|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
prøver å være tål***ig
|
Hva er egentlig norgespris?Livet skjer hos meg for tiden og dette har jeg ikke fått med meg. Noen som kan gi meg en kort innføring? Skjønner det er ang strøm og avhengig av hvor en bor (bor i Møre og Romsdal). Jeg aner ikke hvor mye vi bruker strøm nå engang…
|
|
|
#2 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Hva er egentlig norgespris?Anbefaler å logge inn på elhub.no for å sjekke sitt eget strømforbruk og se om det vil lønne seg med norgespris.
|
|
|
|
#3 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er egentlig norgespris?Det er fastpris på strøm (50 øre/kWh inkl. MVA) med binding ut 2026. Du kan starte avtalen senere, må ikke gjøre det nå. Men ikke hoppe av igjen hvis du først har begynt på den, slik jeg forstår det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva er egentlig norgespris?Jeg bor i Møre og Romsdal og avventer litt. Blir litt som å vurdere om det lønner seg i binde renta eller ei. Vi har jo tradisjonelt hatt forholdsvis billig strøm,men ting kan skje som gjør at det lønner seg her også. Eller at det blir såpass likt at man ønsker forutsigbarhet en fastpris vil gi. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er egentlig norgespris?
Det er ikke helt riktig at det er en fastpris i den forstand vi vanligvis forstår det; du må fortsatt ha en strømavtale med en kraftleverandør, og så avregnes det du skal betale mot Norgespris, som et fratrekk/tillegg på nettleiefakturaen.
|
|
|
#6 |
|
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er egentlig norgespris?Jeg synes det høres helt vilt ut med et tak på 5000 kWh per måned. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Er ikke 5000 veldig, veldig mye? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Permakulturell
|
Vel, med et hus fra 1905 som ikke er modernisert vesentlig, bruker vi ca 23 000 kWh i året. Pluss en vesentlig mengde vedfyring. Bruksareal ca 140kvm. Så:
|
|
|
#9 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hva er egentlig norgespris?Det er vel omtrent bare oppvarming som virkelig gjør utslag på strømforbruk. Er det kaldt ute og man bor i stor, gammel leilighet i bygård e.l. eller stort gammelt hus, er det fort gjort å komme over denne grensen. Dessverre. Jeg kan ikke skru av varmen, for da risikerer jeg at gamle rør sprekker etc. Jeg passer på som bare det og har ikke mer enn MAX 20 grader i hvert rom (mye mindre i de fleste rommene), men har altså klart å gå over flere ganger i de kaldeste månedene. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Hva er egentlig norgespris?Jeg er heller ikke milevis unna. Stort, gammelt hus, rehabilitert, så relativt godt isolert, but still.
|
|
|
#11 |
|
Har ingen tittel
Nyttig presisering som jeg ikke visste om (takk!), og jeg hadde jo også latt være å nevne at nettleien (fortsatt) kommer i tillegg. I praksis ser jeg fortsatt på det som en fastprisavtale for selve strømmen (utenom nettleien). Dette med kapasitetsleddet som varierer fortsetter vel også, så det blir fortsatt ikke helt uten konsekvens å bruke mye strøm på en gang. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Har ingen tittel
Sv: Hva er egentlig norgespris?Jeg sjekka nettopp, vi brukte ca. 20 000 kWh i fjor, og har brukt 12 000 hittil i år. Vi bor i region sør og vi betalte iflg. strømleverandøren litt over 40 % mer for strømmen i fjor enn hvis vi hadde hatt Norgespris (hvis det hadde eksistert da). Så vi ville spart nesten 30 %. |
|
|
|
![]() |
|
|