|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Politikeres vandelVil det påvirke ditt valg om en av de på partiets liste er tiltalt i en straffesak? Eller om de er dømt? Er det noen type tiltale/dom som ville påvirke deg mer enn noe annet? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Politikeres vandelI en slik sak ville jeg definitivt blitt påvirket. Det håper jeg alle ville blitt.
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Sv: Politikeres vandel
Selv om det ikke er snakk om dom? Du tror ikke på uskyldig intall det motsatte er bevist? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Politikeres vandelNei, det gjør jeg ikke i slike saker. Jeg er muligens naiv, men jeg tror ikke at barn går rundt og kommer med sexanklager til voksne menn ubegrunnet. Dessuten er det utrolig vanskelig å komme med bevis i slike saker så her taler det at han KAN ha gjort det like sterkt som om han gjorde det. Det er spesielt med overgrepssaker og jeg ville f.eks. ikke brydd meg om det hadde vært økonomisk svindel.
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
Det gjør ikke jeg. Veldig mange som er tiltalt for noe blir faktisk dømt, så uskyldige er det vel litt vel optimistisk å anta at de er. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politikeres vandelJeg vil nok synes det er problematisk hvis noen er under tiltale, spesielt når det dreier seg om sexuelle overgrep. Men det kommer an på hva slag sak det er, når det skjedde og holdningen nå osv. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Politikeres vandelDet kommer an på hvordan de står frem, prøver de å skyve det under teppet eller unnskylder seg med at de var unge eller fulle feks vil jeg ikke stole på de, og en sånn politiker vil ikke få min stemme. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Uskyldig til det motsatte er bevist betyr jo bare at man må bevise skyld for å få noen dømt. At så mange tiltaler ender i domfellelser har jo selvfølgelig med å gjøre at statsadvokatene ikke tar ut tiltale i saker hvor bevisførselen er svak. Og i jussens verden er det ingen som er uskyldig. Status gjøres opp ut fra tiltale og der er man skyldig eller ikke skyldig. |
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Du er ikke naiv, men du bryr deg tydeligvis ikke om rettssikkerheten til de som rammes av slike beskyldninger. Har du hørt om Bjugn-saken? Det finnes mange eksempler hvor det faktisk er ubegrunnede påstander om sex-overgrep mot barn. Det er jo også de som mener at kvinner aldri ville finne på å lyve om en voldtekt. Tenk hvor effektivt rettssystem vi kunne fått om man kunne gått rett fra til tiltalebeslutning til straffeutmåling i disse sakene - uten bekymring for justismord. |
|
|
|
#14 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Politikeres vandelNei, så lenge det er et snev av mulighet for at barn har blitt rammet av overgrep, så setter jeg dem først og frems, uansett. Så får heller rettssikkerhet være rettssikkerhet i slike tilfeller og den tiltalte får få en god psykolog på statens bekostning når den er renvasket.
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Politikeres vandelJeg er jo prinsipielt enig i at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist, men slike overgrepssaker er ofte vanskelige å bevise, så jeg heller ofte til at det ofte er noe i slike saker. Det er forholdsvis få mindreårige som velger belastningen ved å anklage noen for misbruk/overgrep/voldtekt. |
|
|
|
#16 |
|
Expired
Sv: Politikeres vandelNår jeg stemmer, stemmer jeg for en politikk, ikke en politiker. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Politikeres vandelPolitikernes vandel påvirker meg - spesielt ved lokalvalg av en eller annen grunn.
|
|
|
#18 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Politikeres vandelVed lokalvalg ville en slik sak som du linker til Bundbury, fått meg til å stoppe opp i hvert fall, det er helt sikkert. Lokalvalg handler mye mer om personer enn om politikk mange steder. Enkeltsaker kan være veldig viktig og i slike saker vil partigrensene bli flytende mange ganger også. Det har man i hvert fall sett flere eksempler på her de siste årene.
|
|
|
#19 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Politikeres vandelI dette tilfellet ville det ha påvirket hvordan jeg stemte, for ved lokalvalg stemme jeg ike bare på politikk, men også på politikere.
|
|
|
#20 |
|
Epikur
|
Sv: Politikeres vandelEn politiker er en tillitsmann/tillitskvinne for den øvrige befolkningen. Vi velger noen som skal fremme den politikken vi er enige i, og faktisk representere oss og fremme vårt syn i kommunestyre ol.
|
![]() |
|
|