|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Nerdrum - hva tenker dere?Som ca halve Norge, så har jeg latt meg underholde av «dokumentaren» om Nerdrum-familien i jula. Nerdrum har jo vært en sånn bakgrunnsfigur gjennom hele livet mitt (i den forstand at han stadig har vært omtalt), og det var gøy å komme litt innpå og se hvordan de velger å presentere seg selv.
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Meh. Er det jeg syns. Tiny violins for gubben med titalls millioner i banken, har vært på høstutstillingen flere ganger enn de fleste (kanskje flest), er innkjøpt av både nasjonale og private museer og buhu at han ikke får et eget museum. Også har du pingle-lettnazi-sønnen hans da. Sjarmerende gjeng.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Jeg har likt å se på serien, men jeg oppfatter den slett ikke som en dokumentar. Den stilles jo ingen kritiske spørsmål på noe tidspunkt. Jeg opplever det mer som en serie hvor Nerdrum-familien får fortelle om det de selv vil.
![]() |
![]() |
#4 |
Tøff
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?
Denne kommentaren fikk meg til å le, takker.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Jeg kan si at jeg ikke har sett serien, jeg får nok av the Nerdrums i alle andre kanaler.
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gjelder ikke minst arkitektur, og dette evinnelige arkitekturopprøret.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Ja, slektskapet med arkitekturopprøret er veldig åpenbart. Bruk av stråmenn, konspirasjonsspråk og det polariserende. Og akkurat det at de ikke bare vil bygge/male på sin egen måte, men den skal værsågod bli universelt enerådende.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Ja, hadde de enda snakket om kvalitet og mangfold i utrykk hadde jeg gladelig støttet dem. Men det snakker de så godt som aldri om. Det vil at alt nytt skal være en Disney-versjon av Frogner, krydret med hets av enkeltpersoner og polariserende sutring ja.
![]() |
#9 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Jeg har sett den. Polariserende sutring beskriver det godt. I aller høyeste grad. Fin gård de har, da. Og han kan jo male.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Jeg har sett serien og likte den, samtidig som jeg synes det var mye av det som var vondt å se. At han er en omsorgssviktende far er det ingen tvil om. Jeg synes det er latterlig at Norges mest kjente levende kunstner, og kanskje nest mest kjent gjennom tidene, hevder å være utstøtt og oversett. Buhu.
![]() |
![]() |
#11 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Jeg er veldig delt. jeg likte serien veldig godt, jeg synes den var litt befriende, drømmende og gøy å se folk som tør å leve på en annen måte. Samtidig, så satt jeg igjen med masse spørsmål, inkludert av det kritiske slaget. Mest oppfattet jeg det som en reality, ispedd enorme doser egenmuseumsreklame.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Hva mener du med "tør"? Tenker du at det krever mot av dem å leve som de gjør? Og er det egentlig veldig annerledes? Sånn bortsett fra å ha nok penger til å slippe å tenke på at du må ha inntektsbringende arbeid.
![]() |
#13 |
Unik
Nei altså, jeg voktet ikke mine ord med omhu da jeg skrev, så det var vel mest et uttrykk jeg brukte mht "tør". Det gjelder jo mange det, at noen tar valg som ikke så mange andre tar (selv kjenner jeg noen som la masse til rette for å bo i utlandet noen år med barna, uten at jobben hadde bedt dem om det. Det synes jeg også var modig). Ikke så mange norske lever i flergenerasjonsbolig, lar barna slutte på skolen når de er 15, går i klær mange andre ikke går i, lar være å gre seg osv. Det gjelder jo sikkert mange andre også, men jeg lever selv veldig A4 med mange A4-venner. Jeg kjenner ikke en gang folk som har valgt steinerskolen barneskole for sine barn. Så for meg er det å gå fullt og helt opp i kunst i alle ledd i en storfamilie ganske uvant å se.
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Jeg er enig i at det ikke er normen, altså. Bare lurte på hva du la i "tør". For det er jo en del bønder som lever ganske likt mtp storfamilie samlet på samme gård, og det er en del næringslivsfamilier hvor alle mer eller mindre jobber i samme bedrift.
![]() |
#15 |
koko
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Eg er kanskje heilt utruleg enkel, men eg lot meg underhalde av serien og familien. At dei kler seg annleis, bur annleis, har andre holdningar og meiningar, har anna økonomi osv, det er ei dei-sak som ikkje går inn på meg.
![]() |
#16 |
Unik
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Og så ler/himler jeg jo av nedrakkingen av kjipe byråkrater som krever SKJEMA for å fylle ut søknad om økonomisk støtte. Alle burde jo vite at de burde bare FÅ penger. Mens man selv er dømt for å unndra store mengder skatt. (Men benådet, forfulgt og hatet som man er…) Og man vil IKKE ha noe med storsamfunnet å gjøre, bare at Øde jevnlig er i realityshow. Og klærne deres selges i deres nettbutikk, men de er IKKE kommerse.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 21-01-25 kl 16:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Det plager for all del ikke meg heller, jeg lar bare vær å se på serien.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
OG benådet av kongen! Skikkelig outsider som ikke er anerkjent der altså.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Jeg tenker at Nrk gir bort verdifull PR for det private museet, og at det er problematisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nerdrum - hva tenker dere?Jeg syns faktisk at det er helt greit at NRK lager en serie om en av Norges mest kjente kunstnerfamilier, men savner et kritisk blikk. Jeg syns NRK, av alle, ikke trenger å bare bedrive kozemoze, og heller utfordre bittelitt. I det minste kommentere noe av det.
![]() |
|
|