|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
lettere utlada
|
![]() Baking til julTenkte det var kjekt å ha en julebaketråd.
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Baking til julImponert!
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Baking til julDet blir julemenn i morgen og helst en sort til. Ligger baking av julemenn i kalenderen i morgen så jeg har ikke så lyst å begynne før (vanligvis ligger det første helga i desember men 1.12 hadde vi både turn juleavslutning og julegrantenning så vi var opptatt fra frokost til leggetid så baking utgikk)
![]() |
#4 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Baking til julJeg er ikke så veldig glad i pepperkaker, derfor blir det sirupsnipper i stedet for.
![]() |
#5 |
![]() Sv: Baking til julMin oppskrift på kakemenn, altså julemenn, er i kopper. Ph la det være sagt, det er ikke noe amerikansk cup der er snakk om. Det er kaffikoppen i min tantes kjøkken servise den gang på 70-80 tallet.
![]() |
#6 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Baking til julVi har noen faste sorter som vi baker hvert år. Det er pepperkaker (og pepperkakelandsby), shortbread, bordstabelbakkels, kransekake(stenger) og strull. Og så baker vi ofte et par sorter til som varierer litt. I år skal vi også lage kokosmakroner og rosettbakkels. Ja, og så baker vi julekake og lussekatter, men det går ikke akkurat under helt samme kategori. Vi begynner bakingen omtrent halvveis i desember, så neste uke. Og helt enig angående delfiafett! Jeg synes det er forferdelig og har aldri forstått gleden ved delfiakake. Det skyr jeg som pesten. Jeg har noen ganger laget min egen med smør.
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye. 2008 - 2011 - 2013 Sist redigert av Myria : 07-12-24 kl 08:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Baking til julVi, dvs jeg og en av døtrene mine baker lefser. Foreløpig har vi bakt ca 50 store, men skal lage en porsjon til i løpet av helgen, dvs 25 til. Det spises mye lefse hos oss i jula og vi skal også servere det i et par vennelag. Lefse i vårt område vil si potetlefse som spises med sylte eller nesten hva som helst ellers av pålegg. Det spises til frokost, lunsj eller som tilbehør til noen middagsretter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Baking til julJeg og søstersen hadde en bakedag på torsdag. Da lagde vi mandelflarn, risboller, pepperkaker, rocky road, gule bomber og noen ekstremt stygge berlinerkranser.de fleste lagde vi bare som kjeks for deigen var veldig vanskelig å jobbe med. Blir ikke forsøkt igjen |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Baking til julTja, det variere litt etter hvor vi feirer jul, men mer eller mindre faste innslag er pepperkaker (i mange omganger), serinakaker, ristopper (enig, uten delfiafett!), sandnøtter, brune pinner, havreknekk, gule bomber, vepsebol, krumkaker, lefser, brente mandler og karameller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Baking til julVi har bakt en runde pepperkaker (god deig, men kakene ble innmari fort myke), hesteskokjeks (jeg klarte å brenne alle sammen), kakemenn (de ble ganske ekle), sjakkruter (de ble gode, da!) og havreflarn med peanøtter (også gode). Her må alt lages glutenfritt, så det er av og til litt krøkkete, men stort sett går det fint. Tror det skal bakes kolakaker og vepsebol også. Og så må vi vel ha litt lussekatter og rundstykker, der tror jeg det må bakes både med og uten gluten.
![]() |
#11 |
![]() Sv: Baking til julDe glutenfrie kakemenn vi lagde i fjor ble ikke gode. Alle er glade for at hun i år kan spise hvetemel. Det gleder hun seg til.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Baking til julHar bare laget delfiakake til nå
![]() |
#13 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Baking til julVi baker ikke julekaker, det er ingen som spiser de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Trøtt
|
![]() Sv: Baking til julHar bakt dobbel porsjon brune pinner (spist opp), Nennes rundstykker, karameller og bounty. Skal lage strull, mandelflarn, hjemmelaget twix og rocky road. Berlinerkranser og flere av de tørre småkakene dropper vi i år, blir ikke nok tid.
![]() |
#15 |
flisespikker
|
![]() Sv: Baking til julVi feirer jul hos moren min i Tromsø, så det er mest der det er kaker. Hun har pleid å lage kransekake, mandelflarn, krukmkaker, lefse og kokosmakroner; vi lager smultringer sammen, og en av oss lager skårne pepperkaker. Jeg pleier noen ganger å lage Sarah Bernhard, og så lager jeg marsipan og champagnetrøfler. Noen ganger har jeg laget engelsk julekake og noen ganger lager hun fruktkake, men ingen av delene i år.
![]() |
#16 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Baking til julJeg elsker å bake til jul!
![]() |
#17 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Baking til julLager mindre og mindre for hvert år. Chocolate chips cookies med røde og grønne non-stop, kakemenn og cola kaker blir det nok. Så skal jeg på julesnoplaging med vinklubb gjengen neste uke fast tradisjon. Da lager vi ihvertfall RockyRoad og Ricecrisp, pluss sikkert noe annet |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Baking til jul
Oooh har du oppskrift?
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Baking til julJeg har laget pepperkakedeig som står i kjøleskapet og venter på at noen skal bake dem ut. Så baker jeg noe vi kaller karamellspon, som er som noen litt mer seige og karamellaktige havreflarn, brune pinner, muligens vepsebol, marsipan og fløtekarameller. Så får vi se ut over dette, om jeg lager noe mer. Vi er ikke ville etter småkaker her akkurat, men litt hører med. Baker brød og rundstykker da.
![]() |
|
|