|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Jeg har startet 2026 med en grundig opprydding i leiligheten. Jeg henger jo ofte litt etter de store trendene, så har underveis i prosessen latt meg inspirere og påvirke av både diverse bøker om rydding, organisering og minimalisme, og jeg har sett "Rydderevolusjonen" som gikk på TV2 for flere år siden. Jeg har i aller høyeste grad latt meg påvirke underveis, og jeg merker at jeg har endt opp med å måtte rydde enkelte soner på nytt for å stadig kvitte meg med flere av de tingene som er der. Jeg synes det er godt med bedre oversikt, og det gjør jo også at jeg er veldig streng med meg selv når det gjelder nye innkjøp.
|
|
|
#2 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Spør barn og foreldre om det er noen av dem som vil ha det. Dersom de sier nei så kan du gjøre akkurat det du vil med dem.
|
|
|
#3 |
|
nju nja njo
|
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Enig med sindrome. Det er du som blir boende i et hus fullt av unyttige ting, noe som kan være både overveldende og rotete.
|
|
|
#4 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Jeg skjønner veldig godt hvor du er og er på vei inn i samme problematikk selv. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
heimføing
|
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Jeg har vært med på å rydde barndomshjem, og heldigvis var vi mange søsken som kunne dele på det. Likevel endte jeg opp med langt mer enn jeg hadde trengt, noe var bare for å få tømt huset raskt. Og der ligger det og fyller opp boden min. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Spar det aller viktigste tenker jeg.
|
|
|
#7 |
|
Klar
|
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Å spare på ting for å ivareta noen andres følelser, er det det du skal bruke fysisk plass (og dermed antagelig også mental plass) på? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Det er ingen som får glede av tingene om de står bortgjemt i årevis, så jeg er enig med resten.
|
|
|
#9 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Er det noe av hverdagsserviset du bruker i dag som du kunne kvittet deg med, og så brukt det som gir glede og barndomsminner i hverdagen?
|
|
|
#10 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Affeksjonsverdi, det er noe jeg sliter med. Jeg vil helst ta vare på alt. Heldigvis var barna ikke ferdig etablert da vi flyttet fra stor bolig med mye fine greier. Det vi var mest glad i og 85 % sikker på at ville komme til nytte ble beholdt. Resten, og det var mye, ble solgt eller gitt bort. Forbausende mye av det vi beholdt er i regelmessig bruk. Jeg mener det er fordi vi reellt vurderte nytten av det vi ville ta med oss. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Jeg skjønner deg godt. Jeg knytter meg veldig til tingene og kan ha sterke minner knyttet til dem. Jeg kjenner til den følelsen av forpliktelser for det andre har fått og spart på. Jeg er redd for å kvitte meg med feil ting, det har jeg gjort før og angrer på det.
|
|
|
#12 |
|
Stiv
|
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?For noen ting fungerer det også å bruke litt tid på prosessen. Gjenstander som «kun» har affeksjonsverdi og liten bruksverdi legges «på vent» i noen måneder. Det blir ofte lettere å kaste/gi bort/selge når man har vurdert det ubevisst en periode. Man kan ikke ta vare på alt, men jeg synes det har gitt meg en god prosess å bruke flere runder på vurdering.
|
|
|
|
#13 |
|
på slep
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Tid er en viktig faktor i slike prosesser. Det har jeg også erfart. Jeg må sikre meg over tid at jeg kvitter meg med riktige ting. Det er noe med tankene som modnes, de er riktigere.
|
|
|
#14 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Mange gode råd her! Det med å ta flere runder med ting tror jeg er lurt, ja! Jeg har jo merket at jeg kan gå tilbake til et sted jeg ryddet for ikke alt for lenge siden og kvitte meg med enda mer.
|
|
|
#15 |
|
på slep
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Mannfolk har jeg ingen råd om, men kjenner frustrasjonen over å være ulike steder. Min mann har fortsatt uåpnet kasser fra sitt barndomshjem, som den gang bare ble stappet fulle og satt bort.
|
|
|
#16 |
|
heimføing
|
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Det kunne vært meg, Veobra. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Jeg tenker at du kan gjøre hva du vil med det som kommer framom side av slekten. Jeg tror også at det er lurt å bruke tid, å rydde i flere omganger hjelper meg. Jeg er personlig veldig glad for at pappa ikke har spart på masse og allerede har gitt videre det vi ville ha. Det gjør det lettere for meg når han går bort. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Jeg hadde jo en bok av Marie Kondo som forsvant i rotet, så rydding har jeg opplagt stålkontroll på.
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?LilleT, tenk litt større, kanskje tingene kan brukes til noe annet så at de blir brukt? Jeg spurte Chat GPT hva en kopp kunne brukes til foruten å drikke: |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Storopprydding: Hvordan forholde seg til ting med affeksjonsverdi?Henger i tråden for tips, siden jeg bør ta meg sammen og få ryddet litt jeg og. Har altfor mye arvegods som jeg er glad i, men ikke har plass til. |
|
|
|
![]() |
|
|