Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Longevity, biohacking, HRV ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-25, 21:10   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Longevity, biohacking, HRV ...

Er det flere som begynner å bli opptatt av dette med optimalisering av helse for en god alderdom, som tracker HRV og tar kalde dusjer, og alt det der?

Jeg synes jeg har fått en ny hobby, rett og slett. Mitt hekt kom da jeg leste Outlive av Peter Attia, og etter det har jeg fått nytt syn på mye. Jeg synes det er ganske gøy, og det blir veldig stor glede av å forsøke å bedre VO2 Max, fortvilelsen enorm når HRV faller ut av balanse, og det krever null viljestyrke å komme seg ut i skogen for å få litt tryllestøv i lungene. Til og med meditasjon får jeg til, for å få litt bedre stresstall på Garmin-klokken.

Er vi flere wackos her inne, som er hektet på en ny og bedre livsstil?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-25, 21:32   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Longevity, biohacking, HRV ...

Jeg har dippa tåa i gryta, men er litt redd for å jumpe helt uti!

Men nerd gjerne! Jeg ser det er et tall for "pulsvariasjon" på klokka mi, men aner ikke hva det betyr.

Gammel 27-04-25, 21:37   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, dette tror jeg bare at jeg vil få et kortere liv av, for jeg kommer bare til å få enda mer selvforakt og føle på enda mer stress enn jeg allerede gjør fordi jeg ikke klarer/orker å leve optimalt. Og en murstein kan jeg få i hodet uansett hvor «perfekt» jeg prøver å leve.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-25, 22:31   #4
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg har egentlig vært opptatt av sånt i mange år, men det er først de siste par årene jeg opplever at jeg har fått skikkelig tak på det. Jeg har vært opptatt av å spise og trene bra de siste 20 årene omtrent (det inkluderer rom for slakk, uten slakk har jeg det ikke bra), og blir bare mer og mer opptatt av å tilpasse treningen, inkludert restitusjon, til det som er optimalt for meg.

Grunnen til at jeg først de siste par årene opplever skikkelig effekt, er at jeg var tvunget til å gripe tak i mange mentale prosesser, søvn og stress etter å ha gått på en stjernesmell for et par år siden. Jeg har gjort en kraftig ryddejobb oppi huet for å finne indre ro (med hjelp), og må hele tiden jobbe for å holde meg der jeg vil jeg skal være. Det gjør jeg blant annet gjennom meditasjon (mindre nå, men gjør det periodevis), skriving og ikke minst et svært bevisst forhold til hvordan jeg snakker til meg selv. Det siste har vært min akilleshæl hele mitt voksne liv, og jeg måtte ha god hjelp til å komme meg ut av inngrodde tankemønstre. Nå er jeg på et uendlig mye bedre sted, og opplever at kropp og hodet fungerer veldig godt sammen.

Jeg har tatt et bevisst valg på å ikke ha klokke som tracker alt, nettopp fordi jeg lett blir opphengt i sånt, og ikke minst fordi jeg har etter mange mange år endelig klart å lære meg å lytte mer til det kropp og hode prøver å fortelle meg.

Gammel 27-04-25, 22:49   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har jeg aldri hørt om!

Helt fullstendig overbevist om at det ikke er noe for meg. Gøy å lese om andres bedring, da!

Gammel 28-04-25, 06:50   #6
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjør en del allerede, har gjort i 25 år, men har aldri kalt det for noe annet enn sunn livsstil. Grunnen til at jeg gjør dette er delvis at sunne valg (for det meste) faller naturlig for meg, og delvis at det er min oppgave å gjøre det jeg kan for å plages minst mulig av leddgikten. Legge forholdene til rette for å optimalisere effekten av medisiner. Så tar legene seg av sistnevnte.

- Står opp i 5-tida. Da er jeg uthvilt.
- Legger meg rundt kl 9 og sover stort sett sammenhengende.
- Løper 4-6 ganger i uka og går en del i fjellet i sommerhalvåret.
- Spiser mye frukt/grønt og linser. Ikke kjøtt, kun kylling i blant.
- Tar tilskudd av D-vitamin etter råd fra revmatolog.
- Velger lystbetonte aktiviteter så sant det er mulig.
- Har ingen problemer med å si nei til ting jeg ikke vil være med på.
- Er mye sammen med barnebarna
- Reiser gjerne på ferier alene, vil ikke begrenses av frykt/skepsis
- Drikker omtrent ikke alkohol.
- Max 2 kopper kaffe hver morgen, ellers vann.

Jeg bruker Garmin klokke fast. Først og fremst til logging av løping, men den plukker jo opp andre ting også, og det er ganske fascinerende. F.eks så går HRV ned når jeg er på ferie, så jeg tipper positivt stress og brudd på vaner spiller inn her.

Body battery ligger på 85-100 når jeg står opp, søvnen varierer fra bra til utmerket og hvilepuls ligger på 48 for tida. VO2 Max har sunket litt de siste månedene pga av kortere og roligere løpeturer med hund som dessverre begynner å bli for gammel. Med 44 er den fremdeles på «overlegen» og «i de øverste 5 % i din aldersgruppe», så vi sier oss fornøyd med det.

Jeg er ikke særlig interessert i å teste ut nye helse-hacks med mindre de er bra dokumentert, er uskadelige OG morsomme og helst gratis.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 07:54   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøver litt. Leste Pulskuren i vinter og lærte meg mer om hva klokka forteller meg. Så leste jeg en som heter selvforsvar mot sykdom, og fikk nærmest en frelst-følelse av hva man kan påvirke ved hvilke valg man tar.

Gammel 28-04-25, 09:34   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bedriver en lightversjon med sunn fornuft. Jeg blir alltid litt sur av kategoriseringer og nye fancy navn. Men jeg prøver å følge med på hva som faktisk gir meg energi og får meg til å føle meg bedre. Av helseårsaker er jeg nødt til å følge ganske nøye med på kosthold og stress, så da er jeg nødt til å kjenne bedre etter enn jeg har gjort tidligere på mat, når jeg spiser, når jeg trener osv.

Alkohol har jeg aldri drukket mye av, og vi lager stort sett all mat fra bunnen. Jeg har i årevis visst at jeg sover dårlig om jeg spiser for sent. Jeg har gradvis gått over til et pescetariansk kosthold, og spiser nå fisk i en eller annen form hver dag.

Jeg følger med på bodybatteriet mitt, men prøver å ikke la meg styre helt av det. Når jeg ser hvor dårlig klokka logger søvn, så stoler jeg ikke helt på bodybatteriet heller.

Sist redigert av Tallulah : 28-04-25 kl 10:09.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 09:50   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har det i grunnen såpass bra med meg selv at jeg ikke føler behov for det. Jeg har sterk helse og er praktisk talt aldri syk, jeg sover godt om nettene, tåler og liker alt av mat, trives på jobb, trener mer og mindre i perioder, og er jevnt over i god form (merker egentlig ikke noen forskjell på overskudd i perioder jeg trener mer sammenlignet med periodene jeg trener mindre, men trener fordi jeg vet at det er lurt, og fordi jeg liker å løpe i skogen), og spiser sunt i hverdagen, lager det meste av mat fra grunnen av, og med masse grønnsaker. Jeg aner ikke hva HRV står for, og vet ikke hva VO2 max betyr, eier ingen pulsklokke, drikker masse kaffe og moderat med alkohol. Og tar VARME dusjer.

Alt av måling og apper og styring og kontroll suger livsgleden ut av meg, så det skal jeg ikke begynne med, uten at det er absolutt nødvendig.

Sist redigert av My : 28-04-25 kl 10:24.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 10:20   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg blir alltid litt sur av kategoriseringer og nye fancy navn.

Jeg også. En stund leste jeg mye om hvor utrolig bra «Hot girl walks» skulle være. Så jeg ble litt nysgjerring – og så var det bare å gå tur mens man hører podcast. Eh, da driver jeg visst med hot girl walking både titt og ofte.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 11:03   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trodde hot girl walking innebar høy hestehale og hotpants og jeg - Men det er sikkert bare en vits jeg har tatt på alvor.

Jeg følger det ikke - Jeg har ikke tro på dette med å måle alt og stole mer på en klokke enn å kjenne etter. Jeg tar dog noen bevisste valg knyttet til søvn og døgnrytme

Gammel 28-04-25, 11:36   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Trodde hot girl walking innebar høy hestehale og hotpants og jeg - Men det er sikkert bare en vits jeg har tatt på alvor.

Jeg følger det ikke - Jeg har ikke tro på dette med å måle alt og stole mer på en klokke enn å kjenne etter. Jeg tar dog noen bevisste valg knyttet til søvn og døgnrytme

Jeg tenker også det har mye med motivasjon å gjøre. Mange synes jo sånt er gøy, og gjør det litt av interesse også, eller som i HI, det bli nesten som en hobby. Og hvis det hjelper på motivasjonen til å gjøre gode valg for egen helse, og få økt livskvalitet, så er det jo en bra ting.

For meg har det helt motsatt effekt. Det gjør at ting bare blir plikt og jobb, i stedet for lystbetont. Og da er det bedre å la det være, og heller kjenne etter hvordan jeg har det, og prøve å rette på det som eventuelt ikke er bra, ut fra hva jeg vet fungerer for meg. Helt uten måling, eller å kalle det noe som helst. Jeg har vært nødt til å bruke diverse apper for måling av vekt, kalori-/karboinntak, trening etc når jeg har gått drastisk til verks for å gå ned i vekt i perioder. Da har det bare vært jobb jobb jobb, et nødvendig onde, og ikke noe jeg synes det er gøy å nerde på i det hele tatt. Men det har fungert, så da har jeg gjort det likevel.

Sist redigert av My : 28-04-25 kl 11:42.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 12:00   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg motiveres helt klart av måling og skjematisk tilnærming. I en periode. Hvis jeg går for hardt ut faller det helt sammen. Så jeg må finne en balanse som funker for meg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 12:15   #14
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nei, jeg har det i grunnen såpass bra med meg selv at jeg ikke føler behov for det. Jeg har sterk helse og er praktisk talt aldri syk, jeg sover godt om nettene, tåler og liker alt av mat, trives på jobb, trener mer og mindre i perioder, og er jevnt over i god form (merker egentlig ikke noen forskjell på overskudd i perioder jeg trener mer sammenlignet med periodene jeg trener mindre, men trener fordi jeg vet at det er lurt, og fordi jeg liker å løpe i skogen), og spiser sunt i hverdagen, lager det meste av mat fra grunnen av, og med masse grønnsaker. Jeg aner ikke hva HRV står for, og vet ikke hva VO2 max betyr, eier ingen pulsklokke, drikker masse kaffe og moderat med alkohol. Og tar VARME dusjer.

Alt av måling og apper og styring og kontroll suger livsgleden ut av meg, så det skal jeg ikke begynne med, uten at det er absolutt nødvendig.

Jeg kan egentlig signere alt dette.

Gammel 28-04-25, 12:20   #15
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er på linje med My her og er usikker på hvor sunt det er for nøtta og monitorere seg selv helt ned til minste detalj. Men, hvis det funker for folk så er det bare å holde på

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 12:34   #16
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tatt endel til meg.
Har Garmin klokke som gir meg tall på body battery, hrv, stress og søvn mm men det er det jeg bruker.
Ser jo hva alkohol gjør med kroppen, og restitusjon på trening har vært nyttig for meg. Synes det er utrolig spennende med nervesystemet vårt. Greia er jo at vi ikke klarer å kjenne helt hva som stresser nervesystemet, og at vår livsstil ikke er det kroppen vår er laget for. Så jeg har en nattefaste på 12-14 timer, mat før leggetid og godis f.eks. gjør søvnen veldig dårlig og et aktivert nervesystem.
Men jeg føler ikke det tar overhånd faktisk. Men det gjør at jeg tar mer beviste valg ifht alkohol, mat, hvile.
Jeg har hatt store helseutfordringer de siste årene og skal over på aap, jeg har en fatigue tilstand i kroppen i tillegg til andre helseutfordringer, så hva jeg kan gjøre for å bedre helsen min har blitt viktig. Ikke minst etter å ha sett Rikshospitalet på innsiden forrige sommer.
Hørte Harald Doubloug for litt siden, han lever etter «smart»: søvn, mat, avkobling, relasjoner og trening. Altså dette er de store temaene han har fokus på.
Så jeg trener bedre og mer tilrettelagt, har fokus på nok søvn, spise sunt for meg er mindre ultraprossesert, ikke rødt kjøtt og mer grønt, hvile og gode relasjoner.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 12:35   #17
Trixie

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Ja, også har jeg fokus på å legge et godt grunnlag for en god alderdom. Men styrketrening, forebygge demens osv.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 12:43   #18
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er opptatt av å få nok søvn, har omsider begynt å trene igjen, lager sunn mat fra bunnen av og begrenser alkohol (men mer i form av at jeg har skjønt at å stoppe etter tre glass gjør at jeg ikke ødelegger dagen derpå ). Klokke har jeg ikke, men det er egentlig fordi jeg er så glad i den klokken min at jeg ikke vil bytte den ut for egentlig er jeg en sånn som motiveres av alt som måles og blir litt nerd av det. Har lest kjapt om disse andre greiene og tror ikke at det er noe for meg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 15:58   #19
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Pepper Lemon, likte jeg boken til Peter Attia, Outlive, veldig godt, så den anbefaler jeg! Han snakker vel ikke så mye om HRV, såvidt jeg husker, men mye om trening, ernæring, og andre ting man kan gjøre for å forebygge sykdom.

Jeg har Garmin-klokke, men siden jeg ikke orker å sove med den (eller Whoop) om natten, får jeg ikke så mye utbytte av HRV-delen. Men det er interessant å se hva som gjør at jeg lader og hva som tapper meg, og de gangene jeg føler meg totalt utslitt er gjerne body battery tilsvarende lavt. Men jeg fortsetter med varme badekar og vin (men langt mer moderat enn før, mye pga effekten på søvnen).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-25, 16:13   #20
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Liefje, du får bruke to klokker, du har to armer.

Jeg er interessert i faget, jeg har ikke lest den boken, men jeg har gjort noen tiltak.

Jeg prøver å ta følgende hver dag:
- Resviratrol
- Omega

- Jeg prøver å sove nok
- Jeg drikker ikke mye alkohol (sier hun som kom hjem fra ferie i helgen og har hatt fri drikkepakke)

Jeg kan defintivt trener mer

Og bare for å nevne det for de som ikke har fått det med seg, pulsvariasjonen skal gjerne være høy. Min kunne godt være høyere enn hva den er.

Sitat:

Når du er stressa er pulsen din like høy på innpust og utpust. Når kroppen din befinner seg i hvilemodus, så er pulsen din raskere når du puster inn enn når du puster ut. Dette kalles høy pulsvariasjon og er positivt. Det er linket til lavere stressnivå og generell god helse.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:25.