Når man finner et bankkort på gaten
Jeg har opplevd tre ganger å finne bankkort på gaten tilhørende andre. Jeg pleier da å leke detektiv for å prøve å få fatt i kortholder slik at vedkommende kan få kortet tilbake av meg. Jeg søker opp navnet på 1881 eller i sosiale medier og sender melding. De må da såklart gi meg informasjon om hva slags kort det er snakk om etc. før jeg overleverer det. Jeg gjør dette fordi jeg selv vet hvor mye stress det er hvis kort mistet, blir sperret etc.
Da jeg fant mitt tredje kort her forleden, måtte det en god del detektivarbeid til før jeg fant eieren på facebook, instagram og tise (!) Sendte melding, ventet i mange timer, men fikk ikke noe svar. Da kontaktet jeg kortutsteder for at de skulle ta kontakt med vedkommende og gi henne mine kontaktdetaljer slik at det kunne hentes. De valgte å sperre kortet i stedet, sikkert prosedyre. Uansett skrev jeg alt dette til eier av kortet på meldinger. Jeg ser at hun har lest det, men hun har ikke svart meg. Jeg ble litt paff av dette, hadde forventet en liten takk i alle fall selv om jeg ikke fikk gitt henne kortet tilbake. De to forrige ble skikkelig glade og ga meg til og med belønning (sjokolade fra hun ene, en flaske champagne (!!) fra han andre). Jeg gjør absolutt ikke dette for belønning, altså, bare for å være grei og nå - som jeg ikke har hørt noe - sitter jeg egentlig igjen med en følelse av at jeg kunne spart meg hele greien nå sist siden jeg ikke engang fikk en bitteliten takk.
Hva gjør dere hvis dere finner et kort og hva hadde dere gjort hvis noen fant kortet deres?
|