Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-06, 10:23   #1
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Joda, jeg vet det er noen regler …

Mer/mere: Var det slik at det bare heter mer? At mere ikke skal brukes?

Fler/flere: Hm. Er det omvendt her - heter det bare flere?

Lengre/lenger: Her var det vel noe med tid (lenger?) og lengde (lengre?)

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 10:50   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.111
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Her sliter jeg, for språkfølelsen min (som er bortimot det eneste jeg har å støtte meg på) svikter meg litt. Men jeg prøver å pugge regelen: lengre er gradbøyning av adjektivet lang - "Per er lengre enn Kari". Lenger kan være gradbøyning av adverbet langt - "vi gikk langt og lengre enn langt" - eller det kan være gradsbøyning av tidsadverbet lenge - "det er lenge siden påske, men det er lenger siden jul".

Tror jeg da. Noen sier sikkert fra hvis det ble feil.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 11:04   #3
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Man kan bruke både mer og mere. Sjøl foretrekker jeg mer.
Likedan med fler/flere. Der skriver jeg flere.

Lang, lengre, lengst.
Lenge, lenger, lengst.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 11:09   #4
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Man kan bruke både mer og mere. Sjøl foretrekker jeg mer.
Likedan med fler/flere. Der skriver jeg flere.

Lang, lengre, lengst.
Lenge, lenger, lengst.

Da er du lik meg, Tosse. Jeg skriver mer og flere, men visste ikke om det egentlig var rett …

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 11:22   #5
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Fra bokmålsordboka:

lengre lengre a3 (norr lengri) komp av II lang huset vårt er l- / i l- tid, jf *lenger

lenger adv 1 komp av langt, jf *lengre litt l- bak / l- borte / l- til høyre, venstre 2 komp av lenge bli l-! / jeg vil ikke være her l- / det er ikke l- siden enn i går at jeg traff henne / jeg er ikke redd l-

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 12:14   #6
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Joda, jeg vet det er noen regler …

Mer/mere: Var det slik at det bare heter mer? At mere ikke skal brukes?

Fler/flere: Hm. Er det omvendt her - heter det bare flere?

Lengre/lenger: Her var det vel noe med tid (lenger?) og lengde (lengre?)

Jepp. Eller, dvs. det med lengre/lenger er det muligens litt mer å si om, uten at jeg graver det frem akkurat nå, men mer og flere er helt riktig.

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 12:16   #7
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Naturfaglæreren min på vgs sa det het mer og fler, aldri mere eller flere. Vet ikke om det stemmer, men jeg prøver å høre etter ham.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 16:04   #8
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Opprinnelig lagt inn av anakonda, her.

Naturfaglæreren min på vgs sa det het mer og fler, aldri mere eller flere. Vet ikke om det stemmer, men jeg prøver å høre etter ham.

Han er helt på jordet. Det heter ikke fler. Typisk naturfagslærer, kan ikke norsk! :Pekele:

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 16:07   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Jeg mener at lengre brukes om lengde. Altså, det er lengre til Oslo enn til Drammen. Eller Pål er lengre enn Knut. Men jeg har ikke så tynn mage lenger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 16:13   #10
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Fler er lov. Dessverre.


flere el. fler adj, også ub pron (eg komp av mange, jf *flest; norr fleiri, i bet. 2 etter ty. mehrere)

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 18:58   #11
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Fler er lov. Dessverre.


flere el. fler adj, også ub pron (eg komp av mange, jf *flest; norr fleiri, i bet. 2 etter ty. mehrere)

Huff og huff, vi er vitner til et samfunn i forfall

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 19:23   #12
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mer/mere - fler/flere - lengre/lenger

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Fler er lov. Dessverre.


flere el. fler adj, også ub pron (eg komp av mange, jf *flest; norr fleiri, i bet. 2 etter ty. mehrere)

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no