Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-07, 15:42   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)

http://www.aftenposten.no/helse/article1970734.ece

Flere og flere foreldre lar være å vaksinere barna sine, og nå har meslinger begynt å blusse opp igjen i Storbritannia. Fatter ikke at folk ikke kan tenke lenger. Dette med autisme er jo avkreftet, er det ikke?

Gammel 02-09-07, 15:47   #2
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)

Enig.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 15:54   #3
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er utrolig egoistisk å ikke vaksinere barna sine, og heller satse på at "alle" andre gjør det. Dessuten er det jo viktig at de som av helsegrunner ikke kan bli vaksinert blir beskyttet gjennom at "alle" andre blir det.

Jeg er vaksinert mot meslinger, men mamma påstår at jeg hadde et mildt utbrudd av meslinger i 79 :reddforåfådødelighjernesykdom:

Gammel 02-09-07, 15:57   #4
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Er så glad for at Christian har fått alle sine vaksiner. Og ja, det er utrolig egoistisk og ikke vaksinere barna sine. Nå ser man hvordan det har blitt. Sykdommen har blusset frem igjen.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 16:18   #5
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må huske på å sørge for at minsta mi får mmr-vaksinen etter hvert. Vi har utsatt den fordi jeg syns 15 mndr er et dårlig tidspunkt å sette vaksine på.

Det jeg lurer på er om jeg også burde vaksinere meg. Så vidt jeg vet har jeg ikke hatt meslinger.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 16:22   #6
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig. Det er nok en del betenkeligheter med enkelte vaksiner, men den linken til autisme var vel temmelig tvilsom.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 16:23   #7
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg må huske på å sørge for at minsta mi får mmr-vaksinen etter hvert. Vi har utsatt den fordi jeg syns 15 mndr er et dårlig tidspunkt å sette vaksine på.

Det jeg lurer på er om jeg også burde vaksinere meg. Så vidt jeg vet har jeg ikke hatt meslinger.

nå vet jeg jo ikke hvor gammel du er, men meslingevaksinene har jo vært vanlig siden 70- tallet, hos skolebarn også så vidt jeg vet.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 16:23   #8
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hvis du ikke har fått vaksinen før burde du absolutt vaksinere deg. De sier jo at den er veldig ille som barn å få og da kan du tenke deg hvordan det er å få den som voksen.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 16:52   #9
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi har MMR-vaksinert Champion allerede, noen dager etter han fylte ett år. Det pga. av at vi reiste rundt i et land som for tiden opplever en skikkelig meslingepidemi. (Godt over hundre tilfeller de første fire månedene i år). Når man tar vaksinen etter fylte ett år så trenger man ikke gjenta det. Veldig glad for at den er tatt nå.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 17:16   #10
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

nå vet jeg jo ikke hvor gammel du er, men meslingevaksinene har jo vært vanlig siden 70- tallet, hos skolebarn også så vidt jeg vet.

Jeg er jo ganske gammel da. Så vidt jeg vet for gammel til å ha blitt vaksinert, men jeg får undersøke det litt nærmere. Jeg husker jeg fikk røde hunder vaksine en eller annen gang i barneskolen. Jeg tror til og med det var ganske nytt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 18:23   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt annet av sikkerhet for barn får foreldre ikke lov til å bestemme som f.eks. sikkerhetsbelte i bil. Ved manglende vaksinasjon så går det i tillegg ut over andre. Jeg mener at man bør gjøre vaksinasjon obligatorisk, så fremt det ikke er medisinske årsaker til at barnet ikke skal vaksineres selvfølgelig.

Gammel 02-09-07, 18:32   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir så sint når jeg leser sånt, det er så utrolig lite gjennomtenkt og ekstremt egoistisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 18:35   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Alt annet av sikkerhet for barn får foreldre ikke lov til å bestemme som f.eks. sikkerhetsbelte i bil. Ved manglende vaksinasjon så går det i tillegg ut over andre. Jeg mener at man bør gjøre vaksinasjon obligatorisk, så fremt det ikke er medisinske årsaker til at barnet ikke skal vaksineres selvfølgelig.

Dette er jeg ikke enig i. Det er ikke alle vaksiner i verden som er nødvendige.

At enkelte vaksiner gjerne bør være obligatoriske er en ting, men jeg ønsker for all del ikke slike tilstander som i USA der skoler og barnehager kan nekte deg tilgang om du ikke har tatt hver minste lille vaksine, som f.eks. for vannkopper.

Gammel 02-09-07, 19:08   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg er veldig enig!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:10   #15
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er veldig enig!

Jeg er også enig med esme og Teo!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:55   #16
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Husker at for ikke mange år siden så var et et lite utbrudd her i norge, men nesten alle de som ble smittet var vaksinerte.

Men det kom ikke frem i media før en stund etterpå.

Det hurrameg rundt om at man MÅ vaksinere barna..
Men disse VAR jo vaksinert-

Skremselspropaganda de lukse..
Helsemyndighetene fant en gunstig grunn til å skremme de som ikke vaksinerte.
Vel og bra det, men mange stilte spørsmål om vaksinen var god nok siden man kan få sykdommen selv med vaksine.

Jeg er for vaksinering, men ikke når det går på helsen løs.
Vi ventet til de var over 2 år pga medisinske grunner.

Ungene min har hatt kusma til tross for vaksine, og mellomste fikk røde hunder som 5 mnd gammel, så han rakk ikke å få vaksinen før han ble smittet.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 19:56   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ingenting som sier at vaksiner gir immunitet. Jeg blir stadig forundret over hvor mange som faktisk går rundt og tror dette.

Gammel 02-09-07, 19:59   #18
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Dette er jeg ikke enig i. Det er ikke alle vaksiner i verden som er nødvendige.

At enkelte vaksiner gjerne bør være obligatoriske er en ting, men jeg ønsker for all del ikke slike tilstander som i USA der skoler og barnehager kan nekte deg tilgang om du ikke har tatt hver minste lille vaksine, som f.eks. for vannkopper.

Enig, vannkopper og kusma synes jeg er unødvendige vaksiner.

Kusma er kun farlig for gutter i puberteten.
Jeg er mer for at barna blir vaksinert etter fyllt 2 år for da er immunforsvaret ferdig utviklet.

Er et land som venter til da, men husker ikke om det var Japan eller Kina..

Mine tålte ikke vaksinene, men tok dem lell, men ventet med MMR og de taklet det mye bedre.

Min elste ble mye syk (ofte høy feber med korte mellomrom) etter MMR, og sykehuset kunne ikke utelukke at det var MMR som utløste dette.
For det KUNNE det være-

Han ble fin igjen som 3 åring..

Jeg er kritisk til MMR, men etter erfaringen med nr en så utsatte jeg den på de to andre.
Nr 2 og 3 mann reagerte veldig på alle vaksinene, så jeg var ikke i tvil om å vente med MMR, og helsestajsonen nektet å sette MMR på minsten.

Sist redigert av Michayla : 02-09-07 kl 20:07.
Gammel 02-09-07, 20:02   #19
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Standard

Det er jo ingenting som sier at vaksiner gir immunitet. Jeg blir stadig forundret over hvor mange som faktisk går rundt og tror dette.

Vet det jeg, føler at det er en litt falsk trygghet.

Man kan ikke garantere at man ikke blir syk.

Da jeg fikk eldste så fikk jeg beskjed at de ble immune ved vaksine, så at mange tror at det faktisk er slik er jo ikke rart når helestasjonene opplyser om dette..

Jeg visste jo at det ikke var tilfelle men gadd ikke å diskutere med dem.

Gammel 02-09-07, 20:11   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt riktig. Det er akkurat derfor det er så viktig at alle blir vaksinert sånn at man får gruppeimmunitet. Det finnes en kritisk grense på prosentdel av immune i befolkningen hvor man kan få epidemier.

Så selv om man vaksinerer sitt barn er det sjanse for at det får sykdommen likevel fordi andre ikke har vaksinert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.