|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?I år skal vi være på cruise i Middelhavet på 17. mai. Sist vi opplevde det var det faktisk veldig hyggelig. Vi kunne si «gratulerer med dagen» til andre nordmenn vi møtte, og det samme tilbake. Alle var blide og glad og vi delte noen ord. Sist redigert av Pelen : 08-03-26 kl 16:51. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?Det finnes mange fine 17. maisløyfer, her f.eks. https://www.sylvsmidja.no/kategoriar...oaAkoeEALw_wcB
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?Jeg ville brukt bunadsøredobber og 17.mai-sløyfe.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-03-26 kl 17:39. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
heimføing
|
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?Stemmer for 17.mai-sløyfe og/eller bunadsølje. Har sett at det er blitt mer vanlig blant norske kvinner, særlig de i kulturfeltet, å bruke sølje på en enkel kjole eller bluse - som vi samedamer har gjort med våre søljer i lang tid - når vi ikke gidder å gå all inn med kofte. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
koko
|
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?Norsk? Nei, da blir det vel allværsjakke og grove sko?
|
|
|
#6 |
|
Klar
|
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?
Barna mine har disse, og de er veldig fine! Ellers ville jeg tatt en sølje i halsen på en hvit bluse. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Er fornøyd
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?Jeg stemmer for 17. maisløyfe og/eller halssølje. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?Usikker på om jeg hadde tolket en sølje på et klesplagg som «der er en norsk kvinne»? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?
Trodde signalet var til andre nordmenn på båten. Jeg hadde kjent igjen en sølje på 17. mai i hele verden tro jeg. Om det er til utlendinger så signaliserer vel ikke akkurat en sløyfe det heller, men kan muligens gjøre at folk spør hvorfor man har den på.
Sist redigert av Tallulah : 08-03-26 kl 20:17. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?17. mai sløyfe - uten tvil. Jeg hadde det alltid på meg da jeg bodde i utlandet uansett om jeg var på jobb og i møter eller i sandkassen med sønnen min. Traff aldri på noen nordmenn utenom hvis jeg oppsøkte arrangementer, men det var likevel viktig for meg og jeg fikk jo masse spørsmål om det hele tiden. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
© All rights reserved
|
Ja, jeg svarer jo ut fra at jeg er norsk og skulle blitt signalisert til? Du hadde kjent igjen en sølje på 17. mai, jeg hadde det ikke. Men jeg hadde kjent igjen en sløyfe. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?Jeg har en veldig fin lang 17.maisløyfe med Bergensmotiv øverst i sølv, som jeg ville brukt. Min er sikkert 30 år gammel og like fin. Jeg har også øredobber til Hardangerbunaden min, som jeg kunne tatt på meg den kvelden.
|
|
|
#16 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?Ikke dumt, det finnes også mindre og billigere på markedet (typ nille og Europris) rundt om.
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?Mange gode forslag. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?Er ikke du svensk?
|
|
|
#20 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?Jeg har øredobber med norske flagg.
|
![]() |
|
|