Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Offentlig terapi og varsel mot psykolog

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-25, 17:34   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Offentlig terapi og varsel mot psykolog

Tirill Brenden Sæther og 3 psykologer har varslet mot psykolog Peder Kjøs, på bakgrunn av at hun var med i en podcast i nrk, hos Peder, der formålet var å vise hvordan terapi kan foregå. I etterkant skrev disse to en bok sammen, "brev til psykologen", der formålet var om psykolog og klient kunne bli venner i etterkant av terapi.

Peder Kjøs ledet et program på nrk under tittelen jeg mot meg, så vidt jeg husker var det gruppeterapi med unge mennesker. Dette programmet ble tatt bort fra NRKs nettsider fordi flere som deltok kjente på belastning i etterkant med å ha "stått frem" offentlig.

Aftenposten har laget en podcast om saken.

Lurer på om noen her inne har meninger om saken. Burde Peder Kjøs som helsepersonell ha gjort noe annerledes?

Gammel 22-02-25, 18:19   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Offentlig terapi og varsel mot psykolog

Har du hørt podcasten? Ja, han gjorde mye som han ikke burde gjort.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-25, 18:29   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stusser vel egentlig over alle disse kjendispsykologene som drar terapien ut i det offentlige rom. Godt det blir belyst.

Gammel 22-02-25, 18:31   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ser ut som om han både har brutt helsepersonelloven og psykologenes profesjonsetiske retningslinjer.
Han burde helt klart ha gjort ting annerledes. Han skal vite hvor skillene mellom profesjonelle og private relasjoner går.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-25, 23:01   #5
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hørt podcasten Hos Peder. Jeg ble imponert over at noen klarte å stå frem på den måten i en offentlig podcast. Den podcasten har nok bidratt til å ufarliggjøre terapi for mange. Men hvor godt deltagerne har vært inneforstått med hvor eksponert de kom til å bli, det vet jeg jo ikke. Men jeg vil jo tro de har gått inn i det med åpne øyne, med et ønske om å hjelpe andre?

Kritikken mot Peder Kjøs går på sammenblanding av terapirollen og vennskap etter innspillingen av podcasten. De har skrevet bok sammen samtidig som han har gitt henne terapi. Så de har vært både samarbeidspartnere og terapeut og klient samtidig. Det forundrer meg at han ikke selv har sett at dette er rolleblanding som han har ansvaret for å stoppe.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-25, 23:30   #6
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Uten at jeg kjenner historien, har jeg sett sett at han P.K. innser at han kunne gjort ting annerledes.

Gammel 23-02-25, 10:23   #7
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har prøvd å kjøpe abonnement hos Aftenposten for å kunne høre podcasten, men de vil ikke godta eposten min, og kundeservice er ikke åpne før i morgen.

Det er ikke sånn at abonnenter hos de kan dele et visst antall artikler per uke?

Gammel 23-02-25, 13:19   #8
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Jo, det går an. Jeg har abonnement, men hvilken artikkel vil du ha?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-25, 13:40   #9
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jo, det går an. Jeg har abonnement, men hvilken artikkel vil du ha?

Så snilt! Tenkte på podcastene i Aftenposten om denne saken.

Gammel 23-02-25, 13:45   #10
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvis du sender meg e-postadressen din på pm så kan jeg dele dem

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
Gammel 23-02-25, 14:17   #11
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Standard

Jeg sjekker nå i aftenposten og podme etter et sånn gaveikon som jeg har sett før, og jeg mener at jeg har kunnet dele podkastepisoder før, men ser det ikke nå.

Du kan også gå til podme (der ligger alle podkaster fra schibsted, inkl. aftenposten) der kan du få 14 dager gratis prøveperiode.

Gammel 23-02-25, 14:37   #12
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg sjekker nå i aftenposten og podme etter et sånn gaveikon som jeg har sett før, og jeg mener at jeg har kunnet dele podkastepisoder før, men ser det ikke nå.

Du kan også gå til podme (der ligger alle podkaster fra schibsted, inkl. aftenposten) der kan du få 14 dager gratis prøveperiode.

Nettopp, takk for at du sjekket ut.

Gammel 23-02-25, 18:23   #13
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Virker som det er likheter i denne saken som med Finn Skårderud som mistet autorisasjon; manglende journalføring, rolleblandinger, tar ikke betalt for terapi.

Sist redigert av Ine : 23-02-25 kl 18:29.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.