Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

De beste strikkepinnene?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-24, 14:50   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

De beste strikkepinnene?

Hvilke er dine favoritter? Trodde jeg likte de firkanta fra Addi, men liker de ikke så godt likevel når pinnene er tykkere enn 4 mm. Hvilke er dine favoritter?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-24, 15:51   #2
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De beste strikkepinnene?

Mine er Knit Pro Symfonie Wood, og det hadet vært en stund. Bruker rund pinner som er faste og ikke de utskiftbare.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-24, 15:54   #3
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Mine absolutte favorittpinner er faste Chiaogoo red lace, samt settpinner i stål i samme merke.

Chiaogoo

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-24, 15:54   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg elsker Chiaogoo! Særleg tynne pinnar er veldig gode. Når eg skal ha tjukare pinnar vel eg enten dei eller knit pro.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-24, 18:43   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg foretrekker metallpinner, fra Sandnes eller Addi. Bambus får jeg ikke til å bruke, Knit pro o.l. går hvis det må – men helst ikke.

Gammel 27-12-24, 01:54   #6
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Knit pro Zing, evt Karbonz.

Har i mange år sverget til Symponie, utskiftbare, men gjengene har blitt så dårlige så jeg opplevde at pinnene slapp fra vaieren, da ble det slutt på tålmodigheten.

Karbonz er ideelle når jeg skal strikke finstrikk med ull, tynne pinner. Som f.eks bunadsstrømper.

Nå har jeg begynt å samle opp Zing i strømpepinner, rundpinne 40, 60, 80, 100, fastmontert. Rimelige og veldig gode pinner. Alle str kommer i ulik farge og pinnestr er gravert inn i stålet.
Ofte på tilbud på de store garn nettbutikkene.

Sist redigert av Fløyel : 27-12-24 kl 01:59.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-24, 09:28   #7
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

+1 på Chiaogoo.

Har fullt sett i Harmony, men bruker dem ikke etter at Chiaogooene kom i hus.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-24, 09:39   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knit Pro Symfonie. Ikke-utskiftbare rundpinner. Hvis vaieren ryker, eller pinnen fliser - da er det bare å gå i butikken og hente en ny. Det har skjedd et par ganger.

Gammel 27-12-24, 10:29   #9
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Takk! Mange muligheter! Jeg har noen tynne fra Chiaogoo, liker de godt. Jeg har prøvd trepinner for lenge siden, men likte de ikke så godt, men kanskje det er bedre på tykke pinner? Foretrekker dere tre eller metall til tykt garn? Genseren jeg strikker er på 5.5 mm pinner.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-24, 10:29   #10
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker, elsker, elsker mine Chiaogoo utskiftbare. Har twist fra 2,75 til 5, både 10 og 13 cm lange pinner. I tillegg har jeg Forte 2.0 13 cm fra 2,75 til 10. Bruker twist når jeg vil at garnet skal gli lett på pinnene, men foretrekker forte til alt annet.

Jeg er stor fan av utskiftbare pinner, for jeg liker fleksibiliteten jeg får med dem. Har prøvd Addi og KnitPro også. Addi-pinnene er gode, men har en kant i overgangen fra pinne til wire som jeg ikke likte så godt. KnitPro hadde en lei tendens til å løsne i overgangen fra pinne til wire, uansett hvor godt jeg prøvde å feste (og ja, jeg brukte pinnen som fulgte med).

(I tillegg har jeg en strikkepinnesamling som er svært stor, som består stort sett av drops og sandnes sine rundpinner i all slags lengder og tykkelser. De ligger i en mappe og brukes svært sjelden etter at jeg bytta over til Chiaogoo.)

Gammel 27-12-24, 10:41   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Mine absolutte favorittpinner er faste Chiaogoo red lace, samt settpinner i stål i samme merke.

Chiaogoo

Disse liker jeg også. Men om jeg bruker metall eller bambus, avhenger av garnet. Jeg strikker også løsere med metallpinner enn bambus, så det hender jeg bytter pinnetype fremfor størrelse for å få riktig strikkefasthet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-24, 11:06   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg foretrekker trepinner uansett egentlig, derav Knit pro symfonie som favoritt. Liker tuppen på Chiaogoo, men siden det er metall brukes jeg dem ikke.

Gammel 27-12-24, 13:10   #13
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har visst Addiene også, og er enig med Adrienne om dem også.

Dette er en smakssak, som så mye annet. Jeg foretrekker metall til alle tykkelser, og så spisse pinner som mulig. Men hva du liker best, er ikke så godt for noen andre å mene noe om. Noen mener at trepinner er mer skånsomme for hendene.

De aller tynneste trepinnene er ikke så mye vits, med mindre du har veldig god råd og har lyst til å bruke pengene dine på å erstatte pinner som knekker bare du ser litt på dem.

Gammel 27-12-24, 14:10   #14
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er også enig i at de utskiftbare Addi-pinnene ikke er så gode pga. kanten – men jeg foretrekker ikke-utskiftbare pinner uansett.

Mulig jeg må teste disse Chia-et-eller-anna-pinnene neste gang jeg trenger noe nytt. Hovedkriteriet for meg er at pinnene må være glatte, deretter tynn vaier.

Gammel 27-12-24, 14:29   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Chiaogooene er glatte.
Vaierene er fleksible og godt egnet for magic loop.

For meg er hovedkriteriene spiss tupp, glatthet og vaier som egner seg for magic loop.
Diskvalifiserende kriterier er kanter og annet som strikketøyet kan henge seg opp i, for da klikker jeg.

Gammel 28-12-24, 08:55   #16
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Aldri knekt en trepinne mens jeg har strikket. Har knekt noen fordi jeg har satt kneet på dem i sofaen derimot …

Gammel 28-12-24, 09:00   #17
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Fortrinnsvis noen som er spisse og glatte så garnet glir godt.
Usikker på hvilket merke som er best.
Når det gjelder sokker og votter som strikkes med strømpepinner, foretrekker jeg trepinner, så de ikke sklir ut av arbeidet.

Gammel 28-12-24, 10:29   #18
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Når det gjelder sokker og votter som strikkes med strømpepinner, foretrekker jeg trepinner, så de ikke sklir ut av arbeidet.

Jeg bruker aldri strømpepinner, bare magic loop. Jeg har faktisk bare én eneste strømpepinne; den ligger i kjøkkenskuffa og brukes til å stikke i kaker.

Gammel 28-12-24, 11:09   #19
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg knekker trepinner (og bøyer metallpinner) frå 3 og ned. Bruker og stort sett bare rundpinner.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-24, 13:15   #20
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg bruker aldri strømpepinner, bare magic loop. Jeg har faktisk bare én eneste strømpepinne; den ligger i kjøkkenskuffa og brukes til å stikke i kaker.

Jeg har ikke fått til magic loop, så jeg fortsetter med strømpepinner der det behøves. Det ser enkelt ut med magic loop, men jeg har nok strikket for lenge med strømpepinner til å slutte med det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:51.