|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva (bortsett fra tre) kan erstatte skjærebrett i plast?Ja, jeg har mange skjærebrett i plast, og mange av dem er oppskrapet. Det med mikroplast plager meg, men jeg liker ikke så godt skjærebrett i tre. Ikke tåler de oppvaskmaskin, og når de vaskes med zalo, «svetter» de zalobobler etterpå. Hvor rene blir de da, liksom? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva (bortsett fra tre) kan erstatte skjærebrett i plast?Kjøp billige trefjøler og kjør dem i oppvaskmaskina.
![]() |
![]() |
#4 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hva (bortsett fra tre) kan erstatte skjærebrett i plast?Vi har bambusfjøl fra IKEA og er ganske fornøyd med den. Bruker den ikke til kjøtt, mest som brødfjøl.
![]() |
#5 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva (bortsett fra tre) kan erstatte skjærebrett i plast?Svetter de zalobobler?
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva (bortsett fra tre) kan erstatte skjærebrett i plast?
Ja, det opplever jeg alltid. Hvis jeg vasker tre med zalo, enten det er et kjevle eller en fjøl, og deretter setter den til tørk, så tyter det zalo (bobler) ut av treverket lenge etterpå. Det er helt snodig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva (bortsett fra tre) kan erstatte skjærebrett i plast?Jeg kjøper relativt billige trefjøler og vasker i oppvaskmaskin. Brenner dem og kjøper nye når de detter fra hverandre.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva (bortsett fra tre) kan erstatte skjærebrett i plast?Min mor har en i glass.
![]() |
#9 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hva (bortsett fra tre) kan erstatte skjærebrett i plast?Men trebrett bør vel oljes (med en matvarevennlig olje) og Zalo bryter hinnen som oljen skal lage for å hindre at smuss fester. Hjelper det om du ikke vasker med zalo eller annen såpe og vare skyller av med vann. Selvfølgelig etter at du har oljet skjærebrettet?
Pie (2007) og Gut (2010) Sist redigert av Fersken : 29-10-24 kl 14:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Jeg lagde et skjærebrett på sløyden på ungdomsskolen. Det er fortsatt i daglig bruk og går i oppvaskemaskinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hva (bortsett fra tre) kan erstatte skjærebrett i plast?:gluble: Vi ha tenkt å ønske oss trefjøler til jul for å bytte ut plasten. Vi har jo skjærebrett i tre fra før som er til brød og en til litt store steiker med rennekant, men savner noe til fisk og grønnsaker. Jeg opplever ikke at de vi har svetter Zalo da. Bruker alltid Zalo og rennende vann når jeg vasker dem. Jeg tenkte faktisk på om IKEA har noen vi kan bruke, for jeg vil gjerne kunne hive dem i oppvaskmaskin av og til i alle fall.
![]() |
#14 |
Javel?
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Hva (bortsett fra tre) kan erstatte skjærebrett i plast?Ellers har jeg sett reklame for skjærebrett i titanium. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
jabbsaft
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva (bortsett fra tre) kan erstatte skjærebrett i plast?Jeg bruker nesten bare trefjøler og vasker de med zalo og vann. Tørker med en gang etter vask. For en grundigere vask kan du gni det inn med salt og la stå over natta. Skyll av og smør inn med litt matolje etterpå.
![]() |
#16 |
can-jur
|
Nei. Kjører våre i steameren.
![]() |
![]() |
#17 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Kopierer denne jeg. Det fungerer fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|