|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjerDet har vært mye diskusjon om formuesbeskatning på ikke-noterte aksjer den siste tiden. I den sammenhengen er det flere som har gått ut og fortalt om hvordan denne typen beskatning slår veldig dårlig ut for dem. Denne kronikken her av Anine Stang, med hennes oppfølgingskronikk her, syns jeg viser flere ting.
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjerEn grunderkollega hadde vært innleder på seminar med Vestres tidligere rådgiver (fra da han var næringsminister, hvis jeg husker det riktig), og de diskuterte formuesskatten. Hen visste ikke hva unoterte aksjer var. Så jeg tror det er mye uvitenhet her. Jeg skjønner det i grunnen godt. Skattejuss er jo helt grusomt kjedelig.
![]() |
#3 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjerJeg er ikke bare på tynn is her, men har ramla igjennom. Jeg ønsker meg veldig gode forklaringer for ikke-økonomer, hvis du gidder, Lille meg.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjerDet er litt trøblete fra begge sider i debatten her.
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjerOg Exitskatten er et typisk "plastertiltak": Formueskatten gjør at folk flytter, og for å fikse det, så legger vi på exitskatt. Som er totalt krise for gründere - de får for alle praktiske formål flytteforbud. Mange gründere i Norge er uvanlig internasjonale. De kan ha ektefeller fra andre land, eller selve selskapet er startet av en miks av ulike nasjonaliteter. Hvis de flytter underveis må da betale exitskatt på disse, fortsatt fiktive, verdiene. Og om selskapet går konkurs mens de er ute i verden, så kan de pådra seg en livslang skattegjeld.
![]() |
#7 |
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjerTakk for forståelig utgreiing, Polyanna! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjerÅ lese at dette er "villet politikk" er rett og slett skremmende. Jeg har liksom alltid trodd at selv om vi har ulike idégrunnlag, så vil alle politikere det beste for Norge og nordmenn, men den som synes dette er en god idé er jo enten misunnelig og/eller slem eller ev. bare dum. For i si det flåste og enkelt.
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjerFormueskatten virker jo utjevnende, det er det ikke noen tvil om. Det er en stor del av den skatten de rikeste betaler. Hvis man regner personinntekten. Bedriftene noen av dem eier, skatter masse.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjerFor veldig spesielt interesserte:
![]() |
|
|