Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan stryke duker?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-07, 17:44   #1
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan stryke duker?

Tenker da på en duk av typen lang og hvit. Jeg får det aldri pent. Uansett hvor lenge jeg stryker blir det skrukkete områder.

Er det noe man bør huske på da man vasker duken? Noe man kan spraye på før man stryker?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 17:47   #2
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

* Putt i en pose
* Bær ut i bilen
* Kjør til nermeste renseri
* Lever på renseriet
* Hent noen dager etterpå



Evt. bytt ut nermeste renseri med mamma.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 18:10   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Hvordan skal en duk se ut når den er strøket egenlig

Den jeg har og skal bruke i helgen er strøket, men den har masse brettemerker. Må man stryke duken på nytt for å få bort disse, eller er brettemerker liksom lov?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 18:12   #4
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Brettemerker er lov. Jeg har en fantastisk måte å stryke store hvite duker på: Ringe mamma.

  Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 18:39   #5
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Stryk, stryk, stryk og stryk.
Første gang rett etter vask, mens duken ennå er våt. Så gjentar du til duken er slett og fin.

Hvis du har slekt/venner med elektrisk rulle kan du fri til dem.

Eller du kan gjøre som foreslått over her, ta duken med til nærmeste renseri.

Nå ble jeg minnet på hvorfor jeg helst unngår å bruke linduken min. Et innmari styr for å få den ren og slett igjen.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 18:43   #6
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Store hvite duker leveres til renseri!

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 19:00   #7
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

* Putt i en pose
* Bær ut i bilen
* Kjør til nermeste renseri
* Lever på renseriet
* Hent noen dager etterpå



Evt. bytt ut nermeste renseri med mamma.

Høres ut som jeg gjør det rett da!

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-07, 21:11   #8
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Ellers kan du jo kjøpe strykespray Eller stivelse.

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 14:33   #9
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Eller du får låne rulle. Veldig effektivt.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 14:40   #10
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Du må ikke la duken ligge lenge etter den er vasket, da "forblir" skrukkene der. Bruk dampstrykjern . Det bruker å hjelpe.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 14:55   #11
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Jeg har en rulle i kjelleren. Men kan jeg å bruke den?

Jeg låner gjerne bort mot instrukser. Alternativt gjør som min mor pleide.

Ta ett stykk bordtennisbord. Pledd og laken som underlag. Lang skjøteledning eller kidnapp datters trådløse strykehjern. Krever noe plass da.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 15:15   #12
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Jeg vasker de i vaskemaskin, passer på når vasken er ferdig tar den ut, rister den, får hjelp av mannen til å strekke den, deretter brettes den på langs og henges forsiktig opp. Resultat: trenger ikke strykes.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 16:21   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Fukt duken, eventuelt før den er tørr. Bruk dusjflaske eller strykespray.
Brett på langs.
Stryk - men ikke bretten.
Snu - og stryk den andre siden.
Brett ut og legg bretten over strykebrettet, stryk.
Legg på bordet!

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 17:49   #14
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Hvis du har veldig veldig god råd kan du kjøpe det et Laura Star strykejern. Koster noen tusen, men om man har penger til det er det absolutt verdt det.

http://wilfa.renomme.no/produkter.as...are=laura_star

Står en ting her da...stryketid ubegrenset. Det stemmer ikke helt. Man må fylle på vanntanken av og til. Men man stryker lenge på en tank.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 18:51   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

*innser at jeg er et dårlig husmoremne*
- jeg er fornøyd bare jeg drar over duken med strykejernet jeg

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 12:49   #16
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Når jeg har ånden over meg stryker jeg over dukene med det samme de kommer ut av vaskemaskina.

Det får til og med skikk på dukene av billig IKEA-linstoff. Helt supert, duken kan vaskes på 60, og er så billig at jeg ikke trenger å være veldig redd for den - selv om den ser veldig fin ut.

I ekstreme perioder gjør jeg det samme med sengetøy...

__________________

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 13:07   #17
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

De få gangene jeg må stryke duk, setter jeg strykebrettet ved siden av trappegelenderet i 2. etasje. Det som er ferdig strøket, slippes ut over kanten ned mot 1. etasje. Dermed legger det seg ikke i en krøllete haug på gulvet.

Å rope på mamma nytter ikke. Hun sender det til renseriet. Men så har hun råd til det - det har ikke jeg.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 13:11   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Mamma har kjøpt seg et rådyrt gedigent dråg av et strykejern.
Det er jo tross alt til for å brukes, så om jeg skulle være så tåpelig at jeg bruker en av dukene som tar timesvis å stryke, så sender jeg dem til Mors vask & strykeri.

(Jeg slår et slag for voksduker.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 13:11   #19
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Min mor ruller dukene mine, de hvite damaskdukene
De er komplett umulig å strykke fine

Men, hun sier alltid, husk IKKE skyllemiddel når de vaskes.
Og de dynkes godt før de rulles

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 14:31   #20
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvoran stryke duker?

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Store hvite duker leveres til renseri!


Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no