Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Slektsforskning

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-24, 16:33   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Slektsforskning

Hvordan finne ut av slekten, foreldre feks yrke fortrinnsvis, til person man vet navn, oppvekststed og fødselsdato til?

Foreldre er antatt døde.

Hvor starter man? Kirkebøker?

Gammel 04-09-24, 18:33   #2
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Slektsforskning

Slekt og Data.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-24, 20:28   #3
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker å gjøre jobben «manuelt» og bruker digitalarkivet mest. Blar helst i kirkebøkene selv heller enn å bruke søkefunksjonene, men det er jo begrenset innsyn så det spørs på alderen til de du skal søke på. Folketellinger kan og gi mye informasjon. En del steder/kommuner har bygdebøker. De kan det være en del feil i, men de kan og være en utrolig god hjelp. Jeg søker og mye på nasjonalbiblioteket i gamle aviser - der har jeg funnet alt mulig rart fra karakteren bestefar fikk på landbruksskolen til et ordskifte mellom min tippoldemor og prominente menn i byen hun bodde i som mente hun tok for høy husleie i bygården hun eide. Gravminner.no kan og være nyttig og ikke minst historielag. På digitalmuseumet har jeg funnet bilde av mine tippoldeforeldre som ingen i min linje av slekta noen gang har sett. Jeg kommer ikke så mye lenger på mitt eget slektstre, men for tiden hjelper jeg en amerikansk dame som har funnet meg via slektstreff på MyHeritage og som som søker sine norske og svenske slektninger. Vi finner stadig nye puslebiter og synes det er like nerdete gøy begge to.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-24, 21:16   #4
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Hyggelig å lese om, Noba, takk for svar!

Gammel 04-09-24, 21:54   #5
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

På amerikanske slektssider kan man faktisk finne overraskende mye nyttig selv om du bare søker etter nordmenn, men alle amerikanere har jo fjerne eller nære slekt fra andre land, så det er sånn sett logisk. På sider som ancestry.com og MyHeritage er alt gøy forbeholdt dyre abonemmentsordninger, men MyFamilySearch har alt gratis. Vi har funnet mye der som hjelper oss videre med at vi feks finner et bosted og sånn skjønner hvilken kirkebok vi skal leite i. Ellers så kan man faktisk finne ting bare ved å google - har man flaks finnes de du leiter etter i slektstreet til en eller annen som har privat blogg eller hjemmeside. Min mann har mye slekt på Frøya og der kom jeg over en side www.hitterslekt.no hvor jeg har funnet masse nyttig.

Lykke til!

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-24, 10:57   #6
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Kirkebøker og folketellinger, kommer an på hvor langt tilbake i tid. Du kan også finne mye interessant i bygdebøker. Hvis det ikke er langt nok tilbake i tid til at kirkebøker ligger offentlig på nett kan man jo snakke med nålevende eldre.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.