge de rådene du har fått her i tråden. Om det var maten, grytene eller kombinasjon som hjalp vet jeg ikke, men resultatet var at jeg slapp å spise jerntablettene (reagerte voldsomt på magen på de, så jeg ville helst styre unna)

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 08:15   #10
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Jeg drikker floradix i tillegg jeg...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 14:40   #11
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

hirsemel

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 14:42   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Jordbær!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 17:27   #13
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Jeg har alltid hørt at det er lurt å lage maten i jerngryter og jernpanner, men jeg vet ikke om det bare er en myte. Jeg vil faktisk anbefale jerntabletter, jeg. Hemofer er ganske snille mot magen. :erfaren blodgiver:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 17:28   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Hvis du skal begynne med jerntabletter, så inneholder Niferex også C-vit. slik at jernet taes bedre opp.
Om du begynner med å ta dem f.eks. annenhver dag, og så øker, så minsker faren for magetrøbbel.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 17:34   #15
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.461
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Takk for supre tips til alle! Jeg noterer og noterer, kom gjerne med flere!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 17:44   #16
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Hjemme hos oss brukte vi mer og mer brokkoli for at jeg skulle få opp jernlageret. Det virket dårlig på meg, men gubben ble avvist på Blodbanken; han hadde for mye.

Så alt med måte!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 17:47   #17
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Brunosten frå Litago er vel tilsatt jern, eller?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 17:48   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Brunosten frå Litago er vel tilsatt jern, eller?



Og leverpostei er det vel også jern i, om du liker det da.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 19:36   #19
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.394
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg drikker floradix i tillegg jeg...

Jeg også.
Kjempegodt!

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 12:51   #20
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Trenger sårt å få opp jernlageret - hvilke matvarer bør jeg spise?

Røbeter (det ordet har jeg aldri skrevet frivillig før).

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no