|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() 17. mai for tenåringerJeg lurer på hvordan deres tenåringer (som ikke er russ) feirer 17. mai.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 03-04-25 kl 10:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: 17 mai for tenåringerVi er som oftest hjemme. Noen år har vi dratt og sett på toget. Kanskje noen kommer innom på besøk.
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: 17 mai for tenåringerVi bor i Oslo, og har alltid bestilt bord på en restaurant hvor vi spiser lunsj. Dette synes de begge to er veldig trivelig og det prioriteres å delta selv om de har full mulighet til å ikke være der. Da de gikk på barneskolen gjorde vi dette etter barnetoget. Nå bare finner vi et egnet sted og tidspunkt. Bestilling av bord er strengt nødvendig.
![]() |
![]() |
#4 |
I mål
|
![]() Sv: 17 mai for tenåringerStorebror var sammen med venner fra 9. klasse, frokost og så hang de rundt. Det var korona da, så det var vel litt amputert såvidt jeg husker. Vi har uansett alltid vært med de yngste så han har vært velkommen til å hive seg med oss når det passer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: 17 mai for tenåringerI forfjor dro Ville til byen med et par venninner på ettermiddagen, ellers har det vært noen år de har dratt på tivoli etter aktivteter på barneskolen. I fjor var det frokost med noen av vennene hennes, det var første gang.
![]() |
#6 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: 17 mai for tenåringerVi har alltid åpent hus med stor lunsjbuffé for venner. Sønnen vår har i alle år vært litt rundt omkring med en eller flere venner, men så har han kommet innom for noen timer enten alene eller han har tatt med seg folk. Mens han enda gikk på ungdomsskolen, pleide vi å være der rammen ett etter toget før nevnte lunsjen hos oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: 17 mai for tenåringerHiawata feiret med oss lenge. Dette handlet jo mye om at pandemien kom i hans siste år på ungdomsskolen, men også at han ikke hadde en stor vennegjeng på ungdomsskolen det var aktuelt å finne på noe med.
![]() |
#8 |
intro
|
![]() Sv: 17. mai for tenåringerKjenner meg veldig igjen i denne problemstillingen. Det er en av utallige grunner til at jeg sterkt misliker nasjonaldagen. Det blir bare rot og såre følelser. Og nå er jeg ute og marsjerer igjen også.
![]() |
![]() |
#9 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: 17. mai for tenåringerVåre gjør ingenting. I forfjor var siste året vi deltok på arrangementet i skolegården (selv om vi fremdeles har ett barneskolebarn, hun går i 6. klasse). Vi koser oss hjemme, har lang og sen frokost, ser litt på 17. maifeiringen på NRK og så får vi alltid middagsgjester senere. Ungdomsskolen har 17. maifrokost og den deltok eldste på da han gikk der, men tror ikke mellomste kommer til å ønske det. Jeg savner overhodet ikke å delta på arrangementet i skolegården og synes det er helt topp å ha rolig feiring hjemme.
![]() |
#10 |
Unik
![]() Sv: 17. mai for tenåringerJeg liker jo 17 mai kjempegodt! Gleder meg til naboselskap og har aldri hatt lyst til å reise bort.
![]() |
#11 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: 17. mai for tenåringerVi har noen ganger feiret på skolene til yngre familiemedlemmer. Da er vi litt bort fra egen skole der vi ikke kjenner noen, men får være med på noe av det ekstra som foregår en slik dag. Det blir fest og pølser!
![]() |
#12 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: 17. mai for tenåringer17. mai er en litt krevende dag der. Jeg er enig i det. Vi kjente veldig på det da vi fikk barn og ikke hadde noen med barn rundt oss og så godt som alle vi kjente enten feiret med familie eller var på den typen fester som det ikke var noe gøy å ha med barn på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: 17. mai for tenåringerDet har variert litt hva mine har gjort. Vi har vanligvis invitert min manns bror med kone og deres småbarn hjem til oss, etter at vi har vært i byen og sett på borgertoget (og skoletoget den tiden ungene gikk i det) og av og til har vi også hatt svigerforeldrene mine (tilreisende) på besøk. Når været har tillatt det har vi grillet og spist ute i hagen, hvis ikke har vi hatt middag (som regel "koldtbord" + pølser) inne. Kake og is. Det er også noe som ungdommene våre har likt å være med på, hvis de ikke har hatt andre planer, så det har variert hvem av, og om, ungdommene har vært hjemme. Som regel har de møtt noen venner som de har vært med første del av dagen, men så har de fleste av vennnene hatt diverse familieplaner og gått hver til sin kant, og mine har også kommet hjem, til middag og kaker. På kvelden har de vel stort sett vært hjemme, slitne etter dagen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 03-04-25 kl 12:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17. mai for tenåringerHar ingen gode tips, men sympati, i fjor var min tenåring med på barneskolen og så på toget, jeg skjønte at det kom til å bli vanskelig, men småsøsknene skulle gå i toget som hhv 1. og 7. klassinger, så vi foreldre måtte være til stede, og det var ikke et alternativ å la henne være hjemme alene. Selv tror jeg ikke hun ser for seg noe annet enn å være på den gamle skolen og se på barnetog og spise is, og følelsene rundt 17. mai er dermed veldig blandet pga vanskelige skoleår i perioden 7-9 klasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: 17. mai for tenåringerVi har alltid feiret som familie. Da ungene fortsatt gikk i skoletog var vi samlet der toget startet og sluttet og møtte kjente og familie der, så dro vi hjem og feiret hjemme med pølser og is og alt med seg sammen med storfamilien.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: 17. mai for tenåringerPandemien slo til midt i mine sønners ungdomstid så de har vært hjemme med mor, ja. Nå de siste par årene har de vært med kjærester og lignende på ettermiddag/kveld, men nå er de jo da også voksne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Unik
![]() Sv: 17. mai for tenåringerHos oss er det ikke noe borgertog og vi kjenner ingen små barn som skal gå i noe annet tog. Det er heller ingen storfamilie å feire med, utenom mine to foreldre. Det gjorde vi i pandemien, og det var visst nedtur, i følge barna (ikke pga kjipe besteforeldre, men pga kjedelig 17. mai). Tur gjorde vi også under pandemien, og var virkelig positivt for oss voksne. Usikker på om tenåringen synes det er fin feiring. Jeg har også vurdert familiefrokost på hotell i nærheten, men det er ferdig kl 11.
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: 17. mai for tenåringerHva med å reise inn til Oslo hele familien, og bare gå rundt, se på tog og folk og feiring der, bestille bord på restaurant for lunsj sammen bare dere, slik Tjorven nevner, også dra hjem og møte naboene til kvelden?
![]() |
#19 |
Unik
![]() Sv: 17. mai for tenåringerJa, jeg tenker det kunne vært ok. Men hun sier hun ikke vil inn til Oslo i år. (På den annen side, så er ikke 17. mai en dag der man alltid kan velge fra øverste hylle. Vil hun ikke delta på det vi foreslår, så er det strengt tatt ikke vårt problem. Bare så kjipt å la henne ende opp alene, når hun egentlig elsker 17 mai og liker å være med andre)
![]() |
#20 |
I mål
|
![]() Sv: 17. mai for tenåringerHun har ikke en eller to venninner det er aktuelt å invitere til noe den dagen da? Kan ikke tro at alle har en plan. Jeg er ikke sikker på at min hadde hatt en plan om hun ikke skulle gå med korpset. De er bare 14-15 år liksom, de fleste av dem lillesøster henger med er ennå mye med familien og tror absolutt ikke at alle dem har planer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|