Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Dere med 42"-TV eller mer

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-07, 21:30   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Dere med 42"-TV eller mer

Dere som har 42" tv eller større, hvor langt unna sitter dere?

Jeg overlot tv-kjøp til min bedre halvdel, og han kom hjem med 42". Etter en halvtime-time har jeg i grunnen ikke fått annet ut av det enn vondt i hodet.

Hvor langt unna sitter dere, dere som har så store tv-skjermer, og er det en vanesak?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 21:32   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere med 42" TV eller mer

Det er en vanesak ja. Vi har 42 " LCD-tv og sitter vel ca. 3 meter fra den. Kan ikke møblere annerledes, og min mann SKULLE ha en slik tv. Men jeg kan ikke si jeg sliter med å se på den nå, det var bare litt uvandt første uken.

Gammel 24-08-07, 21:33   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man bør ha en 5-6 meter fra en slik stor tv.

Gammel 24-08-07, 21:35   #4
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Man bør ha en 5-6 meter fra en slik stor tv.

Er det en anbefaling eller din personlige mening?

Gammel 24-08-07, 21:40   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Er det en anbefaling eller din personlige mening?

Det er en anbefaling. Som forøvrig samsvarer med min personlige. Jeg har to meter til tv-n og har 32". Kunne ikke hatt større, da hadde den dominert. Stor tv i små rom er dessuten stygt.

Gammel 24-08-07, 22:34   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Stua vår er 40m2 og stor nok i massevis til store tv'er, det er ikke dermed sagt at den er møblert sånn at en har tv og sofa/stoler i hver sin ende. Det estetiske er en ting, det jeg er opptatt av akkurat nå er hvor langt unna man bør sitte for at man skal se godt slik at bildet ikke blir for stort og tett på.

Gammel 24-08-07, 21:34   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her anbefales 2,6 meter sitteavstand:

http://www.hjemmekino.no/guide/tv_funksjoner.asp

I tillegg til sitteavstand så er skjermhøyden en vesentlig faktor. Midten av skjermen bør være på nivå med øynene dine slik du sitter og ser på TV. Ellers risikerer du kink i nakken.

Gammel 24-08-07, 21:39   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har midten av skjermen på øyenivå, synes det er ganske behagelig selv om den står 3 meter fra.

Gammel 24-08-07, 22:50   #9
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Veronal sier; 2,5-3 meter er det minimale. Vi sitter 3-3.5 meter unna og det er ideelt. Og TVn står på ca 90 cm(når du måler til center/midten)

Vi har en 42" og den tar faktisk mindre plass og ruver mindre enn 28" vi hadde før!

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 22:53   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Vi har en 42" og den tar faktisk mindre plass og ruver mindre enn 28" vi hadde før!

Faktisk ja! Mange tror 42" er monstre, men tven er jo helt flat og tar faktisk mindre plass og er ikke så prangende som den 32" vi hadde tidligere. Det var en svær widescreen fra Phillips, stygg som juling. Denne er et lekkert møbel som passer inn i vår minimalistiske moderne stue. Stuen ble også større da vi byttet ut den store tv-benken med 32"-monsteret med en liten smekker tv-benk og LCD'en.

Gammel 24-08-07, 23:28   #11
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Faktisk ja! Mange tror 42" er monstre, men tven er jo helt flat og tar faktisk mindre plass og er ikke så prangende som den 32" vi hadde tidligere. Det var en svær widescreen fra Phillips, stygg som juling. Denne er et lekkert møbel som passer inn i vår minimalistiske moderne stue. Stuen ble også større da vi byttet ut den store tv-benken med 32"-monsteret med en liten smekker tv-benk og LCD'en.

samma her. er forresten veldig godt til vår leilighet da vi har høyt under taket å hems på stua. når jeg så igen min gammle tv synes jeg den plutselig var stor å pregende.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 08:33   #12
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Som Veronal sier; 2,5-3 meter er det minimale. Vi sitter 3-3.5 meter unna og det er ideelt. Og TVn står på ca 90 cm(når du måler til center/midten)

Absolutt enig i alt Veronal skriver, bortsett fra at vi hadde 32" tidligere

Gammel 25-08-07, 11:22   #13
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere med 42"-TV eller mer

Vi har en 42" LCD tv og den tar utrolig mye mindre plass en det jeg trodde, og er heller ikke det monstret som jeg hadde regnet med.

Jeg sitter nok 2,5 meter fra tv'n men sliter litt med å lese teksten da.
(ja da, jeg har briller ett elelr annet sted)

Ungene har en tendens til å sitte nærmere.

Gammel 24-08-07, 22:55   #14
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Vi har 42" og sitter vel et par-tre meter unna alt etter hvor i sofagruppa en sitter. Syns det er helt greit, jeg.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 23:29   #15
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Vi har 42" og sitter vel et par-tre meter unna alt etter hvor i sofagruppa en sitter. Syns det er helt greit, jeg.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 00:33   #16
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har en 88 tommer "skjerm" (projektor) Vi sitter 3 meter fra.. Ingen problemer..
Jeg får skikkelig problemer med under 42 tommer.. hehe..
Vane sak.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 08:29   #17
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Vi har en 51 tommer og sitter rundt 3-4 meter. I begynnelsen fikk vi vondt i hodet. Men nå får vi vondt i hodet når vi ser på små tv (32 tommer) hos andre!

Gammel 25-08-07, 11:30   #18
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

42 tommer

Mannen min insisterte på å gå opp fra 21 tommer til 32. Jeg synes den nye tar alt for mye plass. Vi har ca 60 kvadrat med stue.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 11:49   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

42 tommer

Mannen min insisterte på å gå opp fra 21 tommer til 32. Jeg synes den nye tar alt for mye plass. Vi har ca 60 kvadrat med stue.

Hvis du leser det noen av oss har skrevet i tråden, så ser du at en flat tv sannsynligvis tar MINDRE plass enn en vanlig tv, selv om den er større. Vi fikk plutselig større stue og bedre plass da vi byttet ut den gamle 32" med en flat 42.

Gammel 25-08-07, 11:53   #20
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Plassen den tar kan jeg for min del fint leve med. Det er helt OK. Det jeg var mest opptatt av er at det skal være behagelig å se på.

(Når det er sagt føler jeg at denne flate er mindre dominerende enn den gamle, vanlige 28").

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.