|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Rense dyne?Vi har en diiiiiiger dobbeldyne med ullfyll. Den kan renses. Men hva skjer egentlig når noe renses? Blir det renere, liksom? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Rense dyne?
Da jeg gikk innom renseriet og spurte om det samme, sa de at de vasker dundynene, de renser fortrinnsvis ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
finner ut av mye
|
![]() |
#4 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Rense dyne?Takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
Vaskerier har svære maskiner de vasker i, hvis du vil levere dem inn. Det har vi gjort. Kostet 500 pr dyne, men til tross for egen, nokså stor maskin, tar vi ikke sjansen på å presse inn de digre dynene våre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Rense dyne?Det holder kanskje å lufte de godt? Det sies jo at man ikke trenger å vaske ull særlig ofte. Rens er kanskje mer for å fjerne flekker.
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
Ah. Sorry. Det var jeg ikke klar over, så det var fint du sa fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Rense dyne?Jeg vil tro at en ulldyne får like mye midd i seg, like mye fett og hudavfall fra kroppen som en hvilken som helst annen dyne, så ja, jeg ville renset den. Men; ull tåler jo helt fint vask, så jeg syns det er veldig rart at det står at den må renses.
![]() |
#11 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Rense dyne?Jo, men fjerner rensing disse tingene? Jeg klarer ikke helt å forstå meg på hva som skjer med "skitt" i en renseprosess. Vaske med organiske væsker, ja, men blir ting rent? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Rense dyne?Når noe blir kjemisk renset så blir det vasket med løsemidler som løser opp fett o.l. Litt sånn som white spirit på maling, f.eks. Jeg vil tro kjemikaliene også dreper midd. Så ja, du kvitter deg med skitten, men du får også tilsatt løsemidler. Disse går jeg ut i fra at luftes ut ganske fort, så det er nok ikke skadelig for deg å sove i det etterpå.
![]() |
|
|