|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Leser
|
Kan du noe om utleie og vil du dele?Jeg vurderer utleie, og har masse spørsmål knyttet til det.
|
|
|
#2 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?Jeg leier ut en leilighet i boligen min, og har gjort det i mange år. Annonserer på finn for å finne ny leietaker, og har satt pris ut fra sammenlignbare objekter i området.
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?Vi var utleiere i 12 år. Annonserte på Finn og hadde aldri problemer med å finne ny leietaker. Det skjedde tre ganger på 12 år, den første leietakeren fikk vi på kjøpet. Den ene leietakeren betalte ikke leie, og vi måtte gå via namsmannen for å få betalt. Dette var overraskende problemfritt, og ordnet seg greit. Prisen satte vi ut i fra andre leiligheter i området.
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?Jeg ville ikke brukt megler. Vi brukte finn.no i prosessen. Laget prospekt og avtalte visning. Det er fint å kommunisere skriftlig først, da kan du skrelle bort useriøse og uaktuelle leietakere uten å bruke tid på å møte dem. Jeg har prioritert å se etter langsiktige leietakere. Har sett etter folk som har situasjon rundt seg som tilsier at de kommer til å bo der lenge og at de har inntekt som gjør at de kan betale leien. så har vi priset oss på snittet og ikke høyest. Det er bedre å ha et langsiktig leieforhold med stabile folk enn å styre med nye kontrakter hele tiden. En måned tapt leie slår fort ut å skvise den siste 500-lappen ute av månedsleien. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?Jeg er leietaker og foretrekker absolutt å leie direkte og ikke via utleiemegler. Men det er nok tryggest å bruke utleiemegleren for utleiere, iallfall om du ikke bor i nærheten selv.
|
|
|
#6 |
|
Hvor: Rogaland
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?Vi har også annonsert på Finn, eventuelt har tidligere leietaker "rekruttert" en ny til å ta over. Har ikke sett behovet for å bruke noen megler. Det er stor pågang, og vi har tatt annonsen av nettet igjen når vi ikke orker å svare på flere henvendelser. Har valgt ut noen som får komme på visning ut fra inntrykket vi får i henvendelsen, og deretter valgt leietaker ut fra magefølelse og trynefaktor. For å si det enkelt.
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?Har leid ut to boliger. Første gang svarte jeg på finn annonse på ønskes leid og andre gang ble jeg kontaktet av bekjent som visste om noen. Har brukt Huseiernes kontrakt.
|
|
|
#9 |
|
Stiv
|
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?Vi er utleiere. Annonserer på Finn, og får alltid mer enn nok å velge i. Vi kunne nok tatt høyere pris, men det er viktigere å ha den rette leietakeren som ønsker å ta vare på leiligheten.
|
|
|
|
#10 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?Vi har hatt leieboer fra helvete (for mange, mange år siden), og anbefaler absolutt å sjekke referanser.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?
Samme her. De fleste leietakere er supre. Men vi hadde en gang et mareritt av en leietaker, det var så ille at vi måtte skaffe oss husalarm. Jeg vitnet i rettssak mot denne sjarmøren, han hadde et "bredt repertoar", og fikk relativt lang dom. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Leser
|
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?FP altså!
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?Jeg har leid ut flere boliger (på egne og familiemedlems vegne). Har benyttet meg av utleiemegler ved to av tilfellene, men var ikke fornøyd så kommer ikke til å bruke det igjen. Årsaken til det er at jeg fortsatt måtte gjøre en god del selv, og opplevde det som tungvint når kommunikasjonen måtte gå gjennom en tredjepart. Der vi tidligere har hørt med leietaker om de ønsker å f.eks. utføre vedlikehold som vi utleiere har ansvar for å gjøre, mot at de får rimeligere husleie, måtte vi da gjøre alt selv. Opplevde at det ble slitsomt for leietaker og oss, da det fordrer at vi oppholdt oss der mens vi utførte vedlikeholdet. I tillegg gjorde vi det meste selv med forberedelser til visning osv., og evt. problemer ble alltid overlatt til oss å ordne selv om dette var enkle ting som megler kunne ha ordnet. Kan hende vi var uheldige da jeg har hørt om flere som har vært fornøyde også. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Kan du noe om utleie og vil du dele?Det kan være greit å få med om leietaker skal bidra med for eksempel snømåking eller gressklipping. Jeg mener å ha hørt at om ikke slike ting står i kontrakten, så må utleier besørge det?
|
![]() |
|
|