Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-26, 16:35   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?

I år skal vi være på cruise i Middelhavet på 17. mai. Sist vi opplevde det var det faktisk veldig hyggelig. Vi kunne si «gratulerer med dagen» til andre nordmenn vi møtte, og det samme tilbake. Alle var blide og glad og vi delte noen ord. En ekstra koselig følelse når man er langt hjemmefra. Plustelig oppdaget vi at det var flere nordmenn ombord, vi hadde bare hørt et par tidligere.

Noen hadde bunad med seg, men det har vi ikke tenkt å ta med.

Vi kunne likevel tenke oss å ha på oss noe som gjør at andre nordmenn skjønner at vi er norske, men uten at vi ser ut som om vi har vært innom en turistsjappe på Karl Johan og kjøpt en T-skjorte med «NORWAY».

Noen ideer vi har tenkt på:

- Sløyfe (men kanskje finnes det noen litt finere eller mer originale?)
- Noe med Marius-mønster, men hva? En genser blir for vamt på dagen og kanskje for uhøytidelig på kvelden.
- Kanskje en melkesjokolade eller kvikklunsj i brystlommen på kvelden
- Noe med selburosemønster
- Pin med norskt flagg
- Bruke noe av bunadssølvet til mer moderne tøy
- Solo-caps eller lignende

Men vi trenger inspirasjon. Har noen gode forslag til små detaljer, tilbehør eller klær som diskret signaliserer «norsk»? Gjerne også konkrete produkter, butikker eller strikkeoppskrifter. For eksempel et lite skjerf eller noe annet med mønster som kan brukes til litt penere klær.

Alle tips mottas med takk! Inspirer meg!

Sist redigert av Pelen : 08-03-26 kl 16:51.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-26, 16:41   #2
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?

Det finnes mange fine 17. maisløyfer, her f.eks. https://www.sylvsmidja.no/kategoriar...oaAkoeEALw_wcB

Gammel 08-03-26, 17:30   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?

Jeg ville brukt bunadsøredobber og 17.mai-sløyfe. Har en fin en med feste i sølv, trorbden er kjøpt på Husfliden. Det finnes jo også slips til menn med bunadmønster, selv om jeg personlig ikke er så begeistret for det, og heller hadde foretrukket at mannen også bare hadde en 17.maisløyfe i stedet. Men for andre kan jo det være midt i blinken.

Min svigerinne bruker for øvrig sin barnesølje til pynt på helt andre klær enn bunad, gjerne om hun bare har på seg noe svart og enkelt. Jeg synes det er veldig stilig, og kunne på sett og vis tenke meg å bruke det selv, bare at nå har det blitt veldig hennes "greie", og jeg ville følt at jeg kopierte.

Sist redigert av My : 08-03-26 kl 17:39.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-26, 17:31   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemmer for 17.mai-sløyfe og/eller bunadsølje. Har sett at det er blitt mer vanlig blant norske kvinner, særlig de i kulturfeltet, å bruke sølje på en enkel kjole eller bluse - som vi samedamer har gjort med våre søljer i lang tid - når vi ikke gidder å gå all inn med kofte.

Mener at jeg så Herborg Kråkevik brukte hvit (bunad)skjorte, sølje, ørepynt og jeg tror det var et bunadsbelte på skjørtet sitt, i en episode av Hver gang vi møtes. Stilig og pent.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-26, 17:37   #5
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Norsk? Nei, da blir det vel allværsjakke og grove sko?

Bunadslips til mannen

Gammel 08-03-26, 17:56   #6
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Det finnes mange fine 17. maisløyfer, her f.eks. https://www.sylvsmidja.no/kategoriar...oaAkoeEALw_wcB

Barna mine har disse, og de er veldig fine! Ellers ville jeg tatt en sølje i halsen på en hvit bluse.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-26, 18:38   #7
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg stemmer for 17. maisløyfe og/eller halssølje.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-26, 19:17   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt sølje på andre klesplagg enn bunad flere ganger, det er jo en fin måte å pynte seg på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-26, 19:20   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Usikker på om jeg hadde tolket en sølje på et klesplagg som «der er en norsk kvinne»?
Jeg synes en 17.mai sløyfe sier mest, og er en fin markering av norskhet i utlandet på 17.mai.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-26, 19:33   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

17.mai-sløyfe.

Gammel 08-03-26, 19:50   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Usikker på om jeg hadde tolket en sølje på et klesplagg som «der er en norsk kvinne»?
Jeg synes en 17.mai sløyfe sier mest, og er en fin markering av norskhet i utlandet på 17.mai.

Trodde signalet var til andre nordmenn på båten. Jeg hadde kjent igjen en sølje på 17. mai i hele verden tro jeg. Om det er til utlendinger så signaliserer vel ikke akkurat en sløyfe det heller, men kan muligens gjøre at folk spør hvorfor man har den på.

Om noen hadde t-skjorte med NORWAY på hadde jeg hvertfall ikk trodd de var norske.

Sist redigert av Tallulah : 08-03-26 kl 20:17.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-26, 19:56   #12
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

17. mai sløyfe - uten tvil. Jeg hadde det alltid på meg da jeg bodde i utlandet uansett om jeg var på jobb og i møter eller i sandkassen med sønnen min. Traff aldri på noen nordmenn utenom hvis jeg oppsøkte arrangementer, men det var likevel viktig for meg og jeg fikk jo masse spørsmål om det hele tiden.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-26, 21:01   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Trodde signalet var til andre nordmenn på båten. Jeg hadde kjent igjen en sølje på 17. mai i hele verden tro jeg. Om det er til utlendinger så signaliserer vel ikke akkurat en sløyfe det heller, men kan muligens gjøre at folk spør hvorfor man har den på.

Ja, jeg svarer jo ut fra at jeg er norsk og skulle blitt signalisert til? Du hadde kjent igjen en sølje på 17. mai, jeg hadde det ikke. Men jeg hadde kjent igjen en sløyfe.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-26, 01:46   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller dere kan kjøpe med dere et bordflagg og sette opp der dere sitter. Da vil folk se det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-26, 10:38   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en veldig fin lang 17.maisløyfe med Bergensmotiv øverst i sølv, som jeg ville brukt. Min er sikkert 30 år gammel og like fin. Jeg har også øredobber til Hardangerbunaden min, som jeg kunne tatt på meg den kvelden.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-26, 10:41   #16
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Eller dere kan kjøpe med dere et bordflagg og sette opp der dere sitter. Da vil folk se det.

Ikke dumt, det finnes også mindre og billigere på markedet (typ nille og Europris) rundt om.

Man kan også kjøpe silkebånd med norsk flaggfarge og ha i hestehalen den dagen. Mannen kan ha en mindre sløyfe av de i brystlommen. (men jeg synes 17.maisløyfe er det beste forslaget da).

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-26, 11:56   #17
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange gode forslag.

17. mai-sløyfe er selvsagt det enkleste, men jeg hadde gjerne gått litt «crazy» uten å vanære dagen.

Flagg kan vi ta med oss rundt, ha ved bordet ved bassenget når vi spiser osv. Jeg tror kanskje også jeg skal ta med meg sølvet mitt til kvelden.

Gammel I går, 20:43   #18
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Er ikke du svensk?

Gammel I går, 22:37   #19
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Er ikke du svensk?

Både norsk og svensk statsborger siden noen år. På 17. mai er jeg bare norsk.

Gammel I går, 22:43   #20
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har øredobber med norske flagg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.