Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Har du et gavebudsjett til egne barn?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-24, 15:20   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du et gavebudsjett til egne barn?

Jeg vet at dette er et hvor langt de et tau-spørsmål, men jeg føler behov for å kalibrere. Vi har ok økonomi, men også masse utgifter, og dessuten ikke tradisjon for veldig dyre gaver. I dag fortalte jeg ei venninne at vi har kjøpt en sekk til vår yngste, og at den koster 2300, noe som er langt over det vi kjøper til vanlig. Veldig langt over.

Hun har heldigvis vett nok til å ikke kritisere det, men måtte litt skamfull innrømme at de nok bruker minst 10000 pr barn. Nå endrer ikke det min gavepraksis overhodet, men jeg ble litt tankefull. Er dette vanlig, mon tro? Min venninne innrømmer at hun overkompenserer for egen barndom og sier hun kun kjøper ting de trenger og ønsker seg, men dette hadde ikke skjedd i vårt hus uansett økonomi. Klart nivået nok kommer an på hva barna likevel ville fått fordi det er et reelt behov, men nå er begge mine voksne og vi betaler uansett ikke tingene deres til vanlig.

Ja, jeg ser at dette blir en slags Kvinneguiden-tråd, men jeg måtte bare høre… Til info er begge mine studenter og ingen av dem bor hjemme.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 15:25   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du et gavebudsjett til egne barn?

Jeg har for øvrig også ei annen venninne med virkelig ekstremt høy inntekt, og de er veldig nøkterne og har alltid vært det. Der får ungdommene som regel ullundertøy etc til jul. De legger seg også veldig lavt på andre gaver, for eksempel når vi skal spleise på gaver til store dager.

Så jeg vet jo at folk gjør helt forskjellig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 15:38   #3
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Tja, vi prøver å få det likt, men ikke helt budsjett. Vi har og ok økonomi, men bruker ikke 10000 på gaver til hver av barna. Iår er det litt dyrere enn vanlig for 2 av dem får ny mobil, ifjor fikk mellomste ny mobil.

Gammel 14-12-24, 15:46   #4
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det har hendt at barna har fått veldig dyre gaver, da i form av mobil, ipad eller airpods, men det er definitivt ikke hvert år. I år får de ikke så dyre gaver, 3-4 gaver hver til ca tusenlapp per person tipper jeg, uten at jeg har finregnet på det.

Gammel 14-12-24, 16:26   #5
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi kan finne på å gi telefon i gave. Da får ikke nødvendig de andre gaver for like mye. Det må jevne seg ut over tid.

Om andre velger dyre gaver, bare dyre merkeklær som ikke er gave, eksotiske reiser, hytter eller hva det nå er så er det summen og ikke den enklete ting som bestemmer om man er raus og det er overflod eller ikke. Jeg har pleid å gi ungene vi feirer med mange gaver. Ikke nødvendigvis dyre og overflod, men også ting de trenger. Det har andre reagert på. Jeg oppfatter ikke totalen som sløsing, men har alikevel sluttet med det av den grunn. Skiene man uansett ville fått ligger under treet eller ikke, enten dyr gave eller bare dyrt utstyr.

Gammel 14-12-24, 16:41   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Har ikke noe budsjett, noen ganger får de dyre gaver, andre ikke. Kommer an på hva de ønsker seg/trenger og hvor sent ute vi er.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 16:51   #7
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Gir for 500-1000 kr. Mer enn det og, men da blir det spleisegave.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 16:53   #8
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Nå har vi bare et barn, så da trenger vi ikke tenke på at det skal være likt. Vi har god økonomi, men også mange utgifter Hvor dyr julegave hun får varierer etter hva hun trenger/ønsker seg. Siden vi er en veldig liten familie, kompenserer jeg alltid med å kjøpe mange gaver I år får hun lær-chaps. Noe hun har ønsket seg lenge. Pluss en kjole fra Nelly og så er vi med og spleiser med moren og broren min på et nytt hodelag til den ene hesten. Det nærmer seg nok fort 10 000.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 16:58   #9
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ikke noe budsjett, og vi prøver å holde det ganske nøkternt. Dog har det vært litt vanskelig til tider med 2 gutter som har vært glade i å stå på slalåmski.
I år måtte yngste ha nye ski, og så kommer det i tillegg årskort i bakken. Heldigvis godt rabbatert, men likevel.. det er ikke gratis.
I tillegg så har han vokst ut av alt vintertøy ( 15 cm på et år.. )
Så det må jo også handles vinterjakke, vintersko og ullundertøy

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 17:15   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det varierer fra år til år, men det ligger nok nærmere 4-5000 enn 1000.
En bukse koster fort over 1000 og det kan også være ting de trenger. I år kommer det bl.a. til å ligge en dobbeldyne under treet til den eldste.

Det har variert mellom ulike tekniske dupeditter, ski, dataspill og utstr, telefoner, leker i yngre år. Som regel alltid noe de trenger i kombinasjon med noe de har hatt lyst på.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 17:20   #11
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

De får det de trenger, så det varierer fra år til år.
Frøkna trenger nye arbeidssko, Mini trenger ny ovn. Noen år kan det bli skjevt, men begge er såpass store nå så de ser at det jevnes ut i lengden.

Gammel 14-12-24, 17:22   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom gaver bare er gøy og moro, har eg ei slags mental grense på maks 1500. I periodar med dårlegare råd har det vore betydeleg lågare. Men han har fått dyrare gaver, fordi det er noko han treng, som for eksempel ski, sykkel osv. Til bursdagen fekk han skjerm og kontorstol (fordi mora er bekymra for nakken når han gamer på laptop), det kosta vel nærmare 3500, men samtidig var det noko han "trengde".

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 17:30   #13
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Intet budsjett. Har 3 barn. De får etter det de trenger. Minsten på 5 fikk ny sykkel (fordi resten av familien er over snittet interessert og vi sykler mye terreng) i september, som kostet mye, så da blir det litt mindre til jul (han vasser dessuten i lego, togbaner etc etter storesøstrene), kjøper ikke gaver bare for å kjøpe noe. Mellomste fikk ny iPhone (hennes gikk alt for fort ut på strøm og vi trenger å nå henne når hun er alene hjemme) til bursdagen,som var akkurat. Eldste ønsker seg ofte klær som er dyrere enn hun får til vanlig, så der er egentlig gaveelementet en del av gaven, hun hadde uansett trengt nye jeans (vokser).
Vi tenker det utjevner seg over tid.

9999 grunner til at folk gjør som de gjør.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 17:37   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine får dyre gaver, men hele familien spleiser. I fjor fikk Storebror PlayStation og i år fikk/får han slalåmski og skiklær. Han har bursdag rett før jul og begge gavene er felles jul og bursdag. Også får han småting i tillegg, men bare ting han trenger. Lillesøster ønsker seg ingenting og får derfor også småting og penger på konto som vi skal bruke til våren når hun skal få ny sykkel. På den måten blir også hennes gave felles jul/bursdag. Vi har relativt liten familie på begge sider, men ingen bruker veldig mye på gaver med denne ordningen. Vi bruker nok ca. 1000 til hver anledning.

Min oppfatning er at vi er ganske kjipe, men for oss er det et veldig bevisst og viktig verdivalg.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 17:41   #15
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har budsjett på alle gaver, også til barna. Vi gir 1000,- til hvert barn, vi har fem til sammen. Det er mer enn nok for oss. Barna får de dyreste gavene her.

Sist redigert av Blondie : 14-12-24 kl 18:00.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 17:45   #16
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

10 000,- som gave til én person er utenkelig i mine kretser.

Vi har nok en miljøorientert nøysomhets- og behovsbasert etikk i bånn - uten at jeg peker anklagende på andre med andre praksiser.

Jeg gir vanligvis gaver til rundt 500,-. Av og til over, andre ganger under, men ofte hjemmelagede gaver, bøker eller noe som passer helt perfekt til akkurat den mottakeren.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 17:59   #17
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Har budsjett, ja. Strikker småplagg som sokker, luer, votter, pannebånd etc. til de voksne barn. Varierer hvor mye det går med i garn, rundt 150 kr kanskje. Barnebarn får litt mer, men strikkede plagg også til dem. I år får de gensere. Da blir utgifter til garn en del høyere.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 18:00   #18
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Har vel god råd. Velger å gi telefoner, bidrag til førerkort og andre dyre ting utenom jul og bursdag. Av prinsipp, og for at det ikke skal være de forventningene. Vi bruker ca 3500,- pr unge i år.

Gammel 14-12-24, 18:19   #19
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Rundt en tusenlapp langt er tauet vårt.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-24, 18:39   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Varierer.
Nyttige gaver (en får seng til jul) kan fort koste ganske mye.
En annen får telefon og AirPods. Kombinasjon av spleisegave og at han har bidratt svært mye hjemme i høst. Så ligger en del lønn i den også.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.