|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Jeg vet at det er lærermangel mange steder i Norge, men jeg gremmer meg likevel over at dette ser ut til å være løsningen: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning- veien til en bedre skole?Som sensor på VG3 norsk-eksamen og lærer på VG3 norsk vil jeg tørre å påstå at de med 2-ere er funksjonelt analfabeter. De har svært lav evne til å lese og forstå en tekst, orientere seg i sammensatte tekster og produsere komplekse tekster av god kvalitet selv. For å få 2 på norsk-eksamen må eleven "i noen grad" ha relevante svar på oppgaven, i "noen grad kommunisere med leseren" og vise "noe forståelse og bruk av tekstvedlegg" og bruke "noe fagkunnskap". Så lenge du møter på eksamen og skriver noe som helst forståelig og faglig relevant, uansett hvor lite, skal du stå.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 04-07-24 kl 14:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning- veien til en bedre skole?Jeg har ingen erfaring eller fornuftige tanker å komme med her, men input sin siste setning er jeg helt enig i, i alle fall!
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15 Sist redigert av Malama : 04-07-24 kl 14:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning- veien til en bedre skole?Jeg er enig med dere, jeg synes også det er synd om lærerutdanning blir noe studenter begynner på fordi det var det eneste de kom inn på, og ikke noe de velger fordi de ønsker å bli lærere. Det er ikke det skolen trenger, og det er heller ikke slike medstudenter motiverte lærerstudenter trenger.
![]() |
#5 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning- veien til en bedre skole?Eg tenker at vegen til å få fleire til å bli lærar er å gjere det meir attraktivt å vere lærar.
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning- veien til en bedre skole?
Kunnskap er et gode, man kan ikke få for mye kunnskap eller for mye kompetanse. Læreryrket er et yrke hvor man bør kunne holde seg oppdatert på forskning, og helst også bidra til forskning. En lærer bør ha en tydelig kompetanse i å lese og forstå forskning. Det har vært en sterk nedgang i søkningen til lektorutdanningen også, og den har alltid vært master, så det er rart om nedgangen skal legges på omgjøringen til master. Det er åpenbart at du har rett i at det ikke gjorde lærerutdanningen mer attraktivt, men spørsmålet er jo om det viktigste er at den er attraktiv eller om de som kommer inn der er rustet og motiverte. Det var veldig tydelig, for meg, at mange studenter anså 4-årig utdanning som et enkelt alternativ når man ikke kom inn på noe annet. 35 skolepoeng er jo ikke veldig mye, særlig ikke for en som har ekstrapoeng fra f.eks. alderspoeng, militæret, FHS osv. Det betyr under 3,5 i snitt.
![]() |
![]() |
#7 |
Halloen!
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning- veien til en bedre skole?Input: Har samme erfaring som deg med elever som får karakteren 2 i norsk, dessverre- og klart at dette vil forplante seg oppover i høyere utdanning også. Derimot er jeg ikke enig med deg i at det er master og PPU som er løsningen på kvalitet og kvantitet i lærerrekkene.
Veldig enig med deg i alt dette, Simone, det må bli attraktivt å være lærer, og å bli i yrket. Jeg tror heller ikke at man trenger master (og mine langvarige bange anelser om at det er mye rart som får passere som master, har ikke akkurat blitt svekket det siste året...) for å bli en god lærer i grunnskolen. Det man trenger er et OK faglig grunnlag fra videregående, masse praksis og fagdidaktikk- og praksislærere og sensorer på lærerutdanningene som er tøffe nok til å sile ut de som skal og bør siles ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning- veien til en bedre skole?Usikker på om jeg skal svare
![]() |
![]() |
#9 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning- veien til en bedre skole?Master trengs ikke i barneskolen, det trengs lærere som kan undervise i mange forskjellige fag og som er ekstremt gode på relasjonsbygging og klasseledelse. De trenger også svært høy arbeidskapasitet og stor evne til å utføre flere ting på en gang og bør elske å være sammen med barn - for å ikke bli tomme for krefter i løpet av et langt arbeidsliv. Så enkelt og så vanskelig. Treere og toere i matte (vi snakker praktisk matte her) og norsk er fullstendig katastrofe, latterlig at de skal bli lærere.
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning- veien til en bedre skole?Master + PPU er ikke riktig virkemiddel for 1-7, det er jeg enig i. Men at man ikke trenger master er ikke nødvendigvis det samme som at det er negativt med master. Jeg synes motstanden mot master er veldig rar, men det henger nok sammen med at jeg opplevde master-programmet mitt som mye mer nyttig for lærerjobben enn de tre årene jeg var student på GLU 5-10. På GLU 5-10 ble jeg utelukkende presentert for forelesere som selv hadde mislykkes som lærere og utdatert forskning fra 70-90-tallet. Jeg hadde aldri blitt værende i læreryrket uten masterprogrammet, det var først der ny og relevant forskning ble presentert. Og først der vi ble forventet å forholde oss aktivt til forskningen.
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
Ja, det er ikke et uvesentlig poeng, og du beveger deg jo inn i det landskapet av skolediskusjonen som handler om hva en lærer trenger ut over ren faglig kompetanse. Jeg himler ofte over kollegaer som vifter med mastergraden sin (eller hoooovedfaget, de er gjerne de verste |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Jeg trodde vikarer tok en vakt i ny og ne, ikke at de har klasser fast. Ungen mangler nær to år med norskundervisning fordi nyansatt lærer 1. år og 2. år raskt ble sykmeldte og ikke sett siden. De fikk vikar andre år, lærer som ikke får faste ansettelser. Hun klarte ikke å holde ro nok i klassen til undervisning. Alle fremmøtte foreldre til samtale i januar hadde beklaget seg over norsk og s matte. Svaret var at det var ansatt skikkelig norsklærer fra 17. mars andre skoleår, litt sent da.
06 & 08 ![]() Sist redigert av Lavender : 04-07-24 kl 16:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Som FAU-engasjert er eg rimeleg oppgitt over konsekvensene av at både lærernorm og masterkrav (og dermed rett til høgare lønn) blei innført utan at ressursfordelingsmodellen for (i alle fall) Osloskolen blei justert. Det sett skulane i ein heilt håplaus økonomisk situasjon og går ut over dei elevane med behov for tettare oppfølging. I Osloskolen er konsekvensen at over 80 skular har eit overforbruk på over 300 millioner som dei må prøve å betale tilbake til utdanningsetaten over driftsbudsjetta. Dette blir forsøkt spart inn og tilbakebetalt ved å ikkje bruke vikarer, korte ned på skuledagane ved å kutte ut friminutt og slå saman eller avvikle/ omformulere enkeltvedtak og dermed lønne færre assistenter eller spes. ped-er.
![]() |
![]() |
#14 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?
Ja,også dette.
![]() |
#15 |
can-jur
|
Jeg har som sakt bare sett skolesystemet fra foreldre perspektiv (men der har jeg til gjengjeld svært mye erfaring da) og stort sett på godt, men også på (svært) vondt. Jeg er en sånn som ikke vet forskjell på en assistent og en rektor så jeg er hvertfall ikke «farget» av hvilken utdannelse hver enkelt har.
![]() |
![]() |
#16 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Jeg mener at det ikke er så farlig med master på barneskolen, men det er viktig at man har pedagogisk bakgrunn for å være en god lærer. I tillegg kommer dette med personlig egnethet og evne til å bygge relasjoner med elever.
![]() |
#17 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?For meg så er det helt feil medisin å ta vekk inntakskravene på alle utdanninger hvor man ønsker økt søkermasse. Like lite som det holder med varme hender for å ta en bachelor i sykepleie, så holder det med motivasjon og ønske om å jobbe med barn/unge for å undervise.
![]() |
#18 |
Introvert optimist
|
På liknende vis som at man med 2 i norsk er fungerende analfabet, er man også ute av stand til å undervise i en masse andre fag med 2 eller 3 i matte. Både mat og helse, og kunst og håndtverk er umulig med lavtfungerende regnekunnskaper. Alle fag som inneholder litt statistikk er også utenfor rekkevidde med 2 i matte, så da ryker geografi og samfunnskunnskap. Naturfag fungerer jo heller ikke. Det er mulig man slipper unna med litt mer i barneskolen, men vil vi virkelig ha de minst skoleflinke som lærere for barna våre?
![]() |
#19 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Kan man snu på flisa og fjerne karakterkrav på inntak, men at man må ha oppnådd visse karakterer i enkelte fag i løpet av lærerutdannelsen? Matte er for en del elever et modningsfag, og mange brikker kan falle på plass underveis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Jeg mener at man trenger et visst nivå i matematikk for å undervise i språkfag også. Vi leser tekster med årstall, tabeller, økonomi, statistikk osv.
![]() |
![]() |
|
|