Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Vegetarmat uten gluten

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-07, 20:43   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vegetarmat uten gluten

Jeg er helt "diettidiot". Jeg har "heldigvis" aldri trengt orientere meg i det. Nå skal jeg ha to venninner på besøk til lørdag. Hun ene er vegetarianer (men spiser fisk). Hun andre er allergisk for gluten.

Hva skal jeg lage? Hva kan man ha som tilbehør til fisk bortsett fra grønnsaker? Eventuelt forslag til vegetarretter uten gluten? Tenkte på en type grønnsakspai, men da blir det jo mel i bunnen?
Hva egner seg best til dessert? Er det noe muffens med is? Kan eventuelt iskake fungere hvis bunnen er mandler og sjokolade? I det hele tatt, "gjemmer" det seg gluten i noe jeg ikke tenker på?

(Egentlig skulle en tredje venninne også vært med. Hun er allergisk for melk. Det var synd hun ikke kunne, men med tanke på å finne en meny var det kanskje greit likevel ).

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 20:55   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Laksefilet eller noe annet med fisk? Med brokkoli, poteter, kikerter, fetaost (NYYDELIG til laks), rømme eller en god fiskesaus uten gluten, osv? Evt. reker og brød (kjøp glutenfritt brød til hun ene) og tilbehør? Så lenge hun spiser fisk er det jo ikke så vanskelig. Til dessert går det helt fint med is eller den iskaken du snakker om. Det cøliakere ikke skal ha er vel hvete, rug, spelt og et par andre kornsorter. Havre går greit, men du bør kjøpe den som er garantert fri for gluten (grunnen til at de selger "glutenfri" havre, for havre er jo glutenfritt uansett, er fordi andre kornsorter ofte blander seg inn i havren under høstingen).

Helsekostbutikkene har ofte et stort utvalg glutenfrie og vegetariske matvarer. Vegetariske burgere, pølser osv, men sjekk at de er uten gluten om hun med cøliaki skal ha det. De har også masse kaker, kakemixer, kjeks og lignende uten gluten. Mange av dem er faktisk nydelige.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 20:58   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

:borte: Jeg hang meg opp i gluten og overså vegetarianeraspektet - da er kanskje ikke reker tingen heller? (Foreslo LilleLeos meksikanske rekegryte som kan jevnes med maizenna.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 20:59   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Takk for masse tips, Iset! Kakemiks? Noen spesiell som er god?

Ja, det tok seg opp i det jeg fant ut at vegetarianeren spiste fisk og at hun som ikke tåler melk ikke kom. Misforstå meg rett, men før det lurte jeg veldig på hva menyen skulle bli.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 20:59   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Du kan lage LilleLeos meksikanske rekegryte og jevne med maizenna i stedet for mel. :avhengig: Fungerer strålende. Med eller uten nachos - er nachos glutenfrie?

Nam! Hvor er oppskriften?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 21:01   #6
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Ørret med slik rømme/smørsaus?

Det er veldig godt med poteter og salat og/ eller grønnsaker til.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 21:01   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Innlegg # 141 i Irmas oppskriftstråd. Vent litt.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 21:04   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Her: http://foreldreportalen.no/forum/sho...&postcount=141

Aldeles nydelig. Følg oppskriften bortsett fra tilsats av mel og tilsett maizenna (lys maizenna som du bare drysser oppi) etter at all væsken er tilsatt til riktig konsistens.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 21:06   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Den så god ut ja, Veronal?
Maizenna er det altså ikke gluten i? Jeg trodde kanskje det var gluten i ris også jeg, men det er det ikke altså?
Nachos? Er det bare mais?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 21:08   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Maizenna er det ikke gluten i. Helt trygt. Maizenna er maismel.

Jeg tror nachos er safe (at det bare er mais), men jeg håper noen kan bekrefte det (det er mange produkter som likevel klarer å tilsette noen glutenholdig selv om hovedingrediensen er glutenfri).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 21:12   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Maizenna er det ikke gluten i. Helt trygt. Maizenna er maismel.

Jeg tror nachos er safe (at det bare er mais), men jeg håper noen kan bekrefte det (det er mange produkter som likevel klarer å tilsette noen glutenholdig selv om hovedingrediensen er glutenfri).

Ja, det er det som aner meg.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 21:55   #12
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Old El Paso sine nachos og tacoshell og krydder er glutenfrie.

Ellers, så kan du jo bare kjøpe semper brødmiks og bruke det i sauser og paibunner og sånn.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 22:15   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Maizenna er det ikke gluten i. Helt trygt. Maizenna er maismel.

Jeg tror nachos er safe (at det bare er mais), men jeg håper noen kan bekrefte det (det er mange produkter som likevel klarer å tilsette noen glutenholdig selv om hovedingrediensen er glutenfri).

Sjekk på innholdsfortegnelsen at det ikke står "inneholder spor av gluten" eller noe annet mystifistisk, det varierer fra merke til merke
Og når du lager kake, kan det være lurt å bruke matpapir i formen, så slipper du at det lurer med seg gluten-forurensing fra tidligere kakebaking. (blir ikke nødvendigvis borte med vanlig håndvask av formen).
Og, hvis du skal bruke smør når du lager mat, kjøp en ny pakke siden det sikkert er blitt med litt brødsmuler tilbake i smøret ved tidligere bruk. Og bruk en fjel og kniver som er helt gullende rein når du skal lage i stand grønnsaker. Og hvis du lagrer maizennaen din på samme sted som annet mel, kan du likesågodt kjøpe en ny pakke så er du helt sikker på at det ikke er kommet noe vanlig melstøv i maizennaen din. Litt voldsomt kanskje, men enda kjipere hvis gjesten sier hun ikke kan spise maten din pga dette... (Evt. kan du jo sjekke med henne på forhånd).

Ellers er flere av merkene med tacoskjell glutenfrie også. Ris går fint, poteter også, pasta får du i glutenfri variant i en helsekostbutikk eller i en større matbutikk. Glutenfrie rundstykker også. Du kan egentlig lage hva som helst, bare bruk noe annet i stedet for mel eller evt. sett fram alternativ mat der du vet det er gluten. Tapas-aktig mat er jo helt genialt sånn sett (sjekk pølser for gluten), da gjør det jo ingenting om ikke alle kan spise alt.
Så går det så bra så!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 22:52   #14
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Takk for mange tips, m^3. Det var litt sånne ting jeg tenkte på. Nå tror jeg ikke hun er sånn "oversensitiv" for gluten. Det er ganske nytt og det var ikke "opplagt" at det var dette det var. Likevel vil jeg jo helst ikke at hun skal bli dårlig hos meg. Skal tenke på det du skriver!!!!

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 23:18   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

De har sånne "melkekartonger" med kake- og muffinsmix (tror det er vaffel- og pannekakemix også) på helsekosten. De er faktisk svært gode. Muffinsene smaker vanilje men du kan tilsette feks. eple og kanel, sjokolade eller annet.
De har også ferdige kaker og muffins, samt kjeks og sjokolade. Har smakt en nyydelig "Kvikklunsj" som er glutenfri. Husker ikke hva den heter, men den har blått skinnende papir. Kanskje litt uinteressant i et selskap, men jeg ville nå bare nevne det.

Colakakene (karamellkaker), havrekaker med sjokoladebiter, Oreos (lignende), kokos- og sjokoladekjeks, vaffelkjeks med sjokolade, vanilje eller sitronfyll osv. De har maaaassse godt glutenfritt på helsekosten.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 07:46   #16
MarianneK
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 4
MarianneK har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vegetarmat uten gluten

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er helt "diettidiot". Jeg har "heldigvis" aldri trengt orientere meg i det. Nå skal jeg ha to venninner på besøk til lørdag. Hun ene er vegetarianer (men spiser fisk). Hun andre er allergisk for gluten.

Jeg ville ha sjekket med glutenallergikeren hva hun tåler! Her i huset har vi proteinintoleranse og tåler ikke hvetestivelse heller. Den inneholder spor av gluten og finnes i det meste glutenfrie brødet som er å få kjøpt f.eks. Det finnes _naturlig_ glutenfritt brød å få kjøpt. Rema 1000 har visstnok i frysedisken. Og det finnes naturlig glutenfritt mel og melvarer, f.eks Semper grønn som du blant annet finner på Meny og på helsekosten.

I butikker med godt utvalg kan du få kjøpt storhusholdningsposer fra Toro. De har blant annet en brunsaus som er glutenfri.

Hva med å servere en ratatoui eller briam(greske varianten). Det er jo nydelig og kan godt spises uten kjøtt til! Bare med litt brød ved siden av.

Glutenfrie rundstykker kan du enkelt lage av en pose toro glutenfritt mel f.eks. Deigen må røres lenge, men trenger til gjengjeld ikke heve mer enn en gang, så det er ganske fort gjort å bake. Husk å ta den posen som ikke inneholder hvetestivelse hvis hun ikke tåler det! Deigen skal være _løs_ så man nesten kan helle den ut av bollen, den er ikke så grei å elte for hånd (men skrekkelig grei å røre med bakemaskin f.eks). Du kan enten forme rundstykker ved å ha matolje på hendene(funker kjempefint!) eller ved å sette dem i muffinsformer og bare glatte ut toppen, heve og steke i ovnen.

På nettsidene til cøliakiforeningen http://www.ncf.no eller evt. proteinintoleranseforeningen http://www.npif.no finner du grei oversikt over hva slags navn gluten kan "gjemme" seg bak og mange tips til matvarer etc.

Ikke vær redd for å lage mat når din 3. venninne også kommer. Jeg lager gluten og melkefri kost her hver dag og det går helt fint

MarianneK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no