Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykepleierstudent vil avlive funksjonshemmede

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-07, 09:46   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sykepleierstudent vil avlive funksjonshemmede

Kom over denne nå, og som sykepleier og mor til et funksjonshemmet barn syns jeg det er hårreisende om vedkommende faktisk får/ har fått autorisasjon.

http://www.abcnyheter.no/node/50992

Sitat:

- Jeg synes at barn med funksjonshemninger bør avlives fortest mulig, hvis det er umulig å gjøre dem friske og nyttige for samfunnet, skrev studenten på et evalueringsskjema på avgangskullet like før studieslått.

Sitat:

Myndighetene som utsteder autorisasjon til helsepersonell, reagerer kraftig på saken.

Jeg synes det er et avskyelig utsagn. Sånt helsepersonell vil vi ikke ha, sier direktør Per Haugum ved Statens autorisasjonskontor for helsepersonell.

Han er ikke sikker på om studentens uttalelse ville ha hindret personen fra å få autorisasjon som sykepleier, og viser til loven som sier at man må utvise atferd, og ikke bare holdninger som er uforenlig med jobben.

Er det virkelig greit at sykepleierstudenter/ sykepleiere går rundt med slike holdninger, så lenge det ikke viser seg gjennom atferden til vedkommende?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:49   #2
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sykepleierstudent vil avlive funksjonshemmede

Jeg synes ikke det er greit. Med en slik holdning bør man ikke få lov til å bli sykepleier.

Ble også sjokkert over noen av holdningene som kommer frem i innleggene under artikkelen.

Jeg kjenner en liten gutt med cp. Det er en horribel tanke at noen virkelig mener at han ikke har livets rett. Jeg blir faktisk kvalm av å tenke på det.

Det er trist at mennesker kan være så grusomme, dumme og egoistiske i tankegangen sin.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:50   #3
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg får pustevansker når jeg leser slik. Er det virkelig mulig? En sykepleier som mener at verden kun er en plass for de friske og "perfekte" har etter min mening ingenting i helsevesnet å gjøre.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:54   #4
MokkMokk

MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Her er forøvrig studentens kommentar i sin helhet:

Sitat:

Jeg synes at barn med funksjonshemminger bør avlives fortest mulig, hvis det er umulig å gjøre dem friske og nyttige for samfunnet. For tusen år siden eksisterte et begrep «utburdent barn». Samfunnet kunne fort og enkelt kvitte seg med de som «sugde» ressurser uten å gi noe nyttig tilbake. Hvorfor bør vi nå akseptere en svak og fremmed for europeere kristen moral hvor alle skal få lov til å leve?

Dette gjelder altså en avgangsstudent, forelesningen var kort tid før studieslutt. Tre års sykepleierutdanning har tydeligvis ikke påvirket menneskesynet til vedkommende nevneverdig.

Gammel 24-08-07, 09:56   #5
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror jammen den fretidige sykepleieren har lest for mange legeromaner.
Skal vel bli sykepleier for å kapre seg en lekker lege.

Det er skremmende at slike skalfå lov til å jobbe som sykepleier.
Man vet aldri om tanker blir satt ut i handling.
Men samtidig så er man jo klar over hva dene personen tenker da, like ille om ikke værre med de som mener det, men ikke skriver det.

Gammel 24-08-07, 09:56   #6
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg blir rystet. Rett og slett. Jeg håper ikke denne personen noensinne får arbeide i helsevesenet.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 09:59   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette understreker vel bare behovet for intervju og referanser som en del av opptakskravene til alle utdanninger som har noe med arbeid med mennesker å gjøre.

I tillegg understreker det behovet for aktiv etikkopplæring i mye større grad. Det har vi vel sett noen eksempler på manglende etikk i det siste, og før det blir gjort noe drastisk, er jeg redd for at det kommer til å skje igjen.

Gammel 24-08-07, 10:11   #8
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sitat:

Jeg synes at barn med funksjonshemninger bør avlives fortest mulig, hvis det er umulig å gjøre dem friske og nyttige for samfunnet, skrev studenten på et evalueringsskjema på avgangskullet like før studieslått.

Ikke nok med at dette mennesket har dårlige holdninger, men at hun i tillegg bruker ordet "avlive"? Hva slags dyr er det hun snakker om?

Det burde virkelig vært mulig og trukket tilbake denne personens autorisasjon. Tenk om hun/han skal stelle døende? De vil vel neppe få den hjelpen de har krav på. Min bestemor er svært pleietrengende og mottar hjelp flere ganger daglig fra hjemmesykepleien. Hun grøsser ofte over den dårlige behandlingen hun får av enkelte vikarer, som stolt forteller at de utdanner seg til sykepleier.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:13   #9
MokkMokk

Standard

Jeg syns det er for lett å seile gjennom sykepleierstudiet, det er jo nærmest umulig å hive ut studenter som helt tydelig ikke egner seg til å jobbe med syke mennesker. Og hvorfor skal ikke forkastelige holdninger være like stor grunn til autorisasjonsnekt som evt. atferd? Jeg behøver ikke gå lenger enn til mitt eget kull, der jeg hadde medstudenter som i begynnelsen av studiet hånlig ytret at direkte pasientstell (hjelp til personlig hygiene, toalettbesøk etc.) var "hjelpepleierens jobb", sykepleierne skal på sin side bare trille piller, gå legevisitt og sette sprøyter.

Gammel 24-08-07, 10:17   #10
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg syns det er for lett å seile gjennom sykepleierstudiet, det er jo nærmest umulig å hive ut studenter som helt tydelig ikke egner seg til å jobbe med syke mennesker. Og hvorfor skal ikke forkastelige holdninger være like stor grunn til autorisasjonsnekt som evt. atferd? Jeg behøver ikke gå lenger enn til mitt eget kull, der jeg hadde medstudenter som i begynnelsen av studiet hånlig ytret at direkte pasientstell (hjelp til personlig hygiene, toalettbesøk etc.) var "hjelpepleierens jobb", sykepleierne skal på sin side bare trille piller, gå legevisitt og sette sprøyter.

Det er akkurat disse holdningene min bestemor møter. De forlater henne uten og hjelpe henne på do, smøre mat for henne og uten og hjelpe til med den daglige pleien hun er så avhengig av. Men stolte over og skulle bli sykepleiere, det er de.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:19   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Dette understreker vel bare behovet for intervju og referanser som en del av opptakskravene til alle utdanninger som har noe med arbeid med mennesker å gjøre.

I tillegg understreker det behovet for aktiv etikkopplæring i mye større grad. Det har vi vel sett noen eksempler på manglende etikk i det siste, og før det blir gjort noe drastisk, er jeg redd for at det kommer til å skje igjen.

Jeg synes det er trist at det ikke er mulig å luke ut mennesker med sånne holdninger, før de kommer ut i arbeid.
Dessuten kan jeg ikke se at de holdningene gjør det mulig å jobbe i helsevesenet i det hele tatt.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:27   #12
nikki

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fy f**n,sier jeg Sånne idioter bør aldri få jobbe i helsevesnet.

Blir så provosert over slike holdniger

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:28   #13
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men etter det som sto i sykepleieren er det vel ennå ikke bestemt om hun får autorisasjonen?

Men enig ja, skremmende at man som sykepleiere kan ha et slikt syn....

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:32   #14
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Helt enig, det er alt for lett. Nå i vår hadde vi på min arb.plass en spl.student som samtlige spl. mente ikke egnet seg som spl. Men hun oppfylte kravene til praksisen, og hun kan ikke strykes. Syns det er helt forferdelig....

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:34   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det beviser bare tankegangen. Det må visst skje noe fatalt før noen tar affære. I mellomtiden er vi selvsagt veldig rystet.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:39   #16
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er galt at opptak på studier som medisin, sykepleie og proffersjonstudiet i psykologi går på karakterer alene.

I andre land baserer det seg på en kombinasjon med intervju, for proffersjonstudie tester.

Dette for å luke ut uegnede personer og holdninger.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:40   #17
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Håper bare ikke hun klarer å gjennomføre det hun har skrevet ned da.

Hun burde jo aldri fått jobbet som sykepleier.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:42   #18
MokkMokk

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det beviser bare tankegangen. Det må visst skje noe fatalt før noen tar affære. I mellomtiden er vi selvsagt veldig rystet.

Ja, det er visst viktigere å ivareta de stakkars studentenes rettigheter enn pasientene studentene møter under og etter endt utdannelse. Og kanskje er det for noen viktigere at x antall autoriseres som sykepleiere hvert år enn at de faktisk er egnet i yrket.

Gammel 24-08-07, 10:43   #19
MokkMokk

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg synes det er galt at opptak på studier som medisin, sykepleie og proffersjonstudiet i psykologi går på karakterer alene.

I andre land baserer det seg på en kombinasjon med intervju, for proffersjonstudie tester.

Dette for å luke ut uegnede personer og holdninger.

Helt enig.
Og det hadde vært på sin plass med en offentlig debatt om dette ifm. denne saken.

Gammel 24-08-07, 10:50   #20
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Er det mulig.
En del av kommentarene i innlegget det pekes til er også hårreisende.
At noen kan tenke sånn det skjønner jeg ikke.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:38.