|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Vi skal ha en liten samling på jobben og jeg pleier å lage en kake.
|
|
|
|
#2 |
|
ctrl+z
|
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Det er lurt å spørre dem det gjelder om erstatninger. Jeg med cøliaki kan for eksempel ikke spise Oatly (ja, det er en jungel!). Dette har de selv helt sikkert stålkontroll på.
|
|
|
#3 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Broren min lager gjerne eplekake, som er vegansk og glutenfri. Jeg har ikke oppskriften her, men tror det er enklere å tilpasse en eplekake enn Oreo-kake.
|
|
|
#4 |
|
Tja...
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Takk for råd. Hva med suksessterte, om det er enklere? Kan jeg bytte ut hvetemelet med potetmel eller trenger man ikke mel? Og smør uten melk.
|
|
|
|
#5 |
|
ctrl+z
|
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Suksessterte er veldig grei å lage glutenfri, hvertfall. (Vi har bare laktoseintoleranse i tillegg, så jeg har ikke full oversikt over melkefrie alternativer).
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?
Jeg har laget suksessterte uten mel, og det går helt fint, men litt potetmel gjør sikkert at den henger bedre sammen. Jeg har laget den med melkefritt margarin i kremen, og laktosefri fløte (det var laktose som måtte unngås her, ikke melkeprotein, men Gryr kan sikkert brukes for helt melkefritt alternativ), og det ble bra.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-10-25 kl 16:12. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Øyboer
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Gryr sin fløte fungerer stoet sett i kremer som suksessterte. Den er laget på kokos så ingen spor av gluten. Bunnen er vel stort sett nøtter og egg og melis. Prima sitt margerin er melkefritt, samme med blå melange. Men prima er mye det samme bare en del billigere. Enkel kake å lage melk og glutenfri. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Her fant jeg en oppskrift også: https://hverdagenpaafjellborg.no/lor...-suksessterte/
|
|
|
#9 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Jeg tror som de over at suksessterte er mye enklere å lage glutenfri og melkefri enn oreokake. Erstatningskjeksene for oreo inneholder melk. Det er mulig å lage mousse melkefri, spørs bare hvordan det smaker. Ostekremen i oreokake blir også noe merkelig smak på med erstatningsost.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Jeg ville dobbeltsjekket at det ikke er noen som ikke tåler mandler/nøtter også, før jeg lagde suksessterte. Det er ikke helt uvanlig, bare for å komplisere bildet.
|
|
|
|
#11 |
|
I mål
|
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Jeg er enig med Erica i at å lage Oreokake uten både melk og gluten, virker noe krevende på grunn av hovedingrediensene. Ville gått for noe enklere, feks suksessterte ja. En annen mulighet er feks å bake en brownie eller en god sjokoladekake, og servere med is til, og da kjøpe et melkefritt alternativ til den det gjelder. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Tja...
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Takk for alle innspill.
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Det er veldig hyggelig at du tenkte på det og prøvde å finne noe, da. Jeg er også vant til å fikse selv, men det er alltid veldig rørende når noen har tenkt på det. Så det var fint at du hadde det i tankene selv om du ikke trengte det.
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Flott at du tenker på alle, men flott at du sjekket. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Ordner man selv så er man jo sikker på å få noe man tåler og liker, og slipper å være prisgitt at andre har full kontroll. Men likevel fint å vite at du ønsker å tilrettelegge.
|
|
|
#16 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?Til bakere som trenger oppskrifter uten gluten og melk, kan jeg anbefale oppskrifter fra Kristin koker.
|
![]() |
|
|