Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-06, 20:17   #1
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Jeg har kun lest førstnevnte, og gleder meg som en tulling til filmatiseringen. Andre? Og hvordan er Kompani Orheim?

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:33   #2
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Jeg begynte på Mannen som elsket Yngve, men blei liksom ikke hekta.
Så kom Kompani Orheim, som jeg likte veldig godt.

Du kan glede deg til den.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:42   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Hva handler mannen som elsket Yngve om?

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:46   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Desembermamma:
Kjærlighet i tenårene.

Jeg ble ikke imponert, jeg synes den var slitsom. Skjønt, kjærlighet i tenårene var slitsomt, så kanskje det er en bra bok?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:57   #5
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Hva handler mannen som elsket Yngve om?

Tja, joda - det handler jo også om tenåringsforelskelser, men mest av alt synes jeg den maler et bilde av nittitallet. Cathrine Sandnes, redaktør i Samtiden, uttalte om denne boka at "det er den beste fortellingen om hvordan det var i 1990." Musikk, politikk, klesstil, det er en ren minnereise gjennom nittitallet.

Og så er det også en roman om Stavanger. Er man kjent i byen er det rett og slett en nødvendighet av en roman.

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:19   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Jeg har ikke lest noen av dem, men har Yngve-boka i hylla her et eller annet sted. Burde jeg lese den altså?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:21   #7
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har ikke lest noen av dem, men har Yngve-boka i hylla her et eller annet sted. Burde jeg lese den altså?

Jepp, det burde du. Stol på en gammel venn.

Tore Renberg skriver utrolig bra.

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:51   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

OK, jeg stoler på deg. Da får den komme inn på lista.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 14:23   #9
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Lest mannen som elsket Yngve jeg og. Syntes den var helt ok, men ble ikke helt hektet jeg heller:-)

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 14:41   #10
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Lest mannen som elsket Yngve jeg og. Syntes den var helt ok, men ble ikke helt hektet jeg heller:-)

Ikke jeg heller. Nå har jeg akkurat lastet inn Kompani Orheim på ipoden, skal høre på den på trilletur.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 14:41   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Jeg likte begge veldig godt. Mulig det er fordi jeg er kjent i Stavanger og fordi jeg er like gammel som hovedpersonen?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 15:01   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Jeg likte Mannen som elsket Yngve. Har ikke lest Kompani Orheim enda, men var på et foredrag med Renberg hvor han leste fra boka og den virket morsom.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 14:26   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Jeg har lest Mannen som elsket og likte den veldig godt. Noe av grunnen er vel at han skidrer mitt nærmiljø. Jeg har gått i de gatene og på de skolene. Jeg vet hvem enkelte figurer i boka er (han ene er faren til en i ungenes barnehage!!).

Jeg sliter meg gjennom Kompani Orheim. Den fenger ikke. Synes det er lite action og det skjer lite. I denne boka skidrer han om mulig enda mer av mitt nærmiljø, men likevel, jeg blir ikke hekta

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 15:20   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Opprinnelig lagt inn av Mammateur, her.

Cathrine Sandnes, redaktør i Samtiden, uttalte om denne boka at "det er den beste fortellingen om hvordan det var i 1990." Musikk, politikk, klesstil, det er en ren minnereise gjennom nittitallet.

Jeg kjøpte den på grunnlag av den uttalelsen. Og angret. Jeg skummet meg gjennom store deler av boka fordi jeg syns den var så kjedelig. Og skjønte ikke et kvekk av at dette var den store "hvordan-det-var-å-være-ung-på-nittitallet-romanen". Så jeg tror ikke akkurat jeg kommer til å lese mer av Renberg med det første.

Kanskje fordi den er veldig stavangersk og veldig lite oslosk?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 19:20   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kanskje fordi den er veldig stavangersk og veldig lite oslosk?

Ja, det var kanskje derfor JEG likte den?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 19:20   #16
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg har lest Mannen som elsket og likte den veldig godt. Noe av grunnen er vel at han skidrer mitt nærmiljø. Jeg har gått i de gatene og på de skolene. Jeg vet hvem enkelte figurer i boka er (han ene er faren til en i ungenes barnehage!!).

Har du gått på Kongsgård? Hvilket år gikk du ut?
Kanskje ikke så rart at Cathrine Sandnes liker boka så godt med tanke på at hun er gift med bestekompisen hans (Sira Myhre) fra da han og Renberg gikk på videregående sammen.
Jeg har lenge planlagt å lese boka og håper kanskje jeg får fingeren ut i jula. For tiden har jeg ikke tid til å lese annet enn pensum.

__________________


Sist redigert av AprilRyan : 24-10-06 kl 19:50.
AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 22:14   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Har du gått på Kongsgård? Hvilket år gikk du ut?
Kanskje ikke så rart at Cathrine Sandnes liker boka så godt med tanke på at hun er gift med bestekompisen hans (Sira Myhre) fra da han og Renberg gikk på videregående sammen.
Jeg har lenge planlagt å lese boka og håper kanskje jeg får fingeren ut i jula. For tiden har jeg ikke tid til å lese annet enn pensum.

Nei, gikk på Svithun (som det også står litt om i boka). Vet hvem flere av de som er nevnt i boka fra den skolen er.
Og så er det vel spekuert i om Yngve egenlig er fotballspilleren Egil Østenstad? Vet ikke om han har avkreftet det (tror det), men det er jo mye som stemmer...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 07:22   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Nei, gikk på Svithun (som det også står litt om i boka). Vet hvem flere av de som er nevnt i boka fra den skolen er.
Og så er det vel spekuert i om Yngve egenlig er fotballspilleren Egil Østenstad? Vet ikke om han har avkreftet det (tror det), men det er jo mye som stemmer...

Østenstad er da ikke oppvokst i Stavanger, er han?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 20:25   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Østenstad er da ikke oppvokst i Stavanger, er han?

Nei, men han kom visst flyttende fra Karmøy på vgs, akkurat som Yngve.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 20:27   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Nei, men han kom visst flyttende fra Karmøy på vgs, akkurat som Yngve.

Det var Karmøy jeg tenkte på, ja.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no