Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Startsett brodering?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-25, 09:33   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Startsett brodering?

Men altså. Geriljabrodering. Finnes det noe vakrere.
Tror jeg må lage noen julegaver.
Men jeg har aldri brodert så mye som en fluelort siden håndarbeidstimene på barneskolen. Antar det finnes videoer på nett, så skal alltids få til det praktiske.
Men hva trenger man og hvor kjøper man? Og hvordan unngår man å bli bitt av basillen og handle masse?
Jeg er relativt rikt utstyrt med garn, strikkepinner og mønsterbøker (og har strikket en hel del både til meg og andre altså) og vet at det er fort gjort å handle utstyr man ikke trenger. Så helt enkelt, hva må man ha, hva er kjent og hva er helt unødvendig?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-25, 09:48   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Startsett brodering?

Du må ha en (butt) nål, noe brodérgarn (jeg fant heldigvis mye på en bruktbutikk), og stramei til å brodere på. Jeg kjøpte litt hvit og litt sort stramei.
Inspirasjon/ mønster finnes i massevis på nett.
Det er korssting jeg snakker om, forresten.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-25, 10:03   #3
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Som Ea sier, men ikke til korssting; en nål (ofte Chenille), brodérgarn (jeg liker DMC og Anchor) og stoff å brodere på.

Den viktigste informasjonen jeg fikk i starten var å kutte tråd i lengden albue til hånd.
Og bomullsbrodérgarn kommer i seks tråder, og du trekker ut én/to/tre å brodere med for å velge tykkelse på broderiet.

Jeg er sikker på at du vil bli veldig inspirert av broderiutvalget i nettbutikken til Myvisiblemend.

Og hvis du fikser engelsk YouTube-instruksjoner er Sarah Homfray utdannet fra Royal School of Needlework.

(Kilde: youtube.com)
.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-25, 10:15   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Mange strikkebutikker og sybutikker selger stramei av ulike grovheter i metervis. Kjøper du 30 cm, har du nok til mange broderier. De har som regel også DMC moulinegarn som man kjøper i små «dokker». Kjempeutvalg av farger. Du kan også fint bruke et tynt strikkegarn som ikke er for loddent. Prøvd deg fram.
Nål skal være butt til stramei, og tykkelse velger du ut fra garnet du skal bruke. Skal du sy med moulinegarn eller garn av tilsvarende tykkelse, er min favoritt (jeg broderer bunader) nåler fra merket John James str 24 eller 26, og altså uten spiss. Helt greie nåler fra andre merker også. Skal du sy med tynt strikkegarn, kan det hende du må ha en litt grovere nål.

Morsom aktivitet! Jeg fikk en i gave med teksten «Jeg kan tro på jomfrufødsel, men tre vise menn…?!» Gave fra en kunde, jeg må huske å få hengt det opp et sted på jobb.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.